مراحل رشد کودک تا دو ماهگی (۱)

کودک شما در یک تا دو ماهگی به‌طور چشمگیری رشد قدی و وزنی خواهد داشت. عضلاتش کم‌کم سفت‌تر و حرکاتش مشخص‌تر می‌شوند. در ضمن بسیاری از واکنش‌های غیر ارادی او در این مرحله از بین می‌روند.

مراحل رشد کودک تا دو ماهگی (1)

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

در پایان دو ماهگی، نوزاد شما به بسیاری از چیزهای پیرامونش علاقه‌مند می‌شود و کنترل بیشتری روی اندامش دارد. حدود شش هفتگی کم‌کم به شما لبخند می‌زند و در همین هفته‌ها شخصیتش شروع به درخشش می‌کند.

کنترل سر
او حالا تلاش بیشتری می‌کند تا سرش را بالا نگاه دارد. وقتی که روی شکم خوابیده است، می‌تواند برای چند ثانیه سرش را تا زاویه 45 درجه بالا بیاورد. این توانایی نشان دهنده آن است که عضلات گردنش در حال قوی‌تر شدن هستند. در ضمن هر وقت که بخواهد، می‌تواند سرش را برگرداند و به یک صدای جدید واکنش نشان دهد.

حرکات
حالا دیگر حرکات نوزاد دو ماهه شما نرم‌تر شده است. نسبت به قبل مدت بیشتری بیدار است و در لحظات بیداری‌اش سعی می‌کند با تکان دادن دست‌ها و پاها خود را سرگرم کند و تمام این موارد قوی‌تر شدن او را نشان می‌دهند. حتی حرکات دست‌هایش هدفمندتر می‌شوند اگر او را در یک اتاق با یک اسباب بازی جدید تنها بگذارید، تمام حرکات دست‌ها و پاها را با هم هماهنگ می‌کند تا تکانی به خود بدهد و آن‌را به‌دست بیاورد؛ اما علی‌رغم تمام این تلاش‌ها هنوز برای چنین کارهایی ضعیف است.

رشد فیزیکی
کودک شما در یک تا دو ماهگی به‌طور چشمگیری رشد قدی و وزنی خواهد داشت. عضلاتش کم‌کم سفت‌تر و حرکاتش مشخص‌تر می‌شوند. در ضمن بسیاری از واکنش‌های غیر ارادی او در این مرحله از بین می‌روند. کم‌کم حالت جنینی او که از لحظه تولدش با او بوده است، تغییر می‌کند و به صورت کشیده‌تر در می‌آید. زانوهایش قوی‌تر می‌شوند و دیگر انعطاف‌پذیری قبل را ندارند.

قبلا تمام انگشتانش را به صورت گره کرده جمع می‌کرد؛ ولی حالا کم‌کم آنها را باز و دست‌هایش را از حالت مشت‌شده خارج می‌کند. در پایان دو ماهگی، اگر یک جغجغه در نزدیکی‌اش بگذارید، بدون شک قادر خواهد بود آن‌را بردارد و حتی چند ثانیه در دست‌هایش نگه دارد.

مهارت‌های آموزشی 
او به محیط اطرافش علاقه‌مند شده است. بسیار باهوش است و شما را خوب تشخیص می‌دهد. به هنگام دیدن شما، هیجان‌زده می‌شود و این هیجان را با تکان دادن کل اندامش همراه با لذت و شادی نشان می‌دهد. بلافاصله بعد از شنیدن هر صدایی به آن سمت بر می‌گردد و حتی می‌تواند نگاه شما را در حال تماشا کردن چیزی دنبال کند.

دیدن و شنیدن
در یکی دو ماهگی او تمرین می‌کند با هر دو چشمش به یک نقطه نگاه کند. نسبت به قبل چهره‌ها را موشکافانه‌تر نگاه می‌کند، به جزئیات توجه نشان می‌دهد (مثل بینی، چشم‌ها) و می‌تواند چیزهایی را که از او دورترند نیز ببیند؛ اما هنوز هم ترجیح می‌دهد به چیزهای پیرامونش نگاه کند. فهم او از زبان کمی بیشتر شده است. با تماشای صحبت کردن شما او نیز دهانش را باز و بسته می‌کند تا خود با را رفتار شما تطابق دهد.

حافظه 
حافظه نوزاد در نخستین هفته‌های پس از تولد بسیار کوتاه‌مدت و توانایی او در به خاطر سپردن در حال پیشرفت است. برای اینکه کمک کنید تا حافظه‌اش تقویت شود، به او اجازه دهید چیزها را با بیش از یک حواسش تجربه کند؛ مثلا او قادر نخواهد بود اسباب‌بازی‌هایش را به خاطر بسپارد؛ اما اگر اجازه دهید آنها را هم تماشا و هم لمس کند، ذهنش آنها را با جزئیات بیشتری ثبت و اطلاعات بیشتری از بافت، رنگ و شکل‌شان ذخیره می‌کند...

برای خواندن بخش دوم -مراحل رشد نوزاد تا دو ماهگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان