ماهان شبکه ایرانیان

خزر؛ غفلت سرمایه گذاران، رغبت گردشگران

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ – نوشهر &#۸۲۱۱; ایرنا &#۸۲۱۱; دریای خزر با وجود برخورداری از مزیت های فراوان بویژه در بخش های گردشگری و تجارت همچنان با واقعیت تلخ استفاده نکردن از ظرفیت ها و نبود سرمایه گذاری مناسب رو به رو است.

تاریخ خبر: 1393/06/29 – نوشهر – ایرنا – دریای خزر با وجود برخورداری از مزیت های فراوان بویژه در بخش های گردشگری و تجارت همچنان با واقعیت تلخ استفاده نکردن از ظرفیت ها و نبود سرمایه گذاری مناسب رو به رو است.

امروز بهره برداری از دریای خزر و استقرار تاسیسات ساحلی در استان مازندران تنها به ایجاد برخی امکانات و تجهیزات مختصر در چند منطقه ساحلی آن هم برای میزبانی از گردشگران محدود شده است.

نبود زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری دریایی در این خطه سبب شده تا اغلب طرح های موجود دریایی سنتی بوده و در شرایط افزایش روزافزون تعداد گردشگران ظرفیت های لازم را برای بهره مندی آنان از دریا نداشته باشد.

شاهد این ادعا افزایش حضور گردشگران در فصل تابستان و ناکارآمدی طرح های ساحلی برای پاسخگویی به نیاز مسافران بویژه در زمان اوج مسافرت هموطنان است که زمینه را برای بروز حوادثی چون غرق شدن مسافران در دریا فراهم می کند.

بنا بر تاکید ربیع فلاح استاندار مازندران طرح های موجود در دریا دارای اشکالات فراوان است و فعالیت ها در این بخش در مراحل ابتدایی به سر می برد و از این رو ضرورت دارد بخش خصوصی جدی تر در عرصه دریایی سرمایه گذاری کند.

جذب سرمایه گذار در زمینه گردشگری دریایی به تنهایی قابلیت ایجاد مزیت های اقتصادی بالا برای کشور را دارد که ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان تنها یکی از منافع آن خواهد بود.

غواصی، سفرهای تفریحی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریم دریایی و ماهی گیری در آب های عمیق از انواع تفریحات آبی و گردشگری دریایی به شمار می روند که با توجه به تعداد بالای گردشگران ورودی به سواحل خزر و بویژه استان مازندران توان سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این بخش مقرون به صرفه می کند.

با این حال لازمه سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت دریایی، علاوه بر برنامه ریزی درست نیازمند ایجاد جذابیت برای سرمایه گذار از طریق اعطلای تسهیلات و پیش بینی مشوق های اقتصادی است.

استاندار مازندران با یادآوری این که تاکنون به درستی از مزیت های موجود در دریا استفاده نشده، میزان بهره برداری مطلوب از دریا را صفر اعلام کرده که این امر نشانگر واقعیتی تلخ و فرصت سوزی در این بخش است.

ساخت اسکله های چند منظوره برای فعالیت در زمینه های گردشگری و فعالیت های تجاری از اقداماتی است که به گفته استاندار مازندران باید اسکله هایی برای 100 سال آینده این منطقه برنامه ریزی شوند.

کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت دیگری هستند که تاکنون از همه ظرفیت های موجود در زمینه مراودات تجاری با این کشورها استفاده نشده است و می توان برای گسترش صادرات دریایی به این کشورها حتی روسیه برنامه ریزی داشت.

استاندار مازندران در این باره می گوید: همه محصولات این استان قابلیت صدور به روسیه و دیگر کشورهای ساحلی خزر را دارد و مذاکراتی نیز در این زمینه صورت گرفته تا از بتوان محصولات صنعتی و کشاورزی مازندران را صادر کرد.

توسعه صادراتی نیازمند بازاریابی دقیق و معرفی کالاها و خدمات شرکت های ایرانی است که در این راستا برگزاری نمایشگاه های تجاری و همایش های تخصصی می تواند کمک کار مسوولان و سرمایه گذاران باشد.

استاندار مازندران به تازگی از برگزاری همایشی بین المللی در زمینه سرمایه گذاری در این استان خبر داده و گفته است که این رویداد اقتصادی 17 مهر ماه برگزار می شود.

به گفته فلاح، در این همایش قرار است طرح های متعددی به شرکت های داخلی و خارجی عرضه شود که به نظر می رسد با توجه به فقدان طرح های دریایی در این استان، طرح های مرتبط با صنعت دریایی برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

استاندار مازندران گفته است که در این همایش 400 سرمایه گذار داخلی و خارجی حضور می یابند که فرصت های خوب سرمایه گذاری در استان به شرکت کنندگان معرفی می شود.

خزر؛ غفلت سرمایه گذاران، رغبت گردشگران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان