درباره ی کلیه، مثانه، پروستات و ناتوانی جنسی بیشتر بدانیم

لطفاً بفرمایید بیماری های کلیه به چند دسته تقسیم می شوند؟   بیماری های کلیه در کل به دو دسته ی بیماری های داخلی کلیه و بیماری های جراحی کلیه تقسیم می شوند

درباره ی کلیه، مثانه، پروستات و ناتوانی جنسی بیشتر بدانیم

لطفاً بفرمایید بیماری های کلیه به چند دسته تقسیم می شوند؟
 

بیماری های کلیه در کل به دو دسته ی بیماری های داخلی کلیه و بیماری های جراحی کلیه تقسیم می شوند. درمان بیماری های داخلی کلیه به عهده ی متخصص داخلی یا فوق تخصص داخلی کلیه (نفرولوژیست) و بیماری های جراحی کلیه، به عهده ی اورولوژیست است.

راه های درمان سنگ های دستگاه ادراری کدامند؟
 

اولین راه درمان، پیشگیری از آن است که بهترین راه، استفاده فراوان از نوشیدن مایعات، بخصوص آب است. سنگ های دستگاه ادراری که در کلیه تشکیل می شود، یا در خود کلیه باقی مانده و بزرگ می شوند یا می توانند از طریق لوله ی حالب پایین آمده و وارد مثانه وند. سنگ هایی که در حالب گیر می کنند، باعث دردهای شدید در منطقه ی کلیه می شوند. که در بین افراد به درد سنگ کلیه معروف است. سنگ های کمتر از شش میلی متر، معمولاً با درمان دارویی یا خود به خود دفع می شوند و سنگ های بزرگتر از آن که احتمالاً گیر کرده باشند، با سنگ شکنی برون و درون اندامی معالجه می شود. سنگ های داخل کلیه که بزرگ شده اند و احتمال افتادن آنها وجود ندارد، از طریق سنگ شکنی برون اندامی (روش مرسوم به سنگ شکنی) و با استفاده از لوله گذاری کلیه (pcnl) معالجه می شود و در نهایت اگر هیچ کدام از اینها امکان پذیر نباشد، درصد بسیار کمی از بیماران با عمل جراحی باز درمان می شوند.
سنگ کلیه بیشتر در مردان شایع است یا در زنان؟
سنگ کلیه در مردان بیشتر شایع است، به علت اینکه مردان بیشتر در کارهای سخت آب بدن شان را از دست می دهند و بیشتر در گرما و خارج از محیط های مسقف کار می کنند و این امر باعث افزایش سنگ سازی در بدن آنها می شود. همچنین خانم ها به علت وجود هورمون زنانه، راحت تر می توانند سنگ های کوچک را از حالب عبور دهند.
 
چه زمانی بیمار نیاز به سنگ شکن پیدا می کند؟
سنگ شکنی در دو قسمت انجام می شود، در داخل لوله ی حالب و در داخل کلیه. در لوله ی حالب زمانی اقدام به سنگ شکنی می شود که جلوی عبور ادرار از لوله ی حالب گرفته شده باشد. به این علامت در اصطلاح پزشکی آب آوردگی کلیه یا (هیدرونفروز) گفته می شود. برای سنگ هایی که در داخل کلیه باعث درد، خونریزی و گرفتن سر حالب و آب آوردگی کلیه و همچنین بروز عفونت های کلیه شود، نیاز به سنگ شکنی احساس می شود. البته لازم به توضیح است که دو نوع سنگ شکنی وجود دارد:
1) سنگ شکنی درون اندامی که برای سنگ های مثانه و حالب بکار می رود و در این حالت پس از بیهوش کردن بیمار، دستگاهی از طریق مجاری ادرار به داخل مثانه یا حالب فرستاده شده و با دید مستقیم توسط سنگ شکن که انواع مختلفی دارد شکسته می شود. 2) در سنگ شکنی برون اندامی، احتیاجی به بیهوشی بیمار نیست و سنگ شکن با سنگ تماس مستقیم نداشته و از طریق امواج الکترومگنتیک از راه دور سنگ را خرد می کند.

راه های جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و مثانه چیست؟
 

سنگ مثانه تابعی از سنگ کلیه است و در کسانی ایجاد می شود که انسداد مجاری ادراری بیرونی داشته باشند، مثل بزرگی پروستات رفع انسداد مجاری ادراری بیرونی و تصحیح تغذیه ی بیمار، از بروز سنگ مثانه جلوگیری می کند. کسانی که سنگ ادارای ندارند، اما می خواهند پیشگیری کنند، بهترین راه افزایش دریافت آب و مایعات است. کسانی که دچار بیماری های سنگ کلیه هستند و مرتب سنگ دفع می کنند و اصطلاحاً کلیه ی سنگ ساز دارند، در این افراد استفاده از آب فراوان و برخی داروها مؤثر است. تحقیقات اخیر نشان داده است بهترین مایع خوراکی برای جلوگیری از سنگ، نوشابه های سفید رنگ است، چون این نوع نوشابه ها به علت وجود سیترات از تشکیل سنگ جلوگیری و برعکس، نوشابه های سیاه رنگ به علت وجود ماده ی اگزالات سنگ سازی را تشدید می کنند.

روش انجام لیزر پروستات چگونه است؟
 

یکی از راه های جدید و مؤثر درمان بزرگی پروستات، لیرز پروستات است. در این روش بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و در مدت زمان کوتاهی با استفاده از دستگاه لیزر، بزرگی پروستات درمان می شود و جریان ادراری فرد به حالت طبیعی برگشته و انسداد ادراری او رفع می شود. مزیت این روش، نداشتن خونریزی در حین و بعد از عمل و عدم استفاده از سوندگذاری های طولانی مدت برای بیمار، پس از عمل جراحی است.

ناتوانی جنسی در افراد ناشی از چیست؟
 

ناتوانی جنسی به دلایل عروقی، عصبی یا روانی می تواند اتفاق بیفتد. در صورت تصادف یا صدماتی که به ناحیه ی عانه وارد می شود، گاهی بریدگی اعصاب صورت می گیرد و در برخی موارد هم پس از اعمال جراحی داخل لگن اعصاب جنسی بریده می شوند که این اتفاقات می تواند موجب ناتوانی جنسی از نوع عصبی شود. در ناتوانی جنسی به دلایل عروقی یا شریانی، بدن فرد توانایی خون رسانی کافی را به اندام های تناسلی ندارد، مانند افراد دیابتی یا افرادی که آسیبی به ناحیه ی عانه آنها وارد شده و این آسیب باعث قطع شریان می شود یا ورید آنها خون را از آلت تناسلی می دزدد. این حالت در بعضی از افراد به صورت مادرزادی وجود دارد. در ناتوانی جنسی روانی برخی از زمینه های اضطراب و بیماری های ویژه ی روانی می توانند باعث اختلال در آلت تناسلی شود.
دسته یی دیگر از افراد که شامل این سه دسته نمی شوند، به علت مصرف داروهایی مانند داروهای ضد فشار خون یا سایر داروهای مورد استفاده در بیماری های اعصاب و روان، دچار اختلال در عملکرد جنسی می شوند.
منبع: 7 روز زندگی- شماره 85
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان