ماهان شبکه ایرانیان

تغذیه ویژه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (۱)

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است بدون هیچ‌گونه علامتی باشد و در این حالت معمولاً بی‌ضرر می‌باشند.

تغذیه ویژه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (1)

 تحریریه دنیای تغذیه

 

 

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (Pcos) یکی از شایع‌ترین اختلالات هورمونی در میان زنان در سنین باروری می‌باشد و تقریباً 5 تا 10 درصد از زنان به آن دچار هستند. در این بیماری ترشح بیش از حد هورمون آندروژن (هورمون مردانه) سبب اختلال در عملکرد تخمک‌گذاری می‌گردد.

در هر دوره قاعدگی، یک فولیکول حاوی تخمک پس از رشد و آزاد کردن تخمک خود از بین می‌رود (تخمک‌گذاری). در زنان دارای تخمدان پلی‌کیستیک، معمولاً تخمک آزاد نمی‌شود. تخمدان حاوی توده‌های چندتایی از فولیکول‌های نارس می‌باشد.

کاهش وزن می‌تواند در کاهش این سندرم، موثر باشد. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است بدون هیچ‌گونه علامتی باشد و در این حالت معمولاً بی‌ضرر می‌باشند. اما در برخی موارد، این توده‌های به هم چسبیده سبب بروز علائمی می‌شوند که نشان می‌دهد فرد دچار سندرم شده است.

این علائم معمولاً شامل بروز آکنه، چاقی و افزایش وزن، رویش موهای زائد به ویژه بر روی صورت و سینه و همچنین متوقف شدن پریود یا پریودهای نامنظم می‌باشد که ممکن است منجر به ناباروری نیز بشود. از طرفی زنان مبتلا به این سندرم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند و مشکلاتی در ارتباط با سطح قند خون و مقاومت در برابر انسولین (دیابت) در این افراد بروز می‌کند.

در سال‌های اخیر، این نظریه که نوع رژیم غذایی می‌تواند در درمان این سندرم موثر واقع شود مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی که بتواند سبب کاهش وزن شود می‌تواند در درمان این سندرم موثر باشد.

از طرفی افزایش و یا کاهش مصرف برخی مواد غذایی خاص نیز می‌تواند مفید باشد. در اینجا چندین ماده غذایی را که حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مغذی می‌باشند و می‌توانند در درمان سندرم پلی‌کیستیک مفید واقع شوند به شما معرفی می‌کنیم.

تخم آفتابگردان

تخمه آفتابگردان اگرچه دارای کالری زیادی می‌باشد، اما با مصرف آن در حد اعتدال می‌توان از مزایای فراوان آن در جهت سلامتی استفاده کرد. تخمه آفتابگردان حاوی ترکیبات مغذی فراوانی است که می‌تواند در کاهش علائم ناشی از سندرم Pcos موثر باشد.

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و ویتامین B6 (پیریدوکسین) می‌باشد که هر دوی این ویتامین‌ها در کاهش علائم ناشی از سندرم Pcos موثرند. تخمه آفتابگردان، علاوه بر ویتامین‌های گروه B حاوی روی و منیزیم نیز می‌باشد که هر دوی این مواد معدنی در کاهش سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موثرند.

 جو

جو یکی از غلاتی است که در درمان سندرم Pcos بسیار مفید می‌باشد. جو نه تنها کالری کمی دارد، بلکه از نظر شاخص گلیسمیک (GI) نیز بسیار پایین می‌باشد. غلاتی که شاخص گلیسمیک آنها بالا است، سریعاً در بدن شکسته و تجزیه شده و در نتیجه سبب افزایش ناگهانی سطح گلوگز خون می‌شوند و این امر به نوبه خود سبب تحریک غده پانکراس در ترشح مقادیر زیادی انسولین می‌گردد.

میزان معینی از انسولین برای بدن لازم و ضروری می‌باشد، اما مقادیر بیش از اندازه انسولین می‌تواند منجر به بروز مقاومت در برابر انسولین و چاقی شود و این امر منجر به تشدید علائم ناشی از سندرم Pcos می‌گردد؛ بنابراین مواد غذایی مانند جو که دارای (GI) پایین می‌باشند.

مدت زمان هضم آنها در بدن طولانی‌تر بوده و افزایش سطح قند خون در بدن تدریجی می‌باشد نه ناگهانی، در نتیجه سطح انسولین خون نیز ناگهانی افزایش نمی‌یابد. مواد غذایی با (GI) پایین سبب می‌شوند که افراد برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری نمایند، زیرا انرژی‌ حاصل از این نوع مواد غذایی به کندی و به تدریج در بدن آزاد می‌شود.

دانه‌های کنجد

دانه کنجد حاوی ترکیبات مغذی فراوانی است که در کاهش علائم سندرم Pcos موثر می‌باشد. این دانه‌های بسیار کوچک منبع بزرگی از ویتامین B6 می‌باشند. مصرف نصف فنجان دانه کنجد می‌تواند تا حد زیادی نیاز بدن به ویتامین B6 را تامین کند.

علاوه بر این، کنجد حاوی منیزیم و اسیدهای چرب سالم بوده و یک منبع گیاهی مناسب برای تامین کلسیم بدن می‌باشد. دانه کنجد همچنین حاوی روی نیز می‌باشد. می‌توان از دانه کنجد در تهیه انواع سالاد و یا سایر غذاها استفاده کرد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه ویژه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان