چرا در زمستان عرق می‌ کنیم؟

عرق کردن زیاد در فصل سرد زمستان واقعاً پدیده و عارضه عجیب و حتی برای برخی نگران کننده است. لازم است تا چنین افرادی حتماً به دنبال درمان تعریق زیاد و غیرطبیعی خود در فصل زمستان باشند و در همین زمینه از متوسل شدن به راهکارهای مقطعی که بدون شک عوارض ناخوشایندی دارد، پرهیز کنند.

چرا در زمستان عرق می‌ کنیم؟

خیلی از مردم با مشکل عرق کردن دست و پنجه نرم می‌کنند و همیشه این مشکل باعث می‌شود که این افراد از بقیه متمایز لاشند. مطمئناً تا به حال با افرادی روبه‌رو شده‌اید که بعد از دست دادن با آنها دست شما خیس شده است و همواره این اتفاق بعد از هر بار دست دادن با این افراد رخ می‌دهد.

شاید تصور کنید فرد مورد نظر همیشه دست‌هایش را می‌شوید و برای همین است که دست‌هایش خیس است اما در واقع این عرق است و نه آب. این افراد حتی در زمستان هم با این مشکل روبه‌رو می‌شوند و عرق کردن تنها به دست‌‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه تمام بدن آنها بر اثر عرق کردن خیس است.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

عرق کردن زیاد بدون فعالیت بیشتر در نوجوانان و جوانان رخ می‌دهد و کمتر پیش می‌آید که انسان‌های بالای سی سال دچار تعریق زیاد و بی‌دلیل شوند مگر اینکه بر اثر دیابت و فشار خون بالا باشد. شاید کسانی را دیده باشید که بر اثر تعریق زیاد تمام بدن و لباس‌های آنان خیس شده باشد. اینها دقیقاً مانند کسانی هستند که هم‌اکنون از حمام بیرون آمده‌اند. مهم‌ترین دلیل تعریق زیاد در این افراد چاقی است زیرا چربی زیاد در بدن باعث بیش از حد گرم شدن و بالا رفتن دمای بدن می‌شود و بدن برای خنک کردن خود مجبور می‌شود مقداری از آب بدن را به سطح پوست بفرستد.

شاید هرگز دل‌تان نخواهد بدن شما بی‌دلیل دچار تعریق زیاد شود و همیشه لباس‌های شما خیس و بد شکل شود. معمولاً عرق بوی بدی هم دارد و همیشه مردم سعی می‌کنند با انواع اسپری‌ها از عرق کردن بدن خود جلوگیری کنند اما بعد از مدتی باز همان آش و همان کاسه می‌شود.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

اما شاید بگویید که عرق کردن بی‌دلیل تنها مربوط به افراد چاق نیست و هستند کسانی که بسیار لاغر هستند و باز همیشه کف دست و بدن آنان بر اثر تعریق خیس می‌شود و تازه عرق‌شان سرد است. محققان مهم‌ترین دلیل تعریق زیاد و سرد در این افراد را اضطراب می‌دانند و معتقدند که زن‌ها بیشتر از مردها دچار تعریق می‌شوند. اضطراب باعث واکنش غددی که در زیر پوست قرار دارند می‌شود و به ناچار شروع به خیس کردن پوست و بدن می‌شوند. به همین دلیل است که معمولاً عرق این گونه افراد سرد است. بسیاری از انسان‌ها نمی‌دانند که نمی‌توانند با خوردن انواع دارو از تعریق زیاد بدن خود جلوگیری کنند زیرا این مشکل روحی روانی است.

به عنوان مثال کسانی که دچار میگرن هستند. این بیماری با سر دردهای شدید خود را نشان می‌دهد و به بیمار به نوعی اخطار می‌دهد تا به این شکل به ما بفهماند که ما دچار میگرن شده‌ایم. اضطراب هم به همین گونه عمل می‌کند و تنها به جای سردرد بدن را دچار تعریق زیاد می‌کند.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

البته همیشه عرق کردن زیاد در زمستان دلیلش روحی و روانی نیست. اگر عرق بدن شما گرم است، دلیل آن پرکار بودن تیروئید است و باید برای درمان به پزشک مربوطه مراجعه کنید. هنگامی که بدن دچار تعریق زیاد می‌شود بدن مقدار زیادی آب را از دست می‌دهد و باید با خوردن نوشیدنی‌ها کمبود آب بدن را جبران کنید. یکی از پسرهای فامیل هر گاه برای نوشتن اقدام می‌کرد کاغذ بر اثر تعریق زیاد دست او کاملاً خیس می‌شد تا جایی که مجبور به عوض کردن کاغذ می‌شد. یک روز برای درمان به پزشک مراجعه کرد و تشخیص پزشک این بود که تیروئید او پرکار است و بعد از مصرف دارو، بیماری و تعریق زیاداش کاملاً برطرف شد.

کسانی که در زمستان دچار تعریق می‌شوند در تابستان اوضاع آنها بسیار خطرناک می‌شود زیرا گرما باعث تشدید تعریق می‌شود و ممکن است بیمار بر اثر از دست دادن آب زیاد دچار بی‌حالی و حتی بی‌هوشی شود. چنین افرادی برای درمان همیشه باید به سرم وصل شوند.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

بدن بعضی از افراد در زمستان بر اثر بیماری دیابت دچار تعریق می‌شود. معمولاً این افراد تنها بالا تنه آنان دچار تعریق می‌شود و هیچ گاه پاها خیس نمی‌شود اما سر و صورت و حتی دست‌ها بسیار خیس می‌شوند. تعریق در افراد دیابتی در هر فصلی طبیعی است و جای نگرانی نیست.

پاره‌ای از افراد برای جلوگیری از تعریق زیاد رو به لیزر درمانی می‌آورند ولی پزشکان هیچگاه این راه را توصیه نمی‌کنند زیرا لیزر بعد از برخورد با پوست ممکن است شما را دچار انواع بیماری‌های پوستی کند و یا ممکن است دچار حساسیت‌های پوستی شوید. قبل از اقدام به لیزر درمانی حتماً به پزشک مراجعه کنید و حتماً به نظر پزشک احترام بگذارید تا خدای ناکرده دچار بیماری‌های غیر قابل درمان نشوید.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

بعضی از افراد برای درمان رو به داروهای موضعی مانند آنتی کولینرژیک می‌آورند. این دارو موضعی است و باید آن را قبل از خواب به بدن و جاهایی که بیشتر دچار تعریق می‌شود مالید. این دارو بسیار موثر است اما این درمان مقطعی است زیرا بعد از مدتی دوباره بدن دچار تعریق می‌شود. داروی آنتی کولینرژیک تنها برای چند ساعت می‌تواند تعریق را عقب بیندازد چون این دارو راه‌های عبور تعریق از پوست را مسدود می‌کند.

بعضی از افرادی که دچار تعریق زیاد می‌شوند رو به بوتاکس هم می‌آورند. یعنی اینکه پزشکان بوتاکس را به محلی که بیشتر از جاهای دیگر دچار تعریق می‌شود تزریق می‌کنند. این در حالی است که پزشکان این درمان را نیز مقطعی می‌دانند چرا که هر زمان که تاثیر بوتاکس از بین برود باید دوباره برای تزریق اقدام کنند.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

یکی از خطرناک‌ترین اقدام‌ها برای درمان تعریق در زمستان قطع عصب است. یعنی اینکه بیمار پس از مراجعه به پزشک در صورت حاد بودن تعریق پزشک به بیمار توصیه می‌کند با جراحی و قطع کردن عصب‌های قسمت‌هایی که دچار تعریق زیاد می‌شوند می‌توان از شر عرق‌های بیش از حد جلوگیری کرد اما این راه هم بسیار خطرناک است و ممکن است بیمار بر اثر قطع شدن عصب‌های تعریق دچار عوارضی ناخواسته شود.

گاهی کسانی که دچار تعریق زیاد می‌شوند فراموش می‌کنند که عرق کردن زیاد بیماری نیست بلکه بر اثر بیماری است و می‌توان با درمان کردن دیگر دچار تعریق نشد. تمام کسانی که همیشه از تعریق زیاد شاکی هستند به دنبال دلیل‌اش نیستند. تنها برای درمان مقطعی اقدام می‌کنند.

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

هرگز نباید برای برطرف کردن تعریق زیاد دست به اقدام‌های مقطعی زد چرا که ممکن است بتوانید درمان شوید اما به این موضوع باید فکر کرد که ممکن است با برطرف کردن تعریق دچار عوارض جبران‌ناپذیر دیگری شوید. بد نیست در همین باره مطلب با تعریق بیش از حد چه کنیم؟ را بخوانید شاید از تصمیم‌گیری شتاب‌زده منصرف شوید!

در کل، کسانی که این سوال برای آنان مطرح است که چرا با اینکه هوا سرد است من عرق می‌کنم باید این پنج مورد را مد نظر قرار بدهند چرا که ممکن است دلایل عمده تعریق زیاد آنها در فصل زمستان باشد:

  • کمبود اکسیژن
  • پایین بودن قند خون
  • مشکل تیروئید
  • پیامدهای ناخواسته دارویی
  • وجود مشکل در کارکرد برخی از غدد درون‌ریز

 

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟

Credit: homeremediesorg

گذشته از اینکه برای درمان هر بیماری در وهله نخست باید به پزشک مراجعه کرد، اگر تعریق بیش از اندازه در فصل زمستان به تشخیص پزشک متخصص بیماری قلمداد شود در کنار داروهایی که تجویز می‌کند، می‌توان به راهکارهای دیگری نیز رو آورد. این راهکارها جنبه خود درمانی ندارند بلکه فقط کمک به تسهیل و تسریع در درمان تعریق زیاد هستند:

چرا در زمستان عرق می‌کنیم؟Credit: homeremediesorg

 

  • اگر سیگاری هستید و یا الکل مصرف می‌کنید برای اینکه تعریق زیاد خود را درمان کنید چاره‌ای به جز ترک این دو ندارید. پس در اولین اقدام برای کاهش تعریق بیش از حد خود، سیگار و الکل را برای همیشه ترک کنید.
  • زیاد آب بنوشید.
  • تا حد ممکن از استرس و اضطراب دوری کنید.
  • مصرف کافئین خود را که در چای و قهوه یافت می‌شود به حداقل برسانید.
  • به جای حمام آب گرم، از آب ولرم استفاده کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های گرم و داغ را کاهش دهید.
  • خوردن غذاهای تند و پر ادویه، شیرینی‌جات و غذاهای فرآوری شده مانند کنسروها و فست فودها را کنار بگذارید.
  • موهای زیر بغل و اطراف کشاله‌ ران را بتراشید.
  • لباس‌های تهیه شده از فیبرهای مصنوعی نپوشید.
  • لباس گشاد و مناسب با اندام خود به تن کنید. 
  • اگر از ناحیه سر زیاد عرق می‌کنید، از شامپوی خشک استفاده کنید. این نوع شامپو به شکل پودر تهیه می‌شود و به صورت اسپری نیز در بازار موجود است.

 

در پایان اگر خیلی عرق می‌ کنید این مواد غذایی را نخورید.

منبع: بنیتا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر