ماهان شبکه ایرانیان

کوه های مینیاتوری چابهار ؛ شگفتی را با چشمان خود ببینید

چابهار گرم‌ ترین نقطه کشور در زمستان و خنک‌ ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است .

چابهار گرم‌ ترین نقطه کشور در زمستان و خنک‌ ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است .

در این شهر بهاری جاذبه‌ های طبیعی بسیاری وجود دارد که هر بیننده ای را شگفت زده می کند .

یکی از جاذبه های منحصر به فرد  این خطه ی توریستی ، کوه های فوق العاده و بسیار عجیب و غریب آن است . کوه هایی با منظره کاملا متفاوت .

به دلیل شکل عجیب آن ها ، کوه های مریخی نامیده می شوند .

کارناوال امروز از کوه های مینیاتوری چابهار دیدن خواهد کرد و از شکل و فرم و چگونگی شکل گیری آن ها برای همراهان خود ، خواهد گفت .

با ما همراه باشید .

کوه های مینیاتوری چابهار

اینجا که می آیی همه چیز خوب و تماشایی است . مردمان چابهار که چهره هایی مهربان دارند گویی آفتاب آن ها را غنی و سخاوتمند کرده است . 

به هر قسمت از شهرشان که می نگری ، منظره ای زیبا و دلنشین می بینی . از #چابهار باید به سمت شرق حرکت کنیم و یکی از شگفتی های منحصر به فرد #طبیعت این منطقه را ببینیم .

در حدود نیم ساعتی که از حرکتمان می گذرد ، کم کم منظره ای متفاوت در کنار جاده آشکار می شود ؛ کوه هایی با برش ها و فرم های متفاوت و متنوع . انگار وارد سیاره ای دیگر شده ایم ، تابش نور خورشید کوه ها رو رنگارنگ جلوه می دهد . منظره ای بس شگرف و حیرت انگیز است .

 

کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

کوه های مینیاتوری چابهار

#کوه های مینیاتوری یا مریخی در جاده چابهار به بندر گواتر و روبه روی #دریا واقع شده اند . منظره این کوه ها باعث شده تا این جاده یکی از منحصر به فرد ترین جاده های #ایران باشد .

جنس رسوبی آن ها و همچنین فرسایش خاص این کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده که شبیه به یک تابلویی نقاشی است .

این کوه ها مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند . ظاهر چاک چاک و همچنین شکل‌های نامانوس و عدم پوشش گیاهی آنها در کنار منظره غیرعادی ، باعث جذب گردشگران به این نقطه شده است .

زمین شناسان عمر #کوه های مریخی را تا 5 میلیون سال برآورد کرده اند . اهالی محل به این کوه ها آریایی یا کالانی می گویند .
آسمان این نقطه از ایران مکان بسیار مناسبی برای رصد ستارگان است ؛ به همین خاطر بسیاری از منجمین برای رصدهای خود به این مکان اعجاب انگیز سفر می کنند.

کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

علت شکل گیری کوه های مریخی

فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم ترین دلایل شکل گیری این کوه ها است .

این کوه ها یکی از پدیده های جذاب و کم نظیر زمین شناسی است که براثر فرسایش سریع به وسیله باد و باران به این شکل در آمده است .

مواد تشکیل دهنده کوههای مریخی

کوه ها مینیاتوری در امتداد کوه های #زاگرس است که به پاکستان می رسد . این ارتفاعات از ماسه و خاک رس تشکیل شده اند ، همچنین رسوبات بقایای جانداران دریایی مانند انواع صدف ها ، خرچنگ ها ، گونه های مختلف ماهی ها و دیگر سخت پوستانی که پس از مرگ در دریا ، اجسادشان به صورت رسوبات آهکی رسوب کرده است در آن جا دیده می شود .

در گذشته ، این کوه ها در زیر خروارها خاک مدفون بوده اند تا این که  با وزش باران های موسمی‏ ، خاک ها روی دامنه آن ها کنار زده شده و آن ها سر از خاک برداشته اند .

کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

دسترسی به کوههای مریخی

آدرس: ایران . سیستان و بلوچستان . چابهار .

این کوه ها از 35 کیلومتری شرق چابهار آغاز  و ده ها کیلومتر به سمت شرق ادامه دارند . باید از شهر چابهار در استان #سیستان و بلوچستان ، با ماشین حدود 40 تا 50 کیلومتر بعداز چابهار به طرف بندر گواتر بروید .

بهترین فصل سفر

به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه بهترین فصل برای بازدید از این شگفتی طبیعت ، پاییز و زمستان است .

کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

سخن کارناوال

تجربه ی تماشای کوه هایی با ظاهری متفاوت بسیار جالب و ماندنی است . شما تاکنون برای بازدید کوه های مریخی به چابهار سفر کرده اید ؟ در هنگام دیدن آن ها ، چه حسی داشتید ، آیا شگفت زده شده اید؟

با کارناوال از خاطرات سفر خود بگویید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان