با وجود پیشبینیها، شرایط آب و هوایی و بارش برف سنگین در پایتخت عدهای از مسئولین را غافلگیر کرد. همین غافلگیری باعث شد تا شهروندان در روزهای گذشته با مشکلاتی مواجه شوند که بخشی از آنها چندان برای همه قابل مشاهده نیست. یکی از همین مشکلات، مربوط به لغو پروازها در فرودگاههای تهران بود که بار زیادی را بر دوش استارتاپهای حوزه فروش بلیت آنلاین گذاشت.
علی بابا که با یکونیم میلیون کاربر مدعی داشتن بزرگترین بازار در حوزه فروش آنلاین بلیت است، خبر میدهد که زیرساخت ضعیف فرودگاهها مشکلات بسیاری را برای این کسبوکار ایجاد کرد. «نیما قاضی»، مدیرعامل شرکت سفرهای علی بابا در گفتگو با دیجیاتو میگوید: «زیرساخت فرودگاه ها آمادگی کامل برای اطلاع رسانی نداشت و تلفنها پاسخگو نبود. حتی سایت فرودگاه مهرآباد روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشتر اوقات در دسترس نبود. این مشکلات باعث میشد تا اطلاع رسانی توسط ما انجام شود.»
قاضی خبر میدهد که پس از پیش آمدن این شرایط، مسافران شروع به استرداد بلیتهای خود کردند: «در روز یکشنبه چهار هزار بلیت و در روز دوشنبه شاهد استرداد هفت هزار بلیت بودیم. این در حالی است که متاسفانه زیرساختهای لازم برای استرداد بدون جریمه از سوی شرکتهای هواپیمایی وجود نداشت و این کار باید به صورت دستی انجام میشد. با دو شب نخوابیدن توسعهدهندههای ما، موفق شدیم بالاخره این درخواست را به شکل آنلاین انجام دهیم.»
مدیرعامل علی بابا از حجم بالای تماسها به دلیل عدم پاسخگویی از سوی فرودگاهها و ایرلاینها میگوید و خبر میدهد که این شرکت به شکل همزمان 150 تماس را پاسخ میداد، در حالی که توان پاسخدهی فرودگاهها و ایرلاینها بسیار پایینتر بود: «تلاش کردیم در این دو روز هیچ تماسی را از دست ندهیم. از طرفی تلاش کردیم خودمان هزینه بلیتها را با همکاری بانک به حساب مشتریان برگردانیم. تا پایان دیروز 1.5 میلیارد تومان به حساب مشتریان برگرداندیم.»
برای جلوگیری از مشکلات اینچنینی، مدیرعامل علی بابا از نیاز به ارائه یک وبسرویس از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به استارتاپهای فروش بلیت میگوید که بتوان از طریق آن اطلاعرسانی صحیحی به مشتریان انجام داد. وی اشاره میکند حتی در صورتی که مایل به انجام این کار نیستند، خودشان باید کار اطلاعرسانی را به شکل صحیح انجام دهند: «هر فرودگاه پروازهای خودش را به شکل بسیار ضعیف اطلاعرسانی میکند. هر روز حدود 50 هزار نفر از طریق فرودگاه مهرآباد در حال سفر و رفتوآمد هستند. طبیعتاً زیرساختهای IT آن باید قابلیت پشتیبانی از این تعداد مسافر را داشته باشد.»
مدیرعامل علی بابا اشاره میکند که پس از لغو پروازها، مسافران به سراغ بلیت قطار رفتند و این سامانه در روز یکشنبه 10 هزار بلیت قطار فروخته در حالی که این آمار در روزهای عادی معادل 6 هزار بلیت است. اما پس از به مشکل خوردن و تاخیر در حرکت برخی قطارها، موج استرداد بلیتهای قطار آغاز شده است.