ماهان شبکه ایرانیان

هنر از دیدگاه دکتر بهشتی

حاصل هنر خداجویی است   هنر مکتبی و هنر انقلابی، هنر مسئولیت آور و متعهدساز است. اگر هنر در خدمت ابتذال قرار بگیرد، به جای رشد انسان، او را به انحطاط می کشاند، آیت الله بهشتی درباره ی هنر نگاهی کاملاً مکتبی داشت

هنر از دیدگاه دکتر بهشتی

حاصل هنر خداجویی است
 

هنر مکتبی و هنر انقلابی، هنر مسئولیت آور و متعهدساز است. اگر هنر در خدمت ابتذال قرار بگیرد، به جای رشد انسان، او را به انحطاط می کشاند، آیت الله بهشتی درباره ی هنر نگاهی کاملاً مکتبی داشت.
«هنر، هنر تعالی بخش، هنری که به انسان کمک کند تا از زباله دان زندگی منحصر در مصرف، اوج بگیرد و بالا بیاید و معراج انسانیت را با سرعت بیشتری در نوردد، هنر اسلامی است.این هنر، هنری است که مورد تشویق و تقدیر اسلامی است.در این مدت زمانی که از پیروزی انقلاب می گذرد دو نوع سرود انقلابی ساخته شده است.یک نوع سرود و با آهنگ های ابتدایی، که این از نظر ما خوب و مطلوب است.در خور تقدیر و تشویق؛ولی یک نوع سرود انقلابی هم با آهنگ ساخته شده است، اما آهنگ ترانه های عشقی ! فقط کلمات شعرها عوض شده که این به درد نمی خورد. این حرام است که حرام شده است و در روایات ما هم وجود دارد.اگر قرآن را هم با آهنگ غنا بخوانند حرام است .بلکه حرام اندر حرام است. لذا تقاضای من این است که هنرمندان راستین انقلابی شعر بسازند و شعر بسرایند و آهنگ بسازند.
وقتی انسان می خواهد به نیاز هنری انسان بنگرد، کاملاً متوجه است که هنر باید نردبان عروج و تکامل باشد نه وسیله ی سقوط و تباهی.
هنری باشد که انسان را انسان تر بکند نه این که او را به حیوانیت و سبعیت یا حیوانیت شهوت و یا حیوانیت طاغوتی و جباریت بکشاند.
دیدگاه ایشان ، به این گونه است که همان طور که وارد محدودیت های هنری شده است، خدا محوری و بندگی انسان را نیز مد نظر قرار داده است.هنر،زیبایی است و رسالت بندگی را باید با زیبایی و ظرافت ارایه نمود. محصول هنری به معنای یک اثر زیبای بندگی و خداجویی است .
منبع: ویژه نامه بزرگداشت هفتم تیر/ ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا/ تیرماه 1389
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان