ماهان شبکه ایرانیان

حق تعیین سرنوشت

ساخت دیوار آسیب جدی بر حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین وارد می کند: حق تعیین سرنوشت عبارت است از حق گروه های منسجم ملی در انتخاب نظام سیاسی خود و نیز رابطه ی آنان با گروه های دیگر. این انتخاب ممکن است عبارت باشد از استقلال با عنوان دولت، اتحاد با گروه های ملی دیگر در یک دولت فدرال، یا خودمختاری یا ادغام در دولت متحد غیرفدرال.»(15)
حق تعیین سرنوشت یک اصل مسلّم حقوقی است. این اصل به نحوی روشن در منشور ملل متحد مطرح شده است. ماده ی یک منشور دومین هدف سازمان ملل متحد پس از حفظ صلح و امنیت بین المللی به شمار می آید که در آن از «توسعه ی روابط دوستانه میان ملت ها براساس احترام به اصل حقوق برابر و اصل تعیین سرنوشت مردمان...» یاد شده است. همین تعبیر در ماده ی 55 منشور که به همکاری اقتصادی و اجتماعی بین المللی می پردازد نیز تکرار شده است.
مجمع عمومی در قطعنامه ای که در سال 1952 صادر کرد(16) به دولت های عضو سازمان ملل متحد توصیه کرد که «از اصل تعیین سرنوشت تمام مردمان و ملت ها پشتیبانی کند.»
مجمع همچنین در اعلامیه ای که در سال 1960 در خصوص اعطای استقلال به کشورها و مردم تحت استعمار صادر کرد(17) ضمن تعریف حق سرنوشت در دو بند نخست چنین تأکید می کند:
1- قرار گرفتن مردمان تحت انقیاد، سلطه و استثمار بیگانه و انکار حقوق بنیادین بشر مغایر با منشور ملل متحد و مانعی بر سر راه پیشبرد صلح جهانی و همکاری بین المللی است.
2- همه ی ملت ها حق تعیین سرنوشت دارند. آنان به موجب این حق وضعیت سیاسی خود را آزادانه تعیین می کنند و توسعه ی اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی خود را آزادانه پی می گیرند.
متعاقب این اعلامیه اصل تعیین سرنوشت در چندین قطعنامه مجمع عمومی از جمله قطعنامه ی 1962 درباره ی حاکمیت دایم بر منابع طبیعی(18)، اعلامیه ی 1966 درباره ی قابل قبول نبودن مداخله(19) و اعلامیه ی 1970 در خصوص اصول حقوق بین الملل راجع به روابط دوستانه و همکاری میان دولت ها مطابق با منشور ملل متحد(20) درج گردید. این اصل هرچند در اعلامیه ی جهانی حقوق بشر به سبب توجه ویژه به حقوق فردی، ذکر نشده است. اما در ماده ی یک مشترک میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مقرر شده است:
1- همه ی مردمان حق تعیین سرنوشت دارند. به موجب این حق وضعیت سیاسی خود را آزادانه تعیین و توسعه ی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی خود را تعقیب می کنند.
2- همه ی ملت ها مطابق با هدف های خود می توانند ثروت و منابع طبیعی خویش را آزادانه و بدون آسیب به هر گونه تعهد ناشی از همکاری اقتصادی بین المللی، براساس اصل منفعت متقابل و حقوق بین الملل در اختیار بگیرند.
3- دولت های عضو میثاق، از جمله دولت های مسئول اداره ی سرزمین های غیرخود مختار و تحت قیمومت باید به تحقیق حق تعیین سرنوشت کمک کنند و این حق را مطابق مقررات منشور ملل متحد محترم بشمارند.
دیوان تأکید می کند که ساخت دیوار می تواند به حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین آسیب برساند و این حق که از حقوق مسلّم ملت هاست و در اسناد متعدد بین المللی از آن یاد شده است باید توسط اسرائیل مورد توجه قرار گیرد (بند 88). اسرائیل ملزم است که حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را محترم بشمارد (بند 149).(21(
15. In Btawnl; principles of public international law. Oxford, 1990,p 595.
16. G.A.Res, 637, 16 Dec 1952.
17. G.A.Declaration, 1514, 14 Dec 1960.
18. G.A.Res, 1803, 14 Dec, 1962.
19. G.A.Res 2131, 14 Jun 1996.
20. G.A.Res 2625, 24 oc 1970.
21. ``Israel is bound to comply with its obligation to respect the right of the palestinian people to self determination''.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان