هندویی­ها و بودایی­ها

سرانجام پس از ماه ها اظهارنظر و جنجال در مطبوعات که تحت الشعاع حادثه 11 سپتامبر نیز قرار گرفته بود، یکی گروه 20 هزار نفری از هندوها در ماه نوامبر (آبان ماه) به دین بودایی گرویدند.
این مراسم ویژه که در نوع خود، منحصر بفرد نیز می نمود، در دهلی نو انجام شد و دالایی لاما، رهبر بودائیان تبت، به این گروه خوش آمد گفته و آنان را مورد استقبال قرار داد. (Daily Telegraph, Nov 5)
این در حالی است که از چند ماه پیش تاکنون، زمانی که چند روزنامه محلی، دالایی لاما را به تلاش برای تغییر کیش هندوها به بودایی متهم کرده بودند، رهبر بوداییان تبت چندید بار رسما اعلام نمود که هرگز قصد چنین کاری را ندارد و به فرهنگ های مختلف و ادیان دیگر احترام می گذراد. وی همچنین یادآور شد که تلاش برای تغییر دادن دین و عقیده دیگران، امری بسیار نادرست و مذموم است. (AFP, Oct 4)
رهبر بوداییان تبت، پیش از این بارها مسلمانان و مسیحیان را به خاطر فعالیت و تبلیغ برای تغییر دادن عقیده دیگران، مورد انتقاد شدید قرار داده بود. (نشریه اخبار دین، شماره اسفند 79)
لابسانگ تنزین (Labsang Tenzin) سخنگوی بوداییان تبت، در این باره رسما اعلام کرده بود که اگر چه یک میلیون هندوی ساکن دارماسالا (Dharmasala) علاقمند به تغییر آیین خود از هندویی به بودایی هستند، امام دالایی لاما هرگز هدایت چنین امری را به عهده نخواهد گرفت و اجازه نخواهد داد که راهبان بودایی دست به چنین عملی بزنند.(AFP, Oct 4)
با این حال بیش از 20 هزار هندو که همگی متعلق به طبقه پست ها و نجس ها در آیین هندو بودند، در اول نوامبر در یک مراسم بزرگ، به بودایی تغییر دین دادند.
دکتر رام راج (Ram Raj) هندو که هدایت این مراسم را برعهده داشت: اعلام کرد: «ما از دین هندو به دین بودایی تغییر مذهب می دهیم تا دیگر نجس شمرده نشویم و مورد شماتت و تحقیر دیگران قرار نگیریم.» وی ادامه داد: «کاست، نخستین و جدی ترین مشکل ما در آیین هندو بود و ما برای رهایی از این بیچارگی ابدی، دست به چنین عملی زدیم.» رام راج، دالایی لاما را «مسیح هندوها» خواند و گفت که بشر امروز، دیگر تحمل تحقیر شدن توسط دیگران را ندارد. (The Irish Times, Nov 1)
گفته می شود که در سال های اخیر، بیش از 300 هزار هندو به دین بودایی گرویده اند که اکثریت آن ها از طبقه پست کاست می باشند.
لازم به ذکر است که مسئله کاست، بارها از سوی سیاستمداران بزرگ هندی، مورد نکوهش قرار گرفته است. گاندی تلاش بسیاری برای از بین بردن این مسئله در فرهنگ هندو انجام داد، اما علی رغم آن که نجس شمردم دیگران و پست دانستن افراد، رسما در قوانین هند ممنوع اعلام شده است، ولی هنوز آثار آن در فرهنگ و باور هندو وجود دارد و بیش از 200 میلیون هندو که به این طبقه تعلق دارند، از چنین اعتقادی رنج می کشند.
دکتر رام راج به خبرگزاری رسمی هند گفت که آن ها هرگز قصد برانگیختن خشم هندوها را ندارد، اما این تغییر دین، تنها راه حل برای اعتراض به این سیستم، به شیوه ای صلح جویانه است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان