آیا افسانه‌های درباره ماه کامل حقیقت دارد ـ بخش اول

شاید از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده باشید که وقتی ماه کامل است خوب نیست بیرون بروید، چون ماه‌زده می‌شوید. شاید هم همین حالا از دیدن ماه کامل حس خوبی به شما دست ندهد.

  ماه

شاید از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده باشید که وقتی ماه کامل است خوب نیست بیرون بروید، چون ماه‌زده می‌شوید. شاید هم همین حالا از دیدن ماه کامل حس خوبی به شما دست ندهد. 

در طول تاریخ، ماه به عنوان موجودیت قدرتمندی شناخته شده است. بسیاری می‌گویند که وقتی ماه کامل باشد اتفاقات عجیبی روی می‌دهد و روی بدن انسان‌ها و حیوانات تاثیر می‌گذارد. در برخی کشورها وقتی اتفاق عجیبی می‌افتد می‌گویند نکند ماه کامل بوده است؟ اما حقیقت چیست؟ در این سری مقالات به این می‌پردازیم که آیا افسانه‌هایی که درباره ماه کامل می‌گویند واقعیت دارد؟

1. ماه کامل روی قاعدگی تاثیر می‌گذارد

بسیاری از تمدن‌های باستانی می‌گفتند که ماه روی سیکل قاعدگی زنان اثر دارد. البته طول دوره قاعدگی با طول ماه قمری یکسان است و این می‌توانسته باعث ایجاد این شبهه شود. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این دو روی هم اثر دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی بین ماه کامل و آغاز قاعدگی وجود ندارد. اگر هم این اتفاق در ماه کامل بیفتد شاید به دلیل استرس بوده است!

 ماه

2. ماه کامل روی باروری و تولد اثر دارد

تمدن‌های باستان بر این باور بودند که ماه کامل در باروری نقش دارد و حتی زمان بارداری زنان را مشخص می‌کند. البته متدهای باروری در دوران ماه کامل شکست خورده‌اند ولی هنوز برخی باور دارند که تولدها در ماه کامل بیشتر است. اما مادران باردار نگران نباشند. ماه کامل هیچ اثری روی تولد فرزندشان ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند که هیچ ارتباطی بین ماه کامل و به دنیا آمدن کودکان وجود ندارد. این باور در فرهنگ‌هایی بیشتر رواج دارد که در آنها می‌گویند ماه روی سیکل قاعدگی هم اثر دارد.

3. ماه کامل باعث بی‌خوابی می‌شود

البته شاید پیش از دوران همه‌گیر شدن مصرف برق این قضیه صحت داشته و نور ماه کامل نمی‌گذاشته آدم‌ها بخوابند. اما اثر ماه کامل روی چرخه بیداری و خواب ما دیگر بالا نیست. هیچ ارتباطی بین ماه کامل و بی‌خوابی پیدا نشده است و در هنگامی که قرص ماه کامل است، خواب شما هیچ تاثیری نمی‌پذیرد. اما گوشی هوشمندی که روی میز پاتختی شماست می‌تواند روی خوابتان اثر بگذارد.

 ماه کامل

4. ماه کامل باعث افزایش حملات صرع می‌شود

حملات صرع را زمانی به دلیل جادو و جنبل می‌دانستند و می‌گفتند که شاید روح فرد بیمار را شیاطین تسخیر کرده‌اند. این حرف‌ها امروز احمقانه به نظر می‌رسد اما هنوز این باور وجود دارد که ماه کامل می‌تواند باعث حملات صرع شده یا آنها را تشدید کند. دکتر سلیم بنبادیس از دانشگاه USF پس از آن که شنید افراد مرتبا می‌گویند که ماه کامل روی حملات صرعشان اثر داشته است تصمیم به انجام آزمایشی گرفت. او در این تحقیق نشان داد که هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. این تحقیق نشان داد که در واقع بیشترین حملات صرع زمانی در یک‌چهارم پایانی ماه قمری روی می‌دهد و اتفاقا کمترین حملات صرع در دوران ماه کامل است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر