زنگ خطر چاقی کودکی به صدا در آمده است. نگرانی‌های زیادی پیرامون تربیت و نحوه برخورد با کودکان وجود دارد، برخی‌ از این نگرانی‌ها ساده‌تر قادر به حل شدن هستند و برخی‌ دیگر بسیار دشوارتر. یکی‌ از مشکلات بسیار رایج که عامل اصلی‌ آنها نیز خود والدین هستند و امروزه بسیار شایع است چاقی دوران کودکی است. آمار منتشر شده از سمت سازمان جهانی‌ کنترل بیماریها بسیار وحشتناک است. بر طبق مطالعات آماری انجام شده در 30 سال گذشته میزان بروز چاقی کودکی در حدود دو برابر شده است؛ امروزه حدود یک سوم از نوجوانان و کودکان دارای اضافه وزن  یا چاقی هستند.

چاقی همه گیر شده است

امروزه تعداد بیشتری از افراد چاق هستند و اضافه وزن دارند؛ به همین مرتبه نیز تعداد زیادی از کودکان چاق هستند. والدین چاق معمولا کودکان چاق دارند و این یک چرخه خواهد بود که معمولا کودکان چاق در آینده خود و پس از بلوغ نیز چاق خواهند بود.

اگر فرزندانی دارید که چاق هستند اقدامات مهمی وجود دارد که باید انجام دهید؛ اول از همهخود را نسبت به این موضوع آموزش کامل دهید.

کودکان چاق معمولا در خطر کمبود اعتماد به نفس،افسردگی، بالا بودن خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بالا بودن فشار خون و همینطور مشکلات مفاصل و استخوانی هستند. از دیگر مشکلات شایع در کودکان چاق وجود اختلالات خواب است. این کودکان هم از نظر جسمی‌ در خطر هستند و هم این که مخاطرات روانی زیادی آنها را تهدید می‌کند. والدین با شناختن علل اصلی‌ چاقی کودکی می‌توانند تصمیمات بهتری را بگیرند،

عوامل ایجاد چاقی کودکی

معمولا عوامل مختلفی‌ با هم منجر به ایجاد چاقی می‌شود؛ چه در کودکان وچه در بالغین اما عوامل زیر از مهمترین آنها هستند.

  • ژنتیک: معمولا فرزندان افراد چاق و درای اضافه وزن در خطر بیشتر چاقی هستند.
  • رژیم غذایی: عادت غلط در رژیم غذایی مثل خوردن غذای بیرون از منزل، بالا بودن مصرف غذاهای آماده به طبخ و فست فود از مهمترین عوامل چاق کننده کودکان هستند.
  • عدم فعالیت بدنی: امروزه کودکان بیشتر زمان خود را صرف تماشای تلویزیون و بازی‌ها‌ی کامپیوتری می‌کند و کمتر قدم می‌زنند و ورزش می‌کنند و این موضوع متاسفانه توسط والدین تصحیح نمی‌شود.

برای کمک به کودکان چاق چه باید کرد؟

اولین قدمی که باید برداشت این است که عادت غذایی و فعالیت ورزشی کودکان خود را تغییر دهید و برای این کار باید ابتدا خود را اصلاح کنید. کودکان در منزل معمولا همان چیزی را می‌خورند که والدین آنها مصرف می‌کنند و همینطور عادت ورزشی کاملا بستگی به این دارد که چقدر والدین فعال داشته باشند.

به این منظور هیچ گاه در منزل غذاها و تنقلات پر انرژی نگاه ندارید و نخرید، از خریدن نوشابه‌های گاز در و انرژی زا پرهیز کنید، خوردن غذاهای سالم را به یک عادت خانوادگی تبدیل نمایید، اگر هدف دارید بیرون غذا بخورید همیشه انتخاب‌های سالم نیز وجود دارند. هیچ گاه به فرزند شکلات و شیرینی‌ به عنوان جایزه ندهید. اگر که غذای سالم به فرزند خود می‌دهید هیچ گاه او را برای میزان غذایی که می‌خورد سرزنش نکنید.

,