ماهان شبکه ایرانیان

کوتاه و خواندنی های پزشکی

فوت کردن و خوردن ممنوع!   متأسفانه علی رغم توصیه های بسیار متخصصان مبنی بر لزوم رعایت بهداشت، هم چنان برخی افراد در توجه به نکات مهم کوتاهی می کنند

کوتاه و خواندنی های پزشکی

فوت کردن و خوردن ممنوع!
 

متأسفانه علی رغم توصیه های بسیار متخصصان مبنی بر لزوم رعایت بهداشت، هم چنان برخی افراد در توجه به نکات مهم کوتاهی می کنند. اگر خوراکی از دست شما روی زمین یا هر سطح دیگری افتاد، هرگز نباید آن را برداشته و به سبک بعضی افراد، فوت کرده و میل کنید. در همین فاصله کم، میکروب های زیادی بر روی مواد خوراکی می چسبند. حتی قرار دادن مواد خوراکی در فضای باز بدون درپوش نیز باعث جذب تعداد زیادی باکتری می شود. لذا لازم است قبل از خوردن، دست ها را تمیز بشویید و هم چنین خوراکی ها را در ظروف سربسته و در صورت لزوم داخل یخچال نگهداری کنید.

تفاوت چپ دست ها و راست دست ها
 

این تصور که احتمالا برخی رفتارها و احساسات افراد چپ تست با افراد راست دست متفاوت است در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. ولی آیا به واقع افراد چپ دست دارای توانایی های بیشتری بوده و نسبت به سایرین باهوش ترند؟!
طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، هیچ مدرک علمی دال بر باهوش تر بودن افراد چپ دست وجود ندارد و چپ دست ها و راست دست ها هوش یکسانی دارند. البته متخصصان اعلام نموده اند افراد چپ دست قادرند ارتباط عمیقی بین دو نیمکره مغز خود ایجاد کنند به همین دلیل بهتر می توانند موقعیت ها را بررسی و تحلیل کنند. این افراد می توانند تصورات خود را با حرکاتشان هماهنگ کنند. به همین دلیل آن ها قادرند در حوزه های مختلف هنری افراد موفقی باشند.

فرق سرماخوردگی و آلرژی
 

برخی افراد سرماخوردگی را با آلرژی اشتباه می گیرند. در حالی که علایم آن ها کمی متفاوت است. هنگام بروز آلرژی، بینی و چشم فرد دچار خارش می شود. هم چنین خلط فرد مبتلا به آلرژی شفاف است در صورتی که در افراد مبتلا به سرماخوردگی خلط مایل به زرد، تیره و غلیظ می باشد. در اکثر موارد عطسه، خارش خس خس سینه و بروز علایمی شبیه آن بعد از صرف مواد غذایی خاص، نشان دهنده ابتلا به آلرژی است.

انجیر؛ شیرین و مقوی
 

انجیر منبع خوبی از برخی ویتامین ها مانند «آ»، «ب» و «ث» و مواد مغذی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم می باشد. مصرف این ماده غذایی در کودکان بسیار مفید است و در رفع کم خونی و بی اشتهایی تأثیر زیادی دارد.
انجیر برای افرادی که قصد چاق شدن دارند مفید است؛ ضمن این که به علت داشتن پتاسیم، در رفع اوره و چربی خون موثر است. هم چنین انجیر حرارت بدن را کاهش می دهد؛ تعرق را زیاد می کند و ادرارآور می باشد.

ارتباط کم خونی و ضریب هوشی در کودکان
 

طبق تحقیقات انجام شده، توانایی یادگیری و قدرت حافظه در کودکان مبتلا به کم خونی به مرور تا چند درصد کاهش می یابد و این کودکان معمولا تمرکز کافی برای درس خواندن ندارند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی و آهن در کودکان بسیار توصیه شده است.
متخصصان معتقدند باید برخی مواد مصرفی مانند آرد با آهن و اسید فولیک غنی سازی شود و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز به آن افزوده گردد. در این خصوص توصیه شده است والدین کودکان خود را جهت تشخیص کم خونی نزد متخصص ببرند و در صورت ابتلا، توصیه های پزشک را جدی بگیرند.

ارتباط خواب کم و چاقی
 

طبق تحقیقات اخیر، خواب کم در شب، به مرور منجر به افزایش وزن و چاقی می شود. در این تحقیق گسترده، که چند سال به طول انجامید، مشخص گردید خواب کم با افزایش چربی های زیرپوستی و چربی عروقی و افزایش سایز دور شکم ارتباط دارد. البته ورزش و تغذیه صحیح در جلوگیری و یا درمان چاقی تأثیر قطعی دارد (در شرایطی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد). لذا متخصصان همواره توصیه نموده اند افراد در شب حداقل 6 ساعت بخوابند.

شیرینی و دیابت
 

مصرف قند و شکر به مقدار زیاد باعث بروز مشکلاتی در فرد می شود که مهم ترین آن اضافه وزن است. از طرفی همان طور که بارها گفته شده است، یکی از عوامل دخیل در بروز دیابت اضافه وزن و چاقی می باشد. به همین دلیل همواره توصیه می شود که جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت، وزن خود را با مصرف متعادل مواد قندی در حد متناسب نگه دارید. تا دچار عوارض ناشی از چاقی که یکی از آن ها دیابت است، نگردید.

التهاب مثانه
 

سوزش ادرار هنگام دفع آن، نیاز به دفع مکرر ادرار و احساس پری مثانه بعد از تخلیه، از علایم التهاب مثانه است. این بیماری در اثر باکتری هایی به وجود می آید که در ناحیه مقعد به سر می برند.
اگر این بیماری بعد از گذشت یک روز از بین نرفت مراجعه به پزشک ضروری است. گاهی مصرف داروهای حاوی آنتی بیوتیک و آزمایش ادرار لازم است. هم چنین مصرف روزانه مقدار مشخصی آب، تشویق کودک به دفع به موقع ادرار، آموزش کودک و کمک به او در تمیز نگه داشتن ناحیه و خشک کردن آن بعد از دستشویی در جلوگیری از بروز آن مؤثر است. به همین دلیل تأکید می شود نکات بهداشتی باید به کودک آموزش داده شود. نهایتا توصیه می شود در صورت احساس علایم فوق در کودکتان، با پزشک مشورت کرده و از تجویز خودسرانه دارو در منزل خودداری نمایید.
منبع:ماهنامه تغذیه و سلامتی شماره 84
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان