یازده سال پیش بود که مجموعهای کوچک متشکل از 7 نفر شروع به نقد و بررسی دوربینهای موجود در بازار کرد و بعد از گذشت مدتزمانی کوتاه به اصرار بازدیدکنندگان وبسایت خود، فروش برخی از مدلهای محبوب در آن آغاز شد. چند سال بعد یعنی در سال 1391 شرکت سرآوا پارس سرمایهگذاری خود را روی این شرکت انجام داد و تحولاتی در سیستم فروش آن رخ داد، این تحولات تا به امروز که مجموعه «دیجیکالا» یازده ساله شده ادامه دارد.
دیجیکالا در طی سالهای فعالیت خود به ریاست دو برادر دوقلو با نام برادران محمدی (سعید و حمید) پلههای موفقیت را به سرعت پشت سرگذاشت.و طبق آخرین آمار ارزش مالی این شرکت از نیم میلیارد دلار گذر کرده است. این روزها زمزمه یونیکورنی شدن آن (مجموعهای که ارزش مالی آن بیش از 1 میلیارد دلار باشد) شدت گرفته و مدیران آن خبر میدهند که این فروشگاه در سال 97 تصمیم دارد از مرزهای ایران خارج شده و فعالیتش را در چند کشور همسایه آغاز کند.
دیجیکالا که کمپینهای فروش مختلفی را از جمله شب یلدا و جمعه به خرید و... را در کارنامه کاری خود دارد، در آستانه یازده سالگی خود نیز کمپینی موسوم به «شگفتی یازدهم» را آغاز کرده که در آن با همکاری چندین استارتاپ و شرکتهای مشهور دیگر تخفیفات مناسبی را روی کالاهای موجود در سایت خود اعمال کرده است.
بسیاری از فروشگاههای بزرگ فیزیکی و مجازی و... در روزهای پایانی فصلها کالاهای خود را به چوب حراج میزنند و اصطلاحا اجناس Outlet را با تخفیفهای زیاد به فروش میرسانند. جشنواره شگفت یازدهم دیجیکالا هم با اینکه در پایان فصل رخ نمیدهد اما بخشی با اسم «دستچین» دارد که به نظر میرسد همان Outletهای موجود در انبار دیجی کالا هستند و بیش از نصف قیمت تخفیف خوردهاند.
برخی از کالاها تخفیفهای بسیار زیادی روی آنها اعمال شده است.
هر دو ساعت یکبار کالاهای مختلفی در این سایت تخفیف میخورند که در نسخه اپلیکیشن این ماجرا بیشتر دیده میشود و تعداد کالاهای تخفیف خورده بیشتر است. دیجیکالا که نزدیک به سه سال است گستره اجناس فروشگاه اینترنتی خود را توسعه داده در جشنواره شگفتی یازدهم تمامی کالاها اعم از لپتاپ، دوربین عکاسی، اسباب بازی،محصولات آرایشی بهداشتی، محصولات مسافرتی و موبایل و... را برای عرضه قرار داده است.
مرکز پردازش دیجی کالا هم اکنون در خاورمیانه بزرگترین مجموعه در نوع خود به شمار می رود
همکاری دیجی کالا با دیگر استارتاپها و شرکتها باعث شده که علاوه بر تخفیفات مرسوم چنین جشنوارههایی، کدهای تخفیفی از سوی برخی از این استارتاپها برای کاربران در نظر گرفته شود و برای آنها پیامک شود. چنین همکاریهایی در اکوسیستم رقابتی استارتاپی ایران کمنظیر بوده و ادامه آنها اتحاد خوبی را در بین استارتاپهای گوناگون ایجاد میکند.
امروزه دیجیکالا خود نوعی هولدینگ محسوب میشود که دو زیرمجموعه دیجی استایل (فروش اینترنتی محصولات فشن) و فیدیبو (فروشگاه قانونی اینترنتی کتاب الکترونیکی) را در اختیار دارد. همچنین مجموع پرسنل دیجیکالا بر اساس آخرین آمار به بیش از 2600 نفر رسیده است.
برخی اجناس جدا از تخفیف ویژه به همراه هدایایی در کنار آن ارسال میشود
فروشگاه اینترنتی دیجیکالا با سرمایهگذارهای ایرانی و بینالمللی خود همانطور که گفته شد احتمالا در آیندهای نه چندان دور تبدیل به اولین شرکت یونیکورن ایرانی شود. فراز و نشیبهای زیادی تاکنون در مسیر این فروشگاه اینترنتی قرار گرفته و با تبدیل شدن بخش لجستیک این سایت به بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه، به نظر میرسد آیندهای روشن در انتظار آن خواهد بود.