یک دورهمی خوشمزه با چاشنی نگرانی

«فرهنگ مصور آشپزی ایرانی» با جمع‌آوری خوراک اصیل از گوشه و کنار کشور در حالی رونمایی شد که بهانه‌ی آن تغییر در سبک زندگی که در تهدید خشکسالی قرار گرفته و همچنین صیانت از خوراک و فرهنگ بومی ایرانی بوده است که بیم آن می‌رود به نام کشورهای دیگر تمام شود.

یک دورهمی خوشمزه با چاشنی نگرانی

به گزارش ایسنا، «فرهنگ مصور آشپزی ایرانی» حاصل بیش از سه سال تحقیق و پژوهش نسرین صالحی ـ پژوهشگر گردشگری ـ در زمینه خوراک بومی ایران است.

او در مراسم رونمایی کتابش که در جریان برگزاری همایش «نقش خوراک در گردشگری» صورت گرفت، به دشواری‌هایی که بر سر راه جمع‌آوری اطلاعات آن وجود داشت، اشاره کرد و گفت: وقتی سفر می‌رفتم با غذاهای خوبی آشنا می‌شدم که در فرهنگ مصرف عمومی قرار نداشت و درحال فراموشی بود، این موضوع به دغدغه‌ام تبدیل شد و تصمیم گرفتم اطلاعات مربوط به خوراک‌های اصیل ایرانی که در گردشگری نقش مهمی دارد را جمع‌آوری کنم، ولی متاسفانه اطلاعات مربوط به بسیاری از این خوراک‌ها از بین رفته است؛ مثلا در شهر زنجان پنج غذای بومی پیدا کردم و یا در قزوین که پایتخت صفویه بود، 10 غذا بیشتر نیافتم. وضعیت در اصفهان و مناطق مرکزی به نسبت بهتر بود، اما در شهری مثل ارومیه برخی حتی خجالت می‌کشیدند تخم مرغ رسمی بخورند!

باقلوای ایرانی در تهدید ترکیه

او افزود: دغدغه اصلی‌ام در جریان جمع‌آوری فرهنگ خوراک ایرانی، ثبت آن‌ها نیز بوده است تا اتفاقی که برای دلمه ایرانی رخ داد تکرار نشود، چه بسا که همین حالا بیم آن می‌رود کشور ترکیه باقلوا را که دست‌کم در سه استان ایران ریشه دارد به نام خود در یونسکو ثبت کند.

این پژوهشگر گردشگری سپس به انگیزه این کتاب برای تغییر در سبک زندگی ایرانی‌ها با توجه به خطر کم‌آبی در کشور داشته است، ‌ اشاره کرد و گفت: ما در کشور خشکی زندگی می‌کنیم، اما چرا اینقدر مصرف برنج داریم، چرا در مناطقی مثل کاشان و اصفهان که دچار خشکسالی شده‌اند، هر وعده غذا باید همراه با برنج باشد، باید این سبک از زندگی را بهبود بخشیم و کمک کنیم انچه در گذشته داشتیم و تحت تاثیر محیط زیست و شرایط جغرافیایی‌ و اقلیم محیط زندگی‌مان بوده، حفظ شود.

صالحی همچنین بیان کرد: این کتاب سرآغاز کنش‌ها و رویدادهای دیگری در گردشگری خوراک خواهد بود، به‌ویژه آن‌که هنوز اطلاعات تمام خوراک‌های ایرانی به دلیل دور از دسترس و ناشناخته بودن، گردآوری نشده و در حال حاضر معرف 830 خوراک از سراسر ایران است.

کمر به نابودی خورش‌پزی بسته‌ایم

سید مهدی حسینی ـ مستندساز گردشگری ـ نیز در مراسم رونمایی این اثر که اصلی‌ترین جنبه آن حفظ اصالت و بهبود سبک زندگی مردم ایران است، به جایگاه جهانی ایران در گردشگری خوراک اشاره کرد و افزود: در گذشته سه مکتب آشپزی در جهان وجود داشت که به رم، چین و ایران تعلق داشت که متاسفانه ایران آن جایگاه را از دست داده است.

وی افزود: تفاوت فرهنگ آشپزی ایران با دنیا در ایران است که ما از گذشته به خاطر طبخ خوراک‌هایی چون آبگوشت، قورمه‌سبزی و دیگر خورش‌ها، Slow-food داشتیم، در حالی‌ که کشورهای دیگر تازه به این دانش رسیده‌اند و ما در حال نابود کردن آن هستیم.

یک کمپین خوشمزه در راه است

اکبر رضوانیان ـ دبیر هیات موسس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ ـ که همایش نقش خوراک در گردشگری همزمان با رونمایی از کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی به همت وی، ‌اداره میراث فرهنگی و شهرداری کاشان در اقامتگاه بومگردی «نقلی»، کوچکترین عمارت تاریخی شهر کاشان برگزار شد، با اشاره به اهمیت بازگشت به خوراک ایرانی در گردشگری بومی و  تبیین نقش غذا در اقامتگاه‌های بومگردی، از ادامه برگزاری این نشست در مرداد ماه امسال خبر داد و یادآور شد که این نشست در ارگ رادکان استان خراسان رضوی که بیش از یک سال است به عنوان بوم‌گرد فعالیت خود را آغاز کرده، برگزار می‌شود و آن را سرآغازی برای راه‌اندازی کمپین گردشگری خوراک ذکر کرد.

رضوانیان واگذاری عنوان پایتخت کتاب ایران به کاشان را انگیزه انتخاب این شهر برای رونمایی از کتاب فرهنگ مصور آشپزی ایرانی دانست و بیان کرد: ما فقط به عنوان محدود نشده‌ایم و آن را عملی می‌کنیم.

پذیرایی این همایش که موضوع آن با خوراک پیوند خورده نیز با غذاها و دسرهای اصیل کاشانی همراه بود؛ خوراک‌هایی که در فهرست غذایی رستوران‌ها پیدا نمی‌شود، اما بوم‌گردی‌ها به واسطه سبک ایرانی که در پذیرایی از مهمان یا همان گردشگر دارند، آن‌ها را احیا کرده‌اند تا تصویر واقعی‌تری از خانه ایرانی را در گردشگری ایجاد کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر