با معرفی همسران رسول خدا به عنوان «مادر» (1)، حفظ احترام آنان بر همه مسلمانان واجب شد، ولی هم دشمنان در باره همسران حضرت (بخصوص برای پس از وفات ایشان) نقشه ها کشیده بودند؛ هم ممکن بود رفتارهای نسنجیده خودِ آنان در زمان حیات یا پس از وفات رسول خدا به ساحت دین ضربه های جبران ناپذیر بزند، از اینرو تکالیف ویژه ای متوجه همسران شد از جمله این که از ازدواج دوباره منع شدند و مسلمانان هم از ازدواج با همسران ایشان بعد از وفاتش منع گشتند:
وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیما (2)
و حق ندارید پیامبر خدا را آزار دهید و هرگز حق ندارید با همسرانش پس از ایشان ازدواج کنید. اینها در نزد خدا گناهی عظیم است. اما چرا این محدودیت برای همسران رسول خدا و مسلمانان ایجاد گردید؟
1) بعضی فضیلتی برای همسران پیامبر ساخته و جعل کرده اند و با توجه به آن، این منع را توجیه نموده اند. آنان گفته اند: هر زنی در بهشت همسر آخرین شوهر دنیایی اش خواهد بود. (3) بعد روایتی جعل کرده اند که «همسران رسول خدا در دنیا، همسران آخرتی او هم هستند.»(4) پس اگر آنان پس از وفات مجاز به ازدواج بودند و دیگر مسلمانان مجاز به عقد کردن آنان، این امکان ایجاد میشد که رسول خدا از همسری با آنان در قیامت و بهشت و آخرت محروم باشد؛ از اینرو ازدواج آنان بعد از پیامبر منع شد. گویا به خاطر اینکه رسول خدا(ص) در بهشت از همسری آنان محروم نشود، آنان از ازدواج پس از ایشان منع شده اند.
در مورد این نظر چند ملاحظه وجود دارد:
اوّل: بنا بر روایتی اگر زنی مؤمن در دنیا چند بار شوهر کرده باشد، در آخرت مخیّر میشود هر کدام از شوهرها را که صلاحیت ورود به بهشت را داشته باشند، انتخاب کند.(5) این روایت با روایت پیشین ناهمگون است و دلیلی برای ترجیح آن نداریم.
دوم: بعضی از همسران پیامبر صلاحیت ایمانی و تقوایی لازم برای همراهی با پیامبر را نداشته اند، چه رسد به اینکه شایستگی همسری حضرت در آخرت را داشته باشند!
سوم: در نقلی آمده که پیامبر فرمود: «من با خدا شرط کرده ام که ازدواج نکنم جز با کسانی که در بهشت با من باشند.»(6) در حالی که رسول خدا با بعضی زنان ازدواج کرد و آنان به تقاضای خودشان از حضرت جدا شدند و حتی بعضی مرتد گردیدند!
2) بعضی دیگر نظر داده اند که غیرت رسول خدا شدید بود و از اینکه همسرانش پس از ایشان ازدواج کنند،
ناراحت میگردید. خداوند به جهت رعایت حال پیامبرش، ازدواج با همسرانش پس از ایشان را بر امت حرام کرد.
زمخشری میگوید:
مرد به طور طبیعی و در ذهن خود نسبت به وضع همسرانش بعد از مرگ خود اهتمام دارد و فکرش بدان مشغول است. بعضی از مردم نسبت به حریم خود ـ یعنی همسران ـ غیرت شدید دارند، به حدی که دوست دارند قبل از خودش از دنیا بروند، تا مبادا دیگران بعد از آنها با آنان ازدواج نمایند. خداوند با اعلام حرمت ازدواج با همسران رسول خدا پس از ایشان، پیامبرش را از این نگرانی رهانید و قلبش را شاد کرد!(7)
در مورد سعد بنمعاذ و غیرت او نقل کرده اند که جز با دختران باکره ازدواج نکرد و هیچ گاه زنی را طلاق نداد، مبادا که دیگری با او ازدواج کند. نیز گفته اند که رسول خدا(ص) به انصار فرمود:
شما از غیرت سعد تعجب میکنید؟! همانا من از سعد غیرتمندترم!(8)
بنا بر این روایت، رسول خدا رفتار «سعد» را غیرت صحیح معنا کرده، خود را غیرتمندتر از وی معرفی نموده، پس طبیعی است که حضرت از ازدواج دیگران با همسرانش پس از مرگ خود ناراحت شود، در نتیجه خداوند برای رضای دل پیامبرش، ازدواج دیگران با همسران ایشان را حتی پس از وفاتش منع کرده باشد!
بنا بر نظر آنان، آیه 53 سوره احزاب نیز ازدواج دیگران با همسران رسول خدا بعد از ایشان را موجب اذیت پیامبر شمرده است:
ما کانَ لَکُمْ أنْ تُؤذُوا رَسولَ اللّهِ و لا أَنْ تَنکِحُوا أَزواجَهُ مِنْ بَعدِهِ أَبَدَا
شما حق ندارید که رسول خدا را آزار دهید و نه اینکه هرگز همسرانش را بعد از او به همسری در آورید.
در مورد این نظر نیز چند ملاحظه وجود دارد:
اول: بنا بر روایت «لا غیرة فی الحلال»(9)غیرت ورزی در مورد حلال جایز و صحیح نیست. وقتی یک مرد حق
دارد. چند زن بگیرد و غیرتورزی زن در مقابل آن امر حلال، ناپسند است؛ به همان اندازه غیرتورزی مرد در مورد زن سابقش (که از او طلاق گرفته) ناپسند میباشد.
آیا شایسته است مردی که همسرش را طلاق داده، به خود اجازه دهد ازدواج کند، ولی به همسرش چنین اجازه ای ندهد و از ازدواج دوباره آن زن اذیت شود و ناراحت گردد؟
پیامبر اسوه مکارم اخلاق است، آیا شایستگی اخلاقی است چیزی را که برای خود میپسندد، برای دیگران نپسندد؟! قطعا پیامبر که دیگران را از غیرتورزی بیجا منع میکند، خود به طریق اَوْلی از آن خودداری میورزد.
علاوه بر آن، غیرتورزی نسبت به زنی که طلاق داده شده یا نسبت به همسر برای بعد از مرگ خود، چندان عقلایی نیست و از انحصارطلبی و خودخواهی ناشی میشود و رسول خدا از چنین انحصارطلبیها و خودخواهیها پیراسته میباشد.
دوم: سیره پیامبر در عمل بر خلاف سیره امثال «سعد» بود. رسول خدا با زنان بیوه که یک یا چند شوهر کرده بودند، ازدواج کرد و تعصب و غیرت مانند «سعد» را نداشت.
سوم: بنا بر آیه سوره احزاب، پیامبر موظف بود به همسرانش اعلام کند که اگر دنیا و زینتهای آن را میخواهند، بیایند تا پیامبر آنان را به نیکویی رها کند و با گرفتن طلاق دنبال خواست خود بروند. طبیعی است که ازدواج و شوهر کردن یکی از زینتها و پدیده های مطلوب دنیا است. معنا ندارد پیامبر همسران دنیاطلبش را طلاق دهد و رها کند، ولی امکان ازدواج مجدد را از آنان بگیرد و دیگران از ازدواج با آنان ممنوع باشند!
تعبیر قرآن هم بر آزاد بودن آنان در ازدواج پس از طلاق با پیامبر(ص) صراحت دارد: «اسرّحکنّ سراحا جمیلاً.»
البته چون آیه منع (53 احزاب) بعد از جریان تخییر زنان شده، باید منع مربوط به همسران حضرت پس از جریان تخییر باشد.
پ) مقابله با اقدام هتاکانه منافقان:
همسران رسول خدا(ص) در جامعه از حرمت برخوردار بودند و منافقان برای پس از درگذشت حضرت، نقشه های مختلف داشتند، از جمله از همسران ایشان برای اقدامات دنیاطلبانه خود سپر بسازند، همان کاری که در جنگ جمل انجام شد.
از طرف دیگر بعضی مسلمانان گرفتار ضعف ایمان یا منافق، ازدواجهای پیامبر را از سرِ هوای نفس و عشرتطلبی و عیاشی میدانستند. اینان از اینکه رسول خدا زنان شوهرمرده را به عقد خود در میآورد، ناراحت بودند و آن را توهین به خود پنداشته، در صدد مقابله به مثل بودند. حتی بعضی این مطلب را آشکار میکردند. نقل شده وقتی آیه «النبیّ اولی بالمؤمنین مِنْ انفسهم و ازواجُه امّهاتُهم» نازل شد و ازدواج با زنان پیامبر حرام گشت، بر افرادی از جمله سنگین آمد و معترضانه گفتند:
با زنان ما [در صورت طلاق و فوت ما] ازدواج میکند، ولی زنان خود را بر ما حرام میکند! قسم که اگر خداوند او را از دنیا بُرد، در میان خیل همسرانش خواهیم دوید، همان گونه که میان خیل همسران ما دوید؛ پس خداوند با فرستادن آیه «ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسولَ اللّهِ و لا أَنْ تَنکِحُوا أَزواجَهُ مِنْ بَعدِهِ اَبَدَا» نقشه آنان را ناکام گذارد! (10)
احتمال سوم قوی است و دو احتمال قبلی از استحکام لازم برخوردار نیستند. خداوند برای اینکه منافقان به ساحت پیامبرش تعرّض و دستدرازی نورزند و نقشه های شومشان برای پس از پیامبر ناکام بماند، هم همسران را به خانهنشینی امر کرد؛ هم دیگران را از ازدواج با آنان منع نمود.
این منع برای مقابله با نقشههای شوم نفاق بود، نه به خاطر رعایت دل پیامبر و پذیرش غیرتورزیهای افراطی. شأن پیامبر از چنین غیرتورزیهایی پیراسته است.
پی نوشت ها:
1. احزاب (33) آیه 6.
2. همان، آیه 53.
3. حقی بروسوی، روحالبیان، بیروت، دار الفکر، ج7، ص216.
4. همان.
5. همان.
6. همان.
7. زمخشری، کشاف، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407 ق، ج 3، ص556.
8. طبرسی، مجمعالبیان، تهران، اسلامیه، 1382 ق، ج7، ص 128 ( ذیل آیات 7-11 نور).
9. محمد محی الدین، تفسیر ابنعربی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1422 ق، ج3، ص1508.
10. فیض کاشانی، صافی، تهران، صدر، 1415 ق، ج2، ص 363، قرطبی، الجامع، تهران، ناصر خسرو، 1364 ش، ج 14، ص 230.