مادر یا پدر بودن اصلا کار آسانی نیست. البته اگر خوش شانس باشید، مسیرتان پر از شادی و لحظات لذت بخش خواهد بود. ولی در عین حال، فرزند بودن نیز کار آسانی نیست. هیچ راه بی نقصی برای تربیت فرزند وجود ندارد. هیچ نویسنده کتاب تربیت فرزندانی دقیقا از اتفاقات خانواده و روابط شما با فرزندتان باخبر نیست. پس بدانید که میلیون‌ها والدین دیگر، مرتکب همان اشتباهات شما می‌شوند. با 5 اشتباه رایج والدین شروع می‌کنیم،هدف متهم کردن شما نیست بلکه فقط مطالبی است که بیشتر روی آن تفکر کنید.

1-دخالت بیش از حد یا ناکافی در زندگی فرزندان. این به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. خیلی‌ها سوگند خورده‌اند جوری که والدینشان با آن‌ها رفتار می‌کردند، با فرزندانشان رفتار نکنند و پس اگر والدین بسیار سخت گیری داشتید، بیش از حد آسان گیر خواهید بود. در برخی شرایط، سخت گیر بودن به نفع فرزندتان است و در برخی اوقات، آسان گیر بودن. یا شاید مشکلات مالی داشته‌اید پس به فرزندتان هرچیزی که می‌خواهد می‌دهید و او زیاده خواه خواهد شد. بسیاری از والدین با نیت خوب این کارها را انجام می‌دهند ولی نتیجه عکس می‌دهد.

2-آشنا نبودن با فرزندتان. بعضی اوقات والدین فکر می‌کنند فرزندشان را کاملا می‌شناسند در حالی که هیچ شناختی از او ندارند. برخی والدین می‌گویند فرزندشان را بهتر از خود او می‌شناسند که جمله بسیار نگران کننده‌ای است. شما فرزندتان را نه با برداشت‌هایی که از او دارید، بلکه با گوش دادن حرف‌های او خواهید شناخت. همیشه در فرض و گمان‌های خود تجدید نظر کنید.

3-اعتقاد به این که نگرانی در مورد فرزندتان او را از آسیب دیدن در امان نگه می‌دارد. نگرانی هیچ نتیجه مثبتی ندارد و اغلب اوقات به فرزندان اضطراب را یاد می‌دهد که به اجتناب و کناره گیری و مشکلات جسمی و عاطفی ختم خواهد شد.

4-انتظارات بیش از حد بالا یا پایین. والدین تمایل دارند روی فرزندشان برچسب بزنند. ممکن است روی اولین فرزند برچسب باهوش بودن، روی دوی زیبا بودن و روی سومی اجتماعی بودن را بزنید. این عادلانه نیست. با این کار، شما فرزندانتان را مقایسه خواهید کرد و ناآگاهانه به آنان این پیغام را می‌رسانید که فقط در انجام یک کار ماهرند در حالی که پیغامی که می‌رسانید باید این باشد که هرکدامشان خصوصیت‌های مثبت خودشان را دارند.

5-نهایتا، شما ممکن است بهترین الگو نباشید. شاید تصمیم گرفته باشید فرزندانتان را نقطه محوری زندگی خود قرار دهید. با این کار به فرزندان خود می‌گویید بزرگسالان زندگی شادی ندارند چون از خودشان مراقبت نمی‌کنند و در عوض، خودشان را فدای فرزندانشان می‌کنند.

نکات بالا را با دقت مطالعه کنید و تصمیم بگیرید باید تغییراتی در تربیت فرزندانتان ایجاد کنید یا خیر.

,