حمید قبادی در گفتگو با مهر:

لباس‌های محلی باید با حفظ ساختار، ساده شوند

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس کشور، چند لایه بودن را یکی از مشکلات لباس های محلی دانست و افزود: این لباس ها با حفظ ساختار و هویت باید به سمت سادگی بروند.

لباس‌های محلی باید با حفظ ساختار، ساده شوند

حمید قبادی در گفتگو با خبرنگار مهر به استفاده از نمادهای بومی در لباس مدارس اشاره و بیان کرد: بعضی قوانین مهجور می‌مانند و ما ناتوانی خود در اجرای این قوانین را یا به محدودیت‌های قانونی کاذب نسبت می دهیم یا آن گونه که باید و شاید از قوانین موجود استفاده نمی کنیم. اتفاقا توجه به اقلیم جغرافیایی و فرهنگ بومی کشور از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش درآیین نامه اجرایی مصوب دولت در حوزه مد و لباس است. یعنی آمو و پرورش با هنمکاری کارگروه  ساماندهی مد و لباس کشور، باید به اقتضائات سنی و جنسیتی و فرهنگ بومی توجه کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: وزارت آموزش و پرورش بر آن است این ماده قانونی، یعنی استفاده از نمادهای بومی در لباس مدارس را با توجه به این که با خواست عمومی هم روبه روست، اجرایی کند. نمونه‌هایی هم از این لباس‌ها هم در استان چهارمحال و بختیاری و بوشهر ارائه و با اقبال عمومی روبه رو شده است.

قبادی استفاده از لباس محلی را عاملی برای هویت سازی و احیای هویت‌های منطقه ای دانست و افزود: بر اساس این قانون، دستورالعملی تصویب شده که روح آن توجه جدی به المان‌ها و برش‌های بومی است که به احیا شدن لباس‌های بومی کمک می کند.

او در پاسخ به این که در استانی چون خوزستان که قومیت‌های مختلف چون قشقایی و بختیاری و فارس و لر و عرب زندگی می کنند چگونه می توان از یک نوع لباس محلی استفاده کرد گفت: منظور ما این نیست که هر کس با لباس قومیتی خود به مدرسه بیاید. اما این که هر استان می تواند از شاخص‌ها و نمادهای بومی خود استفاده کند، عین صراحت قانونی است.

قبادی چندلایه بودن لباس‌های قومی را یکی از دلایل رویگردان بودن نسل نوجوان و جوان برشمرد و افزود: لباس اقوام دارای پیشینه فرهنگی است اما مشکلاتی دارد که جوانان از ان رویگردان می شوند. یکی ز این مسایل، چند لایه بودن و تعدد این گونه لباس‌هاست در حالی که زندگی امروز به سادگی نیاز دارد و ما باید با حفظ هویت و ساختار  به سمت سادگی برویم برای مثال در طبقات سنی پایین تر می توان از شلیته‌های رو، کمتر استفاده کرد یا تغییرات مختصری در دبیت‌ها یا همان شلوارهایی که مردان لر به پا می کنند ایجاد کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به طرح خلاقه تیم فوتبال مسجد سلیمان اشاره و بیان کرد: در لباس‌های بلند بختیاری طرح‌های خطی وجود دارد که  یکی از تیم‌های ورزشی از همان طرح‌ها در لباس اعضای خود استفاده و به معرفی این نوع لباس کمک کرده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر