به گزارش ایسنا، به نقل از سایکولوژی نیوز، محقق این تحقیق Wang Ivy Wong از دانشگاه هنگ کنگ اظهار کرد: رفتارهای مختلف جنسیتی بر تمام زوایای زندگی تاثیر دارد و یکی از این رفتارها تفاوت برچسبهای جنسیتی در بازیها و رنگها هستند.
وی گفت: کدگذاری جنسیتی بر رنگها و تقسیم آنها به صورتی و آبی بر اولویتبندی انتخاب رنگها در کودکان تاثیر دارد. بعضی افراد ممکن است فکر کنند کدگذاری رنگ یک مورد زیباییشناسی است و اگر تاثیری داشته باشد فقط به دلیل ترجیحات شخصی است اما نتایج نشان میدهد این تقسیمبندی بر انتخاب کودکان تاثیر دارد.
در این تحقیق 129 کودک پیش دبستانی (بین 5 تا 7 ساله) نشان داد دختران تمایل دارند اسباب بازیهای زرد رنگ را انتخاب کنند و علت این انتخاب این بود که زرد را رنگ دخترانه میدانستند. به همین ترتیب پسرها تمایل داشتند که اسباب بازیهای سبز را انتخاب کنند و دلیل آن هم رنگ سبز را رنگ پسرانه میدانستند.
البته کودکانی که رنگها را بدون برچسب جنسیتی آموزش دیده بودند رنگ خاصی بر اساس جنسیت خود انتخاب نمیکردند.
وی گفت: برچسب زدن جنسیت نه فقط بر انتخاب، بلکه بر عملکرد نیز تاثیر دارد. محققان همچنین با پازلهای زرد و سبز معمای چینی با کودکان بازی کردند. قرار گرفتن در معرض برچسبهای جنسیتی باعث بهبود عملکرد پسران شد. البته برچسب جنسیتی در توانایی حل معمای چینی توسط دختران و پسران تفاوت چندانی نداشت.
وی در ادامه افزود: ما نیاز به آزمایشهای متنوع و بیشتری داریم تا ببینیم این نتایج تا چه میزان قابل تعمیم است.