سلولیت چیست و چگونگی ایجاد آن (۳)

کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین ارگان‌های خادم بدن هستند که بسیار پرکار و با اهمیت بوده و وظیفه عمده آنها، حفظ تعادل آب و الکترولیت‌‌های بدن، دفع سموم و ساخت و ساز موادی است.

سلولیت چیست و چگونگی ایجاد آن (3)

 

4- اثر عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی

در افرادی که ماهیچه خود را به کار وا نمی‌دارند و فعالیت بدنی و تحرک لازم را ندارند، سوخت کامل مواد کربن‌دار ارسالی به ماهیچه‌ها دچار اختلال شده و به موازات آن روز به روز به وزن آنها نیز اضافه می‌گردد. ادامه این عدم تحرک و سکون در طولانی مدت، موجب انباشته شدن سمومی می‌شود که از طریق دستگاه گوارش وارد جریان خون می‌گردند.

سموم جاری در جریان خون از دو راه می‌توانند خنثی شوند. راه ساده دفع آنها از طریق کلیه‌هاست. این عمل وقتی صورت می‌پذیرد که مقدار تراکم و انباشتگی سموم از حد توان دفعی کلیه‌ها فراتر نرفته باشد.

راه دیگر خنثی‌سازی سموم، سوختن آنها توسط اکسیژن است. در این امر کلیه‌ها و عضلات به موازات یکدیگر اگر اکسیژن مورد نیاز جهت سوزاندن سموم در اختیار ماهیچه‌ها قرار داده نشود، به علت سوخت ناقص سموم جدیدتری ساخته و پرداخته خواهد شد؛ مانند اسید لاکتیک که با انتشار خود در بدن موجب پدیده خستگی و کوفتگی می‌گردد.

گرچه بی‌حرکتی و سکون منجر به نارسایی تنفسی و زمینه‌ساز تولید سموم در بدن می‌شود، اما حرکات شدید و بی‌مقدمه در فضاهای بسته نیز که خستگی و کوفتگی شدیدی در پی داشته باشند، راه چاره نیست. اگر جویای سلامت و نشاط واقعی و رفع مشکلات موجود خود هستید، یک فعالیت جسمانی متعادل در هوای آزاد و مملو از اکسیژن را جزء برنامه‌های روزمره خود قرار داده و از شب‌نشینی و افراط در خوردن و نوشیدن چشم‌پوشی کنید.

در این حالت، به طور قطع نه تنها تجمع سموم در ارگان‌ها و بافت‌های بدن شما اتفاق نخواهد افتاد، بلکه شادابی و سرزندگی، توان بدنی و قدرت فکر و اندیشه شما نیز تقویت خواهد شد، برعکس، افراط در خوردن و نوشیدن با هدف لذت‌جویی، رضایت کوتاه مدت شما را تامین، ولی آه و حسرت دائمی را به علت از دست دادن تدریجی سلامتی ارگان‌های حساس و حیات‌بخش شما فراهم خواهد نمود.

کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین ارگان‌های خادم بدن هستند که بسیار پرکار و با اهمیت بوده و وظیفه عمده آنها، حفظ تعادل آب و الکترولیت‌‌های بدن، دفع سموم و ساخت و ساز موادی است که وظایف متعددی را در فرایندها و فعل و انفعالات زیستی بر عهده دارند.

مصرف خودسرانه داروها، به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف الکل و تغذیه از مواد سنگین و ثقیل و حاوی مقادیر زیاد ترکیبات نگهدارنده یا طعم دهنده، رنگ‌دهنده و غذاهای برهم‌زننده تعادل اسیدی و بازی بدن، موجب ضعف و از کارافتادن کلیه‌ها شده و عملکرد تصفیه و تزکیه بدن از طریق کلیه‌ها را مختل می‌سازد که یکی از نمودهای عینی آن سلولیت بافت ملتحمه بدن است. ناتوانی کلیه‌ها در دفع سموم بدن، عامل انباشته شدن آن در قسمت‌های مورد اشاره می‌باشد.

توصیه‌های مفید برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه سلولیت

1- تناسب و تعادل مصرف درشت مغذی‌های انرژی‌زا یعنی پروتئین‌ها، چربی‌ها و روغن‌ها و قندها (تک قندی، دو قندی و قندهای مرکب)، به طوری که تعادل میان دریافت و مصرف انرژی بسته به جنس و حالت فیزیولوژیک بدن به طور کامل حفظ گردد.

2- منابع غذایی انتخابی در جهت تنظیم جیره غذایی روزانه و هفتگی، باید در بردارنده کلیه ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن باشند تا از تحلیل و تهی شدن ویتامین‌های سیزده‌گانه، مواد معدنی شانزده‌گانه و اسیدآمینه‌های بیست گانه جلوگیری شود.

3- تنوع در انتخاب گروه‌های غذایی بسیار ضروری است؛ چرا که هیچ ماده غذایی، حتی یک گروه غذایی در بردارنده انواع محصولات، قادر به تامین نیاز بدن به پنجاه ریزمغذی و بیست متابولیت حاصل از درشت مغذی‌های گروه قندها و چربی‌ها نمی‌باشد.

البته در شرایط فیزیولوژیکی خاص و ابتلا به این یا آن بیماری با توجه به نوع تغییرات به وجود آمده، ممکن است نیاز به برخی مواد مغذی و گروه‌های غذایی حاوی آن، افزایش یا کاهش یابد.

احتیاطات و توصیه‌های لازم در بیماری سلولیت

الف- اجتناب از مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم، گوشت‌های پرچرب، جگر، به خصوص جگر مرغ، غاز، اردک و مرغ و خروس‌های درشت و پیر، کله پاچه و سیرابی، مغز، زبان، گوشت بناگوش، روغن‌های حیوانی، پیه خوک و گاو، لبنیات پرچرب و خامه‌ای، چاشنی‌هایی مانند سیرترشی، شورجات و ترشی‌جات، به ویژه از نوع غیرخانگی، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده تهیه‌شده از بیرون یا سیب‌زمینی‌های آماده فریز شده، انواع شیرینی‌جات و بستنی‌های سنتی و خامه‌ای، مشروبات الکلی، نوشابه‌های رنگی و طعم‌دار، توتون و سیگار

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سلولیت چیست و چگونگی ایجاد آن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- سلولیت چیست و چگونگی ایجاد آن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- سلولیت چیست و چگونگی ایجاد آن- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان