چاقی به شدت در سراسر جهان در حال افزایش است. در یک تعریف ساده چاقی به این معنی است که فرد وزن زیادتر از حد نرمال را حمل می‌کند به ویژه وزن ناشی از چربی‌، در اطراف بدن. چاقی معمولا زمانی بروز می‌کند که فرد بیشتر از آن چیزی که انرژی می‌سوزاند مصرف می‌کند که به صورت کلی‌ نتیجه زندگی‌ با فعالیت کم و مصرف غذاهای پر کالری است. همینطور که محققین در جستجوی دلایل چاقی هستند مشخص شده که داستان چاقی به این سادگی‌ نیز نیست. در این مطلب هدف ما اشاره به مشکلات واضحی  که چاقی برای سلامتی ایجاد می‌کند نیست بلکه به جدیدترین یافته‌هادر مورد چاقی اشاره شده است.

وزن گیری ژنتیکی‌

هیچ فردی چاق به دنیا نمی‌آید اما چاقی به صورت متفاوت خود را در افراد نشان می‌دهد که این کاملا به مسائل ژنتیکی‌ باز می‌گردد.  به این معنا است که دو فرد هم جنس و هم قد که به یک میزان انرژی مصرف می‌کنند ممکن است به صورت متفاوت از یکدیگر وزن گیری کنند. همین امر، یافتن علت اصلی‌ چاقی  در افراد را دشوار می‌کند که به آن فاکتور چاقی ژنتیکی‌ می‌گویند.

اگرچه که این فاکتور به تنهایی عامل چاقی نیست و عوامل خارجی‌ مثل پایین بودن فعالیت بدنی، انتخاب ناصحیح غذایی و پر خوری سبب فعال کردن این ژن می‌شود. تمام این عوامل در کنار هم باعث چاقی می‌شود و همه به هم مربوط هستند. در حقیقت فقط 5 درصد از افراد چاق به دلایل ژنتیکی‌ دارای وزن بیشتر در مقایسه با هم گروه سنی و جنسی‌ خود هستند. تعداد بسیار کمی‌ از این افراد ژن فعال شده در بدن دارد به نام کلپریت که عامل بروز چاقی است و در نتیجه این افراد چاق‌تر هستند.

چاقی منجر به مشکلات در زمان تولد می‌شود

در یک مطالعه انجام شده روی یک میلیون  نفر در سوئد نشان داده است که میزان بروز مشکلات جسمانی و مغزی در افراد حدود 3.5 درصد است که این میزان در افراد چاق به صورت چشمگیری بالاتر بود. در کل مادران چاق معمولا فرزندان چاقتری دارند و به همین علت مشکلات بیشتری برای کودک و مادر در زمان تولد به وجود می‌آید، به این اتفاق ماکروزومیا گفته می‌شود. ماکروزومیا کودک را در خطر شکستگی استخوان در زمان تولد قرار می‌دهد و در نتیجه این مادران معمولا مجبور به انجام سزارین می‌شوند، و همینطور خونریزی مادر در زمان وضع حمل طبیعی نیز بسیار بیشتر خواهد بود. علاوه بر این موضوع کودکانی که با اضافه وزن به دنیا می‌آیند معمولا در آینده نیز چاقتر هستند و اضافه وزن دارند.