ماهان شبکه ایرانیان

چگونه درهنگام خواندن، مطالب را بهتر به خاطر بسپاریم؟

خواندن یک کتاب خوب می تواند تجربه بسیار لذت بخشی باشد اما درعین حال می تواند اعصاب خردکن هم باشد؛ وقتی که چیزهایی که خوانده اید فقط در مغزتان شناورند و نمی توانید بخاطر بسپاریدشان. خوشبختانه روش‌هایی برای بهبود بخاطرسپاری و نگهداری اطلاعات در ذهن وجود دارد. کتاب خوانهای خوره نکات خوبی دارند که برایتان بگویند.

پرسش: من دوست دارم کتاب‌های غیرداستانی درزمینه‌های مختلف مطالعه کنم اما مشکلم این است که مطالبی که می خوانم در ذهنم نمی‌ماند.

برای مثال یک سال پیش کتابی درباره زندگی توماس جفرسون خواندم و الان تقریبا هیچ چیزی از آن یاد نمانده بجز سال تولدش! وقتی کتابهای افراد معروف مورد علاقه ام مثل کریستوفرهیچنز و سام هریس را می خوانم یا به نسخه صوتی اش گوش می سپارم، می بینم که آنها به راحتی از کتابهای دیگر مثال می آورند. حتی درویدیویی دیدم که هیچنز از یک کتاب با ذکر صغحه نقل قول کرد.

دوست دارم بتوانم مانند این افراد مطالب را بخاطر بسپارم بدون آن که مجبورشوم کتاب را بیشتر از یک بار بخوانم. چه روشهایی وحود دارد که بتوانم بیشترین میزان اطلاعات یک کتاب را بخاطر بسپارم؟

راه حل:

برنامه چهارمرحله ای حافظه بر چهارعامل اصلی بنا می شود

1-     نشان گذاری

2-     تداعی معانی

3-     تکرار

4-     به یاد آوری

ممکن است شما با استفاده از صرفا دو مورد ازین روشها مطالب را خوب بخاطر بسپارید و به یاد بیاورید اما بکارگیری هر چهار روش مطمئن ترین راه ذخیره سازی اطلاعات است.

نشان گذاری:

وقتی شما از چیزی تاثیر می‌گیرید احتمال اینکه آن را به یادبیاورید بیشتر است. برای مثال اگرتجربه گم شدن دریک فروشگاه بزرگ را در کودکی داشته اید به احتمال زیاد آن واقعه را با تمام جزییاتش بخاطر میاورید. این درباره کتابی هم که می‌خوانید صدق می کند. مثلا اگر از یک جنبه‌ی خاص زندگی توماس جفرسون تاثیر گرفته باشید احتمال اینکه آن را به یاد بیاورید بیشتر است. درنتیجه می توانید ازین روش برای نشان گذاری استفاده کنید.

مثال یک لحظه از خواندن دست بکشید و برای خود یک تصویر ذهنی از مطلبی که می خوانید بسازید ودربعضی قسمت‌هایش اغراق کنید. مثلا به تصویرذهنی تان یک ویژگی بیافزایید؛ یک صحنه خشونت یا یک اتفاق عجیب به آن اضافه کنید. اتفاقی که شگفت‌زده‌تان کند. حتی می‌توانید خودتان را به آن تصویر ذهنی اضافه کنید. مثلا خودتان را ببینید که درحال دست دادن با توماس جفرسون هستید یا مثلا با او دعوایتان شده است. این تاثیری که شما ازین تصویر گرفته اید را پررنگ‌تر می کند و درنتیجه نشانی که برای این مطلب می گذارید موثرتر است.

همچنین شاید بلند بلند خواندن یک مطلب به تاثیری که از کتاب می گیرید کمک کند. البته نه آنقدر بلند که صدای همسایه هایتان دربیاید! برخی بیشتر به صدا (شنیدن مطلب) و برخی بیشتر به تصویر نوشته حساسند و بهتریاد می گیرند. شما نیز باید ببینید از کدام گروه هستید. این یکی ازمسائلی است که به تازگی مورد توجه و مطالعه قرار گرفته و دانستنش می تواند کمک بزرگی در فرآیند یادگیری به شما بکند.


مقاله مرتبط: ۱۰ راه برای فهمیدن اینکه شما چه کاره هستید و مقاله چگونه بر زمان تسلط پیدا کنیم را حتما مطالعه کنید. و در صورتی قدرت ذهن خود را افزایش دهید مقاله باگ مغزی چیست؟ چطور مغزمان را باگ زدایی کنیم؟ سر بزنید.


تداعی معانی:

اگر شما مطلبی را بخوانید که با مفاهیم آن آشنا هستید احتمال آنکه آن را به راحتی یاد بیاورید بیشتر می شود. برای مثال اگر توماس جفرسون درروز تولد شما به دنیا آمده بود بخاطرآوردن این موضوع برایتان بسیار راحت و درحقیقت غیرقابل فراموش کردن می شد. شما تاریخ تولد جفرسون را به اتفاقی که فراموش شدنش غیرممکن است (تاریخ تولد خودتان) ربط می دهید و این گونه آن را بخاطر می سپارید. این گونه است که هرچه بیشتر درباره یک مطلب بدانید بخاطرسپاری آن آسان تر می شود.

اگر شما دریک موضوع خاص دانش بسیاربالایی داشته باشید برقراری ارتباطات بین مطالب مرتبط برایتان بسیار آسان خواهد شد. پس اگر پیشاپیش درباره موضوع یک کتاب اطلاعات پایه ای داشته باشید درآینده آن را راحت تر بخاطر خواهید آورد.

تکرار:

اگر شما یک کتاب را ده بار بخوانید بیشتر بخاطر خواهید آورد. این تکرار در همه موارد صدق می کند: به یادآوری دستورپخت یک غذا، یک مسیر مشخص، شعر یک قطعه موسیقی، شماره تلفن دوستتان فرقی نمی کند. هرچه بیشتر تکرار کنید بهتر به خاطر می آورید. اما نکته ی مهم دیگری نیز وجود دارد. تکرار روش بسیار موثری در فرِاند یادگیری و به دنبال آن درفرآیند به یاد آوری می تواند باشد. اما تکرار ناآگاهانه، بدون تعمق و توجه مانند آن است که برای حل کردن یک مساله ریاضی دائما یک روش حل مساله را از اول تا آخر تکرار کنید. نتیجه مشخص است! احتمال اینکه به نتیجه نرسید بسیاربالاست. برای کارایی بیشتر تکرار، انجام یک مرحله ضروری است و آن به یادآوری آگاهانه است.


مقاله مرتبط: اگر می‌خواهید متخصص شناخت افراد شوید مقاله با یادگیری زبان بدن، شرلوک هُلمز شویم را از دست ندهید و اگر خود را بهتر می‌خواهید بشناسید مقاله راهنمای ساعت بیولوژیک بدن: چه کاری را، چه موقع، انجام دهیم؟ را مطالعه کنید.


به یادآوری:

اگر درفواصل یادگیری یک مطلب به یادآوری آگاهانه آن مطلب بپردازید، حافظه خود را گارانتی کرده اید. هر مطلب جدیدی را که می خوانید یا می آموزید دوباره چک کنید. برای خودتان تعریف کنید که چه چیزی را یاد گرفته اید. مطالبی را که خوانده اید برای خودتان بازگو کنید. به یادآوری آگاهانه وعامدانه یکی از مهم ترین روشهای تضمینی حافظه است که به تازگی مورد توجه گسترده پژوهشگران قرار گرفته است.

خب بیایید یک بار باهم دوره کنیم!

درهنگام خواندن برای خودتان تصاویرذهنی قدرتمند و غیرقابل فراموش شدن بسازید. بین موضوعاتی که با آن آشنایی دارید و موضوع جدیدی که می خوانید ارتباط برقرار کنید. درابتدای مواجهه با هر موضوع جدیدی اطلاعات پایه ای اش را فرابگیرید . این فرآیندها را چندبارتکرار کنید. و درنهایت به یادآوری آگاهانه بپردازید. از خود بپرسید چه چیزی را خوانده اید و آن را برای خود بازگو کنید. هرقدر روی به یادآوری یک مطلب بیشتر کار کنید، بهتر و بیشتر به یاد خواهید آورد.

درانتها! تنبلی نکنید و هرچیزی را به سرعت در گوگل نکنید! بگذارید ذهنتان برای به یادآوری تلاش کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان