ماهان شبکه ایرانیان

نشانه‌های کمبود پتاسیم در انسان

پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای بدن انسان است که به درستی عمل می‌کند. اگر پتاسیم در بدن به علت برخی از دلایل از بین رفته باشد، علائم خاصی دیده می‌شود و به عنوان علائم کمبود پتاسیم شناخته می‌شود

نشانه‌های کمبود پتاسیم در انسان
پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای بدن انسان است که به درستی عمل می‌کند. اگر پتاسیم در بدن به علت برخی از دلایل از بین رفته باشد، علائم خاصی دیده می‌شود و به عنوان علائم کمبود پتاسیم شناخته می‌شود. خواندن و دانستن آنچه که پیش می‌آید ...
سه الکترولیت اصلی یعنی سدیم، پتاسیم و کلسیم در بدن وجود دارد. از این می‌توانید حدس بزنید که اهمیت پتاسیم در رژیم غذایی روزانه شما چیست. این یک ماده معدنی است که در عملکرد صحیح کلیه‌ها، پانکراس، قلب، عضلات، انتقال عصبی و تبدیل گلوکز به گلیکوژن که به بدن ما انرژی می‌بخشد کمک می‌کند. غذاهای غنی از پتاسیم و مکمل‌ها نیز در بازار موجود هستند تا به شما در جلوگیری از علائم کمبود آن کمک کنند.

بیشتر بخوانید:علائم پایین بودن میزان پتاسیم

 

علل کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم نتیجه عادت‌های بد غذایی است. اگر شما نتوانستید میزان لازم مواد معدنی مصرف کنید احتمال بیشتری وجود دارد که شما از کمبود پتاسیم رنج ببرید. برخی از داروها همچنین ممکن است کمبود پتاسیم را ایجاد کنند، زیرا این یکی از عوارض جانبی رایج است. جنبش روده ممکن است یک علت باشد. در بسیاری از موارد، غذاهای غنی از پتاسیم توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شود. همراه با این غذاها، مایعات جایگزین الکترولیت پس از فعالیت بدنی شدید می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به کمبود پتاسیم در بدن کمک کند. این علائم و نشانه‌های پتاسیم کم در انسان است. پتاسیم در روده کوچک جذب بدن می‌شود. اگر غذا در روده کوچک سریع حرکت کند، مواد معدنی موجود در آن به اندازه کافی جذب نمی‌شود، و کمبود آن را ایجاد می‌کند. پتاسیم در کلیه‌ها به میزان زیادی فعالیت کلیه انسان را تنظیم می‌کند. برخی از آن از طریق عرق بدن دفع می‌شود. علل دیگری نیز وجود دارد: رژیم‌های کم سدیم، سوختگی و جراحات گسترده، عملیات جراحی (مربوط به روده)، دفع بیش از حد آلدوسترون، اسهال مزمن، استفراغ مداوم، کم خونی، بیماری‌های قلبی، رژیم های عجیب و‌ غریب، و گرسنگی باعث کمبود پتاسیم می‌شود.

علائم

کمبود پتاسیم در انسان معمولا به عنوان هیپوکالمی شناخته می‌شود. علائم آن به شرح زیر است:
ضعف عضلانی
خستگی
اضطراب
آکنه و سایر مشکلات مرتبط با پوست
حافظه ضعیف و از دست دادن حافظه موقت
افسردگی
خواب نامناسب و فشار خون بالا
اسهال
یبوست
استفراغ
فشار خون پایین
کلسترول بالا
سردرد
اختلال در سیستم عصبی
بیماری قلب
ارتعاش در گوش
سلولهای عضلانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته زیرا این روش توسط سلول‌های عصبی عضلانی شارژ شده و مختل می‎شود. سطح پتاسیم پایین در انسان می‌تواند منجر به اقدام اولیه برای تقویت عضلات شود، که ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلانی و ضعف عضلانی شود. قلب نیز از عضلات تشکیل شده است که مهم هستند. اختلال در آن و تغییرات در ECG به دلیل کمبود پتاسیم مشاهده می‌شود. آریتمی معمولا تجربه می‌شود و از انواع مختلفی برخوردار است. برخی از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا نیز استفاده می‌شوند، بر میزان مواد معدنی بدن نیز تاثیر می‌گذارند.
برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، توصیه می‌شود برای بررسی میزان پتاسیم در بدن آنها مورد مراقبت قرار گیرند. برخی از افراد مبتلا به اسهال و استفراغ طولانی مدت باید با پزشک مشورت کنند تا اطمینان حاصل شود که سطح پتاسیم در بدن کاهش یافته و باید میزان پتاسیم از دست رفته جایگزین شود. تشنج شدید و ادرار مکرر علائم دیگر کمبود پتاسیم است. یکی دیگر از علائم این است که احساس سوزن شدن یا بیحسی در بدن، تنگی نفس (به علت ضربان قلب نامنظم) و خستگی (فشار خون پایین) است. رفتار روانشناختی غیرعادی مانند توهم، سردرگمی و اضطراب، همچنین نشان دهنده کمبود مواد معدنی است.
تست های ECG و آزمایش خون برای تعیین هیپوکالمی استفاده می‌شود. موارد شدید کمبود پتاسیم با تزریق پتاسیم داخل وریدی درمان می‌شود. در غیر این صورت، در بسیاری از موارد، غذاهای غنی از پتاسیم توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شود. همراه با این غذاها، مایعات جایگزین الکترولیت پس از فعالیت بدنی شدید می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به کمبود پتاسیم در بدن کمک کند. این علائم و نشانه‌های پتاسیم کم در انسان است.
منبع مقاله : برگرفته از: سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان