سینمای ایران از حاشیه تا متن؛ هفته اول دی

برخلاف این فیلمها کمدی «مصادره» اولین فیلم مهران احمدی تحویل دفتر جشنواره شده تا از معدود کمدیهای حاضر در این رویداد باشه؛ اما معمای جشنواره امسال، درست مثل چند سال گذشته، «آشغالهای دوست داشتنی» هست که سالهای گذشته به دلیل نداشتن پروانه نمایش از جشنواره کنار گذاشته شد، اما امسال که این فیلم پروانه نمایش داره و بازهم متقاضی حضور در جشنواره هست، بای ...

سلام و خوش اومدین به یک “از حاشیه تا متن ” دیگه. آخرین روزهای پاییز و اولین روزهای زمستون مصادف شد با کلی اتفاق؛ از زلزله تهران بگیرین که خیلی ها رو راهی خیابونگردی شبانه کرد تا کلی خبر و اتفاق سینمایی که امروز می خوایم همشون رو بررسی کنیم. پس وقتو تلف نمیکنیم و با اخبار جشنواره فجر شروع میکنیم:
در چند روز گذشته صحبتهایی شنیده می شد که ممکنه، «چهارراه استنابول» مصطفی کیایی، به دلیل طولانی شدن مراحل تولید به جشنواره فجر نرسه. «چهارراه استانبول» که هم موضوع جذابی داره و هم از گروه بازیگری خوبی بهره میبره و هم فیلمسازی داره که قبلا ثابت کرده میتونه مخاطبشو راضی کنه، در آخرین لحظات به دفتر جشنواره تحویل شد تا یکی از جذابترین فیلمهای جشنواره سی و ششم باشه.
از طرف دیگه شهاب حسینی، در سکوت خبری کامل و بدون هیچ حاشیه و جنجالی، دومین فیلمش به نام «مقیمان ناکجا» رو آماده کرده که گفته میشه اولین نمایش اون در جشنواره خواهد بود. اولین تجربه حسینی در مقام فیلمساز، «ساکن طبقه وسط» بود که یک کار کاملا تجربی و شخصی بود و حالا باید دید حسینی مسیر کارگردانیشو به کدوم سمت خواهد برد.
منیژه حکمت هم بعد از نه سال که از ساخت «سه زن» میگذره، امسال با «جاده قدیم» متقاضی حضور در جشنواره فجر هست. تقریبا تمام آثار منیژه حکمت، مضمونی زنانه داره و از نگاه منتقد و اجتماعی اون سرچشمه میگیره که هنوزم «زندان زنان» تبلور این نوع نگاه این فیلمسازه و احتمالا «جاده قدیم» با بازی مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی هم محتوایی مشابه خواهد داشت.

چهارراه استانبول

«لاتاری» محمدحسین مهدویان هم به جشنواره فجر رسید تا امسال برای سومین سال پیاپی شاهد جضور مهدویان در جشنواره باشیم، البته به قول خود مهدویان، “اگه جشنواره قبول کنه.” البته نام مهدویان در بین مستندسازانی که فیلمهاشون برای حضور در جشنواره داوری میشه هم دیده میشه. از بین همه این فیلم ها فقط دو مستند به طور مستقیم وارد رقابت سودای سیمرغ خواهند شد.
مانی حقیقی اما ترجیح داده «خوک» که آخرین ساختش هست رو در جشنواره شرکت نده و یکسره راهی جشنواره برلین بشه، این خبر در حالی منتشر شد که از «بمب» معادی هم به عنوان یکی از گزینه های راهی برلین نام برده میشه اما اخبار جشنواره حکایت از اون داره که این فیلم قراره در فجر داوری بشه؛ اما مانی حقیقی و فیلم کمدیش که به شدت امیدواریم شباهتی به کمدی قبلی این فیلمساز، «50 کیلو آلبالو» نداشته باشه، تنها فیلم کمدی نیست که از حضور در فجر انصراف داده. «آقای سانسور» که یک طنز اجتماعیه با بازی محمدرضا فروتن، بهاره رهنما، بهرام افشاری و بهنوش بختیاری و «تهران-لس آنجلس» تینا پاکروان با بازی مهناز افشار و پرویز پرستویی هم از حضور در فجر انصراف دادند و هنوز تکلیف «خودسر» کمال تبریزی هم معلوم نیست که فیلمبرداریش تازه به نیمه رسیده. تینا پاکروان، در حاشیه تصمیمش برای شرکت نکردن در جشنواره، اعلام کرده که اساسا در جشنواره فیلمهای خاص و فیلمسازان خاص مورد توجه قرار میگیرند و فیلمهای کمدی نادیده گرفته میشن. گرچه این صحبت تا حدی درسته اما این موضوع مربوط به همه جشنواره ها میشه و شاید وقتش باشه شاخه ای مشخص برای داوری این آثار درنظر گرفته بشه که مسلما به تولید فیلمهای کمدی بهتری هم کمک میکنه؛ البته فراموش هم نکنیم که سال گذشته حمید فرخنژاد، با «گشت 2» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

تهران-لس آنجلس

برخلاف این فیلمها کمدی «مصادره» اولین فیلم مهران احمدی تحویل دفتر جشنواره شده تا از معدود کمدیهای حاضر در این رویداد باشه؛ اما معمای جشنواره امسال، درست مثل چند سال گذشته، «آشغالهای دوست داشتنی» هست که سالهای گذشته به دلیل نداشتن پروانه نمایش از جشنواره کنار گذاشته شد، اما امسال که این فیلم پروانه نمایش داره و بازهم متقاضی حضور در جشنواره هست، باید دید آیا هیئت انتخاب به این ساخته متفاوت و جنجالی محسن امیریوسفی فرصتی برای دیدن می دن یا خیر. در حالیکه ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر از استقلال هیئت انتخاب صحبت میکنه، سید جمال ساداتیان، یکی از اعضای این هیئت اعلام کرده که این فیلم از طرف دبیرخانه جشنواره در فهرست هیئت انتخاب نیست. در همین رابطه روابط عمومی «آشغالهای دوست داشتنی» با انتشار بیانیه ای از تلاش چندسالشون برای اکران این فیلم گفتن و اینکه از شهریور پروانه نمایش دارن اما هنوز نتونستن فیلم رو به اکران دربیارن و الان تنها خواستشون اینه که فیلم برای هیئت انتخاب نمایش داده بشه تا اونها به طور مستقل فیلم رو داوری کنن. به نظر خواسته زیادی نیست.
«شعله ور» حمید نعمت الله که هشتمین همکاری اون با سهراب پورناظری هست هم تحویل جشنواره شده، اما هنوز معلوم نیست که آیا بار دیگر همایون شجریان که به تازگی هم جوایزی رو برای آلبوم «رگ خواب» از جشن خانه موسیقی کسب کرد تیتراژ این فیلم رو میخونه یا خواننده دیگری. البته نعمت الله این روزها در کنار مهران غفوریان به عنوان مشاور حضور داره تا شاهد اولین تجربه فیلمسازی غفوریان باشیم که میتونه در نوع خودش خیلی جذاب باشه، به گفته خود غفوریان احتمالا هومن سیدی بازیگر اصلی این فیلم خواهد بود.
اما دو تا خبر غیر جشنواره ای هم داریم براتون؛ عاشقان «سلام بمبئی» خوشحال باشن که قربان محمدپور، در حال مراحل مذاکره با ریشی کاپور برای «دختر شیطان» هست و بعد از دیدن لوکیشنهای متفاوت، بمبئی رو برای فیلمبرداری این فیلم انتخاب کرده. حامد محمدی هم که با «اکسیدان» حسابی گرد و خاک کرد، پروانه ساخت فیلم جدیدش به نام «بیست سانت» رو دریافت کرد تا یک کمدی دیگه بسازه.

پوستر فیلم «جاودانگی»

سینمای ایران در جشنواره های بین المللی «پرسه در حوالی من» در ادامه موفقیتهای بین المللیش، در جشنواره آکادمی فیلم و هنر شیلی جایزه بهترین بازیگر برای مهراوه شریفی نیا و بهترین طراحی لباس رو از آن خودش کرد. همچنین پوستر فیلم تحسین شده «جاودانگی» برنده نشان طلای موسسه گرافیس آمریکا شد.
«بدون تاریخ، بدون امضا» هم که هنوز در ایران اکران نشده توسط موسسه دیستریب فیلمز یو اس در آمریکا به اکران در خواهد اومد. «خفگی» آخرین ساخته فریدون جیرانی هم قراره توسط فیلمیران اروپا در چند کشور اروپایی اکران بشه و نمایش این فیلم در کانادا با استقبال خیلی خوبی مواجه شد.
جایزه بهترین فیلم جشنواره برزیل هم به «من یوسفم، مادر»، با بازی متفاوت عباس غزالی که به زبان عربی و در ژانر دفاع مقدس ساخته شده تعلق گرفت.
در نهایت، بعد از عدم راهیابی «نفس» به اسکار، باز ما موندیم و اصغر فرهادی. فیلم جدید اصغر فرهادی، «همه میدانند» هست که توسط وبسایت معتبر پلی لیست در جمع 100 فیلم مورد انتظار سال 2018 قرار داره.
حاشیه ها:
مهمترین حاشیه های هفته ای که گذشت، عدم اکران «عصبانی نیستم» در موعد مقرر و حضور ناصر ملک مطیعی در رسانه ملی بود که هر کدوم از این اتفاقات با حاشیه هاشون می تونن یک پرونده پر و پیمون برای بخش حاشیه هامون باشن.
«عصبانی نیستم» در حالی 29 آذر به اکران درنیومد که پروانه نمایشش صادر شده بود و قرارداد اکرانش هم بسته شده بود. در آستانه اکران این فیلم بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با انتشار نامه ای به وزارت ارشاد هشدار داد که در صورت اکران این فیلم سیلی محکمی خواهد خورد. درمیشیان هم در واکنش به اینکه وزارت ارشاد پای مجوز خودش نموند هم گفت بینهایت ناامید، غمگین، دلسرد، تنها و افسرده هستم، اما از اکران فیلم انصراف نمیدم و همچنان پیگیر اکرانش هستم. سیدجمال ساداتیان هم در این باره انتقادات رو به وعده های انتخاباتی رئیس جمهور وارد کرد و عنوان کرد رئیس جمهور قرار بود جلوی این خودسری ها رو بگیرد. عبدالرضا کاهانی هم که هنوز با «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» نتونسته پروانه نمایش بگیره، در این باره نوشت، اشتباه از من بود، نباید خوشحالی میکردم و به سازندگان این فیلم تبریک میگفتم. کاهانی قول داده که اگه فیلم اکران بشه خوشحال نشه و حتی اشک هم بریزه!

اما جالبترین واکنش مربوط به سید محمد حسینی، وزیر ارشاد اسبق بود که گفت این فیلم بدون پروانه ساخت، ساخته شده و بعد از اینکه مدتی از فیلمبرداری فیلم گذشته بود وزارت ارشاد به گروه فیلمسازی تذکر داد تا برای دریافت پروانه نمایش اقدام کنن. درمیشیان هم در جواب این اظهارات، با انتشار پروانه ساخت فیلم و کلاکتهای این فیلم، اعلام کرد که از ایشون به خاطر اظهارات کذبشون شکایت میکنه. در نتیجه آقای حسینی در یک اظهارنظر دیگه به کلی صحبتهاشون رو عوض کردند. در نهایت هم 12 نفر از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی، در تذکری کتبی به وزیر ارشاد خواهان اکران «عصبانی نیستم» بدون فوت وقت شدند. فعلا که گویا ترافیک اکران زیاده و یکم وقت داره فوت میشه تا در آینده چه پیش آید.
اما عجیبترین اتفاق مربوط به حضور ناصرملک مطیعی بعد از چهل سال در رسانه ملی بود. برنامه «من و شما» درحالی با تبلیغات فراوان در مورد حضور این ستاره پیشکسوت روی آنتن رفت که چند دقیقه از شروع برنامه نگذشته بود که بدون هیچ توضیحی برنامه قطع شد و فقط در زیرنویس علت قطع این برنامه رو مشکل فنی اعلام کردند؛ اما بعدتر گفته شد که قرار بر این بوده که ابتدا دورهمی مهران مدیری با حضور این ستاره پخش شه و «من و شما» در اقدامی غیرحرفه ای روز برنامشو تغییر داده تا از مدیری سبقت بگیره، اما وقتی «دورهمی» هم پخش نشد، معلوم شد که مشکل نه فنی بوده نه حرفه ای که کاملا شخصی بوده و به شخص ناصر ملک مطیعی برمیگشته. سعید سهیلی در واکنش به این خبر گفت، “قد و قامت بعضی در قاب ما نمیگنجد، قد و قامت بلند و قاب کوچک “. سهیلی وقتی این نوشته رو منتشر کرد که شایعه هایی مبنی بر دستور مستقیم رئیس صدا و سیما برای جلوگیری از پخش این دو برنامه به گوش می رسید، اما حالا که مدیران شبکه نسیم و شما، هر دو تذکر گرفتند و حتی گفته میشه زمانی که تیتراژ برنامه من و شما در حال پخش بوده رئیس صدا و سیما تلفنی برنامه رو از آنتن کشیده پایین و دستور حذف قسمت های مربوط به گفتگوی ملک مطیعی از «دورهمی» رو هم صادر کرده. انتشار این اخبار، موجی از حمایت هنرمندان ایرانی رو در برداشت که ملک مطیعی رو به حق آبروی سینمای ایران و بخش مهمی از هویت سینمای ایران دونستن. نوید محمدزاده، شهاب حسینی، امیرجدیدی، ترانه علیدوستی، مهدی سلطانی و بهرام رادان فقط چندتایی از بازیگرانی بودن که به حمایت از ناصر ملک مطیعی پرداختند.

ناصر ملک مطیعی در پشت صحنه برنامه «من و شما»

در همین حال، پخش تیزر «خانه کاغذی» از تلویزیون منوط به حذف تصاویر و نام حسین پاکدل شده که این هم در نوع خودش جدیده و جای سوال داره که آخه، حسین پاکدل دیگه چرا؟ اگه شما در جریانین خواهشا به ما هم بگین. باز خوبه این وسط تتلو مجوز کنسرت گرفته، گرچه قصد داره تا جام جهانی خودشو آماده کنه که شاید به تیم ملی برسه و بعد کنسرت میذاره. ایشالا که زودتر کنسرت بذاره و بیخیال تیم ملی بشه.
یادتونه هفته قبل از نامه تند و تیز چیستا یثربی درباره حضور مهناز افشار صحبت کردیم؟ حالا مصاحبه ای از نه سال قبل منتشر شده که خانم یثربی، برای نمایش لورکا، خانم مهناز افشار رو مد نظر داشتن و حتی حضور افشار رو در نمایششون تقریبا قطعی دونستن. چطور اون موقع مهناز افشار در قامت تئاتر میگنجید، الان نمیگنجه؟ اصلا معلوم نیست چرا همه گیر دادن به مهناز افشار. سعید نعمت الله هم با انتشار پستی نسبت به سکوت مهناز افشار درمورد زلزله تهران ابراز نگرانی کرده. البته هنوز کسی دگرگونی حال خانم قریشی رو هم فراموش نکرده و خداداد عزیزی بعد از بازی دوستانه تیم ملی 98 و کرمانشاه در سرپل ذهاب گفت خانمها هم برای تماشا آمده بودند و کسی هم منقلب نشد.
بین همه این خصومت ها و دلخوریها، بهرام رادان که مشعل المپیک زمستانی در کره جنوبی رو حمل کرده بود، برای عیادت دختر زلزله زده کرمانشاهی که آرزوی دیدن این ستاره رو داشت، راهی بیمارستان شد و با یک کار خیر کوچیک کلی خوشحالی ایجاد کرد.
تازه های اکران:
«سد معبر» دومین فیلم محسن قرایی، به نویسندگی سعید روستایی از چهارشنبه 6 دی ماه اکران سراسری خودش رو شروع میکنه. همچنین در آستانه اکران «کمدی انسانی» که پرداختی متفاوت و جذاب داره و حدیث نفس و تاریخ یک کشوره، پویش “تفاوت هایمان را بپذیریم ” توسط روابط عمومی این فیلم به راه افتاده. این فیلم از اواسط دی ماه به روی پرده میره.

کمدی انسانی

شبکه نمایش خانگی:
با عرضه آخرین قسمت مجموعه نمایش خانگی «آشوب» حالا «عالیجناب» که هر ده روز یکبار پخش میشه، رقیبی نداره. همچنین خبرهایی که مبنی بر تولید فصل چهار شهرزاد منتشر شده بود هم تکذیب شد و حالا فقط باید تا 9 بهمن ماه صبر کنیم تا تکلیف شخصیتهای دوست داشتنی این مجموعه مشخص شه. «گلشیفته» بهروز شعیبی هم که یکی از پرستاره ترین مجموعه های نمایش خانگی هست در یزد کلید خورد و به زودی باید منتظر عرضش باشیم. از طرف دیگه، «خوب، بد، جلف» که تو سینما حسابی خوب فروخت حالا قراره با داستانی جدید و با کارگردانی بهروز افخمی و نویسندگی پیمان قاسمخانی روانه شبکه نمایش خانگی بشه. پیمان قاسمخانی که انگار خیلی فیلمسازی به مذاقش خوش نیومده، اول میخواست فرخ نژاد رو صندلی کارگردان بشینه که گویا به توافق نرسیدن و حالا معلوم نیست فرخ نژاد که به عنوان بازیگر نقش قبلیش رو در این مجموعه ادامه بده یا نه. به هر حال عرضه یک مجموعه کمدی در میون این همه ملودرامهای عاشقانه و اجتماعی میتونه اتفاق خیلی خوبی باشه.
فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» هم از دیگر تازه واردهای شبکه نمایش خانگیه که می تونین این فیلم رو به صورت قانونی و آنلاین در سایت نماوا تماشا کنین.

اگزما

پیشنهاد ما به شما اما «اگزما» ست که از 5 دی ماه وارد شبکه نمایش خانگی میشه. فرصت تماشای این فیلم متفاوت رو از دست ندین.
5 دی ماه سالروز تولد نابغه بی بدیل سینمای ایران، بهرام بیضایی هست. گرچه سالهاست که بیضایی فیلمی نساخته، اما اونقدر برامون تجربه های ناب و دسته اولی به جا گذاشته که میشه روزها و هفته ها با فیلمهاش سرگرم بود. بیضایی که از تئاتر وارد سینما شد، با عرضه نگاه تازه به نقش زن، هویت انسانی و تاریخی، سینمای ایران رو زیر و رو کرد. از چریکه تارا تا یزدگرد سوم تا سگ کشی و وقتی همه خوابیم، هرکدوم سفری بی انتها به ژرفای جهان شگفت انگیز یک هنرمند بی نظیرهستند.
ازتون دعوت میکنیم این هفته خودتون رو به این سفر بی پایان مهمان کنید و کمی با بیضایی و نمایشنامه و فیلمهاش وقت بگذرونین.
تا هفته بعد، خیالتون آسوده، دلتون شاد، زمین زیرپاتون محکم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان