ماهان شبکه ایرانیان

نگاهی به راهبرد‎های اخلاقی امام و رهبری در شرایط انتخابات

امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) همواره یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی را علاوه‎بر الطاف الهی، حفظ وحدت کلمه توسط اقشار مختلف دانسته و مردم و مسئولین را به حفظ وحدت توصیه می‎کردند. پرواضح است که گروه‎‎‎هایی سیاسی طرفدار انقلاب، برای حفظ وحدت میان خود و جلوگیری از القای اختلاف که به شکاف در میان هواداران‎شان می‎انجامد، باید سعی کنند نسبت به اشتباهات یکدیگر اغماض داشته باشند تا وحدتی پایدار شکل بگیرد. امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) در یکی از مطالب خود در بحث نقد سازنده که ارتباط مستقیمی با اخلاق انتخاباتی دارد می‎فرمایند: «هیچ‎کس نباید خود را مطلق و مبرای از انتقاد ببیند.
البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‎جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتما پیش از آن‎که به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکی‎ از کار‎‎هایی که یقینا رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت‎‎ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه‎‎‎هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود. شما آن‎قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‎کند، در برابرش قاطعانه بایستید.»
برای بررسی سیره اخلاق سیاسی مورد تأیید در نظام جمهوری اسلامی ایران، به ذکر نمونه‎‎هایی می‎پردازیم:
تعامل امام (رحمتاللهعلیه) با بنیصدر
انتخاباتی که در 24 اسفند ماه سال 1358 برگزار شد، ترکیب متفاوتی از حضور همه اقشار اجتماعی بود. انتخابات مجلس شورا در همان سالی برگزار شد که در فروردین آن اکثریت قابل توجهی از ایرانیان به جمهوری اسلامی «آری» گفتند؛ در مرداد ماه در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی شرکت کردند؛ در آذر ماه قانون اساسی جمهوری اسلامی را به تصویب رساندند؛ و در بهمن‎ماه نخستین رییس‎جمهوری ایران را برگزیدند. تجربه ریاست‎جمهوری ابوالحسن بنی‎صدر و اظهارنظر امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) که فرمود من از همان اول با بنی‎صدر مخالف بودم؛ نشان از اهتمام ایشان به موضوعی مهم به نام لزوم رعایت اخلاق، حتی برای جلوگیری از کار‎‎های خلاف دارد.
اگرچه امام به‎دلیل هوش و تجربه بالای خود، سرنوشت بنی‎صدر را می‎دانست، اما رعایت اخلاق را سرلوحه کار خود قرار داد. در همین راستا، ایشان همواره به رعایت اخلاق انتخاباتی اهتمام داشته و فرمودند: «از آقایان کاندیدا‎‎ها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی – انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک‎حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیش‎برد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‎‎‎های غیراسلامی است.»
ترکیب و تنوع گروه‎‎های سیاسی شرکت‎کننده در انتخابات، و تب و تاب جامعه‎ای که هنوز از پیروزی انقلاب‎ آن، یک سال بیشتر سپری نمی‎شد، انتخابات مجلس را کاملا متمایز می‎ساخت. در این فضا امام خمینی همواره همه گروه‎های سیاسی را به وحدت دعوت می‎کرد. با این حال، ایشان در آستانه انتخابات در پیامی اعلام کرد: «خوف آن دارم که تبلیغات برای اشخاصی که به اسلام و جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند و اعمال و گفتار آنان در این یک سال شاهد آن است و اکنون برای راه پیدا کردن به مجلس و برای کارشکنی و جنجال در محیط مقدس مجلس شورای اسلامی، خود را هوادار اسلام و مسلمانان جا می‎زنند، در قشری از ملت و جوانان پاکدل تأثیر کند و آرای مقدس خود را به کسانی دهند که به‎نفع اجانب، با اسلام و جمهوری اسلامی مخالفت اساسی دارند.»
رقابت اخلاقی با وجود چند لیست
انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی در 26 فروردین 1363 برگزار شد؛ درست در هنگامه جنگ تحمیلی. این انتخابات، آغاز رقابت نیرو‎های نظام سیاسی مستقر بود و مقدمه‎ای برای شکل‎گیری دیدگاه‎ها و فهرست‎‎های فرعی چپ و راست و بروز تمایلات تمایزطلبانه شد که در مبارزات انتخاباتی بعد، به شکل آشکارتری خود را نشان داد. فهرست‎‎های دو جمعیت سیاسی اصلی فعال در این رقابت انتخاباتی، یعنی حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز، در تهران 25 نام مشترک داشت؛ تمام نیرو‎های سیاسی سعی داشتند بنابر شرایط خطیری که انقلاب دچار آن بود، از بداخلاقی سیاسی نسبت به یکدیگر بپرهیزند. از منظر امام خمینی تمام گروه‎های سیاسی می‎بایستی در این شرایط بحرانی برای رضای خدا پای به عرصه سیاسی بگذارند و از تفرقه بپرهیزند: «اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم کنید. البته تبلیغ هیچ مانعی ندارد، لکن مثل مشروطه نشود. آن‎طور نشود که هر کدام دیگری را بکوبند و آنی که دشمن ما می‎خواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملی کند. شما همه می‎خواهید که اسلام در این مملکت تحقق پیدا کند، همه می‎خواهید که این جمهوری اسلامی ادامه پیدا بکند، ادامه این به این است که شما در مواردی که می‎بینید که دارند شیاطین نقشه می‎کشند و توطئه می‎کنند تا شما را به‎جان هم بیندازند، بنشینید با هم و تفاهم کنید و آن‎‎ها را مأیوس کنید. امروز دارند تهیه می‎بینند مخالفین شما، مخالفین جمهوری اسلامی، که برای انتخابات ایجاد نفاق کنند، و این یک خطری است برای کشور ما. این‎‎ها با زور نمی‎توانند کاری انجام بدهند، نه آمریکا، نه شوروی، با فشار و زور به یک کشوری که همه با هم هستند، نمی‎توانند آسیب برسانند، لکن با توطئه و وادار کردن عمال خودشان در داخل می‎توانند ایجاد نفاق کنند و بهانه هم انتخابات.»
دوگانه جامعه روحانیت و مجمع روحانیون
سومین انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی، در 19 فروردین 1367 برگزار شد. در حالی که حزب جمهوری اسلامی منحل شده بود و انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز، انتخابات را به صحنه رقابت «چپ‎»ها و «راست»‎های حکومت جمهوری اسلامی مبدل کرده بود.
یک سال پیش از این انتخابات، روحانیونی چون مهدی کروبی، محمد موسوی خوئینی‎ها، محمدرضا توسلی و سیدمهدی امام جمارانی، با کسب اجازه از رهبر وقت جمهوری اسلامی، به‎عنوان جناح چپ و خط امامی جامعه روحانیت، جدایی خود از آن و تأسیس مجمع روحانیون مبارز را اعلام کرده بودند. امام راحل در این زمان برای رعایت اخلاق به‎ویژه در مسائل انتخاباتی می‎فرمایند: «من از همه قشرها، از همه ملت می‎خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصا در انتخابات حفظ کنند. و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند.
البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لکن توجه داشته باشند که… همه با هم برادروار در یک مقصد باشیم. در یک مقصد باشید. و خداوند را شاهد بدانید، و ناظر بدانید، و نهضت را لکه‎دار نکنید.
دشمن‎‎ها درصددند که خرده‎گیری کنند. و من امیدوارم که خداوند همه شما را تأیید کند. و همه با سلامت این انتخابات را هم بگذرانید و بعد را هم همین‎طور.»
توجه به شرایط کشور از ملزومات رفتار اخلاقی
پایان جنگ تحمیلی در تابستان سال 1367، ارتحال امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) در روز چهاردهم خرداد ماه سال 1368 و برگزیده شدن آیت‎الله خامنه‎ای به رهبری انقلاب، آغاز دوران سازندگی با ریاست‎جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی رویداد‎های بزرگ و تأثیرگذاری بودند که انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی را تحت‎الشعاع قرار می‎داد. انتخابات دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در 21 فروردین 1371 و در حالی برگزار شد که دوران به اصطلاح سازندگی ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود.
رهبر انقلاب اسلامی با توجه به هجمه دشمنان، ایجاد آرامش و ثبات را در فضای انتخاباتی خواستار بودند و فرمودند: «از خدای متعال درخواست می‎کنم که این انتخابات را برای ملت ایران مبارک و آثار آن را فرخنده و میمون قرار دهد. امیدوارم که مردم با حضور یکپارچه خود در پای صندوق‎‎ها و رأی دادن به نامزد‎های صالح مورد نظرشان مشت محکمی به دهان یاوه‎گویان و معاندین اسلام و مسلمین که اصرار بر عدم شرکت مردم در انتخابات سرنوشت‎ساز خود دارند، بکوبند. ان‎شاءالله مردم با شرکت گسترده در انتخابات پاسخی عملی به توطئه‎‎ها و خباثت‎های دشمنان خواهند داد.» پس از انتخابات، رهبر انقلاب در اظهارنظری در مورد این مجلس گفت: «مجلس چهارم، سیاست را با اخلاق ممزوج کرده و بحمدالله، سیاست را در جهت ضداخلاقی نکشانیده است.»
حفظ اصول و مبانی از شاخصه‎‎های رفتار اخلاقی
پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور چهار طیف سیاسی ائتلاف خط امام، جامعه روحانیت مبارز، کارگزاران سازندگی و جمعیت دفاع از ارزش‎‎های انقلاب اسلامی، در روز هجدهم اسفندماه 1374 برگزار شد. انتخابات همزمان با شروع اختلافات محافظه‎کاران سنتی با اکبر هاشمی رفسنجانی (در مقام رییس‎جمهوری) و همکارانش در گروه جدیدالتأسیس کارگزاران سازندگی، در فضای اجتماعی متفاوتی با دوره‎‎های پیشین محقق می‎شد. در این دوره نیز رهبر معظم انقلاب تمام گروه‎‎های سیاسی را به حفظ اصول و مبانی انقلاب دعوت کردند.
ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست‎جمهوری محمد خاتمی برگزار شد. در فضای گفتمان اصلاحات و فعالیت روزنامه‎‎های اصلاح‎طلب و در مقطعی که جامعه در کشاکش اصلاح‎طلبان و بازی‎‎های سیاسی و بی‎اخلاقی‎‎های سیاسی آنان بود، فهرست نامزد‎های اصلاح‎طلب در اغلب نقاط کشور پیروز شد. مهدی کروبی، رییس و محمدرضا خاتمی و بهزاد نبوی، نایب رییس مجلس اصلاحات شدند و یکی از ضعیف‎ترین مجالس در دوران حکومت اسلامی شروع به‎کار کرد. حتی با وجود این در هنگامه انتخابات اصلاح‎طلبان شائبه تقلب را مطرح کردند که با موضع صریح مقام معظم رهبری مواجه شدند: «این‎‎ها مسلمان و انقلابی و متدین و مورد اعتمادند و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته‎اند. بر فرض در گوشه‎ای یک تخلف کوچک هم انجام گیرد. این در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسی به خود حق بدهد، تقلب در انتخابات را که یک عمل هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسی و اجتماعی است، انجام دهد. چنین کاری هرگز در نظام اسلامی نخواهد شد.»
اخلاق انتخاباتی آبی بر آتش بحرانسازی
هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی برگزار شد که واکنش‎‎های غیرمتعارف کشور‎های غربی به استفاده صلح‎آمیز جمهوری اسلامی از انرژی هسته‎ای و پافشاری ایران بر این حق مسلم خود، به یکی از مسایل عمده در سطح جهان تبدیل شده بود. از سوی دیگر مجلس ششم روز‎های پایانی خود را در التهابات ناشی از استعفا و تحصن برخی نمایندگان این دوره می‎گذراند. روز اول اسفند ماه سال 1382 روز برگزاری انتخابات بود. در آن هنگام شمارش معکوس برای روز سرنوشت‎ساز دیگری در تقویم انقلاب اسلامی آغاز شده بود. بار دیگر و در آستانه انتخاباتی دیگر، مردم برای تعیین نمایندگان خود در دوره تازه فعالیت مجلس شورای اسلامی، مردم ایران در حالی مهیای هفتمین انتخاب خود در عرصه قانون‎گذاری می‎شدند که کشورمان همچون دوره‎‎های پیشین، با مسائلی کم و بیش مشابهی چون دوره‎های قبل مواجه بود. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در مورد رعایت حدود یکدیگر در انتخابات فرمودند: «داوطلبان بدانند که این راه، راه خدمت است؛ مسابقه و رقابت در این راه هم رقابت برای خدمت کردن هرچه بیشتر است. اگر این‎طور شد، آن‎گاه در تبلیغات، در بیان مطالب نسبت به یکدیگر یا نسبت به خود، حدود رعایت خواهد شد.»
انتخابات عرصه قدرتطلبی نیست
هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 24 اسفند 1386 و در نخستین سال ریاست‎جمهوری محمود احمدی‎نژاد برگزار شد. رهبر معظم انقلاب که همواره بر ایجاد وحدت در میان گروه‎های سیاسی زیر چتر ولایت تأکید داشته و همواره گروه‎های سیاسی را به رعایت اصول اسلامی، حتی در رقابت‎‎های انتخاباتی تشویق کرده‎اند، این باز نیز نقش تعیین کننده خود را در ارائه رهنمود برای نامزدها ایفا کردند: «کسانی که برای انتخابات خود را نامزد میکنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‎ای است برای بالا بردن توان کشور، برای آبرومند کردن ملت؛ انتخابات فقط ابزاری برای قدرت‎طلبی نیست. اگر بناست این انتخابات برای اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزد‎ها بایستی به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغات‎شان، در اظهارات‎شان و در حضورشان رعایت کنند. مبادا نامزد‎ها در اثنای فعالیت‎های انتخاباتی خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند.»
انقلاب اسلامی، انقلابی به نام خدا است که با تکیه بر حضور و مشارکت مردم شکل گرفت و ادامه یافت. امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) با اتکاء به «خدا و مردم» انقلاب را رهبری و الگوی نوین حکومت دینی را بر پایه نظریه «مردم‎سالاری دینی» با عنوان «جمهوری اسلامی» به مردم پیشنهاد کرد و با آرای عمومی، نظام جدید مستقر شد. امروز هم خلف صالح ایشان با همین مبنا راه امام (رحمت‎الله‎علیه) را ادامه می‎دهند. پس چه بهتر است همه گروه‎های سیاسی در کشورمان بر پایه همین اصول رقابت کنند و با رعایت اصول اخلاقی پای در صحنه رقابت سیاسی بگذارند، نه بر پایه بی‎اخلاقی سیاسی.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان