علائم کمبود امگا ۳

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی ضروری است، کمبود این چربی‌ها می‌تواند به عوارض چندی در سلامت منجر شود

علائم کمبود امگا 3

وجود اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی ضروری است، کمبود این چربی‌ها می‌تواند به عوارض چندی در سلامت منجر شود. این مقاله علائم کمبود امگا 3 را توصیف می‌کند. آن را خوانده تا از منابع غذایی این چربی‌های سالم و بهبود سلامتی خود با وارد نمودن آنها به رژیم غذایی‌تان اطلاع یابید.
بدن انسان نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا 3 (همچنین تحت عنوان اسیدهای چرب 3- n شناخته می‌شوند) را تولید نماید. شما نیاز داشته این اسیدهای چرب را به طور مرتب از طریق رژیم غذایی خود وارد بدن نمایید، به این دلیل که وجود آنها برای سلامتی ضروری می‌باشد. این چربی‌ها نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدنی ایفاء می‌کنند. آنها به ساخت غشاهای سلولی قوی کمک کرده و در نتیجه از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند. آنها از لخته شدن غیر ضروری خون، رشد سلولهای سرطانی، التهاب، ضخیم شدن سرخرگ‌ها، سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید و چاقی جلوگیری می‌کنند. غشاهای سلولی سالم به بهبود نفوذپذیری سلول‌ها کمک کرده که به نوبه خود به طرق مختلف سلامت شما بهبود می‌یابد.

علائم کمبود امگا 3

اسید آلفا لینولنیک(ALA) ، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوﮐﻮزاﻫﮕﺰاﻧﻮﯾﯿﮏ(DHA) سه نوع مهم از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند. از آنجا که این اسیدهای چرب به پیشگیری از چندین مشکل مرتبط با سلامت کمک می‌کنند، در صورت کمبود این چربی‌های سالم در رژیم غذایی، طیف وسیعی از علائم کمبود امگا 3 مشاهده می‌شود. وجود چنین چربی‌هایی برای عملکرد شناختی و رفتاری مغز ضروری است. بنابراین کمبود این چربی‌ها می‌تواند به علائمی مانند عدم توانایی در تمرکز، ضعف حافظه، نوسانات خلقی و افسردگی منجر شود. چنانچه زنان در دوران بارداری چربی کافی (سالم) مصرف نکنند، آنگاه نوزادان آنها ممکن است دچال مشکلات بینایی شوند. مشکلات عصبی نیز در چنین نوزادانی مشاهده می‌شود.
از آنجا که اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش سطوح کلسترول بد شده و به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کنند، کمبود این چربی‌ها در رژیم غذایی می‌تواند علائم مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی مانند ضربان قلب غیر طبیعی، اشکال در گردش خون، احساس سوزن شدن در اندام‌ها، درد قفسه سینه، مسدود شدن عروق، فشار خون بالا، و غیره را از خود نشان دهد. چربیهای سالم به کاهش تعداد تری گلیسیرید در خون کمک می‌کنند. کمبود آنها می‌تواند به انباشت لخته‌های خون یا پلاک در شریان‌ها منجر شود. بنابراین علائم پیش سکته مغزی مانند سردرد شدید ناگهانی، بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، دست و پا، اشکال در تکلم و غیره می‌تواند قابل مشاهده باشد. از آنجا که این چربی‌ها به کاهش چربی بد در بدن کمک می‌کنند، به حفظ وزن و شکل بدن کمک می‌نمایند. چاقی یا اضافه وزن در افرادی که به قدر کافی امگا 3 را وارد رژیم غذایی خود نکرده باشند، دیده می‌شود. در افرادی که فاقد اسیدهای چرب ضروری امگا 3 در بدن می‌باشند، اشتیاق به مصرف چربی قابل مشاهده است.
از آنجا که چربیهای سالم به تقویت غشای سلولی کمک می‌کنند، کمبود چنین چربی‌هایی می‌تواند به خشکی و خارش پوست، موهای ضعیف و ناخن‌های شکننده منجر شود. کمبود امگا 3 می‌تواند به بدتر شدن علائم دیابت همچون تاری دید، بهبود آهسته زخم، ضعف سیستم ایمنی، سطوح بالای گلوکز خون، عفونت‌های مکرر، کاهش وزن، خشکی دهان، گلو و چشم، تشنگی بیش از حد و گرسنگی، و غیره بیانجامد. کمبود اسیدهای چرب ضروری در افراد مبتلا به آرتروز دیده می‌شود. علائمی مانند درد شدید مفصل، خستگی بیش از حد، درد عضلانی به هنگام صبح در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید وجود دارد.
در صورت کمبود امگا 3 ممکن است زنان در طول دوران قاعدگی دچار دردهای شدید قاعدگی، حساسیت سینه‌ها پیش از این دوره‌ها و خشگی واژن شوند. وجود موم زیاد در گوش‌ها، رشد آهسته ناخنها، پینه یا سخت شدگی پوست، تشکیل شوره سر، اجابت مزاج نامنظم و پوست مات، برخی از علائم قابل مشاهده از کمبود امگا 3 می‌باشند.
مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3
مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند بدن در جذب امگا 3 هنگامی که مواد غذایی سرشار از این چربیها وارد رژیم غذایی شوند، بسیار عالی عمل می‌کند. گرچه مکمل‌های امگا 3 حاوی مقدار بیشتری امگا 3 نسبت به منابع غذایی است، اما بدن نمی‌تواند این چربیها را به خوبی جذب کند. بنابراین نیاز داشته مواد غذایی طبیعی سرشار از این چربیهای سالم را مصرف کنید. بهترین منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 ماهی سالمون، تخم کتان و گردو را شامل می‌شوند. ماهی‌هایی مانند ساردین، میگو، هادوک، ماهی تن، سفره ماهی، صدف، ماهی قزل آلا، ماهی کاد سیاه، خرچنگ، ماهی هالیبوت و غیره سرشار از امگا 3 می‌باشند. سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهوی سوئیسی، شلغم، کلم کیِل؛ دانه‌های خردل و کدو حلوایی، لوبیا سویا، لوبیا سبز؛ توفو، و غیره نیز دارای مقدار زیادی چربی‌های امگا 3 می‌باشند.
چربی‌های سالم باعث تقویت سلامت قلب و سلامت مغز می‌شوند. آنها پوست و مویی درخشان را به شما ارزانی می‌کنند. علائم کمبود امگا 3 را می‌توان با رژیم غذایی سالم که حاوی بسیاری از سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌های غلات، آجیل، دانه‌ها، ماهی و روغن ماهی است، کاهش داد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر