ماهان شبکه ایرانیان

اثرات شگفت انگیز مهد کودک روی کودکان

کودکی دوره‌ای است که اساس شخصیت افراد در آن شکل می‌گیرد.

اثرات شگفت انگیز مهد کودک روی کودکان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کودکان در این دوران دارای ذهنی باز و روحیه‌ای حساس هستند و هر آن‌چه را که در اطراف خود ببینند یا بشنوند به‌سرعت یاد گرفته و از رفتار افراد دیگر تقلید می‌کنند. بنابراین نحوه رفتار، تربیت و آموزش کودکان در شکست و یا موفقیت آن‌ها در آینده نقش تعیین ‌کننده‌ای دارد.

مسلما خانواده اولین نهادی است که کودکان در آن حضور می‌یابند. سبک زندگی و فرهنگ خانواده مستقیما در شکل‌گیری شخصیت کودک تاثیر دارد. از طرفی بعضی از خانواده‌ها تمایل دارند که کودکان‌شان مسائل و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند تا برای فعالیت در جامعه آماده شوند. از این رو آن‌ها را در مراکز آموزشی مخصوص کودکان یا مهدکودک ثبت نام می‌کنند.

مهدکودک مقطعی غیر رسمی برای کودکان زیر هفت سال است که در آن کودکان زیر نظر مربیان مهدکودک و با استفاده از روش‌های بازی مهارت‌هایی اعم از نقاشی، سفالگری، شعر خوانی، سرودخوانی، قصه‌گویی، نحوه افزایش خلاقیت، بالا بردن اعتماد به‌نفس، موسیقی و زبان انگلیسی را می‌آموزند.

مهم‌ترین مزیت آموزشی مهدکودک نسبت به خانواده، حضور کودکان در کنار هم‌سن و سالان‌شان است؛ چرا که هنگامی که کودکان در کنار افراد بزرگسال قرار می‌گیرند ممکن است دچار ترس و اضطراب شوند و نتوانند خواسته‌های خود را به خوبی بیان کنند؛ در حالی که در مهدکودک‌ها، آن‌ها ترسی نسبت به دوستان خود ندارند و می‌توانند از خود خلاقیت‌هایی نشان دهند.

همچنین مهدکودک دارای فواید دیگری برای کودکان است که عبارتند از:

یادگیری مهارت‌های اجتماعی

تقویت مهارت‌های ارتباط با دیگران در سنین پایین اهمیت بسزایی دارد، کودکان در مهدکودک با قرارگیری در کنار افراد دیگر یاد می‌گیرند که چگونه در محیطی به جز خانواده ارتباط برقرار کنند که این عمل در آینده آنان تاثیر چشمگیری دارد و از بروز بیماری‌های روانی و مشکلات عصبی که ناشی از ترس از حضور در جامعه می‌شود جلوگیری می‌کند.

استقلال شخصیتی

مهدکودک‌ها طوری کودکان را تربیت می‌کنند که به‌مرور زمان به استقلال شخصیتی دست یابند. استقلال شخصیتی در کودکان به این معنی است که کودک بتواند کارهای خود را به تنهایی انجام دهد و به والدین و دیگر افراد وابسته نباشد.

آمادگی برای ورود به مدرسه

یکی از نقاط قوت مهدکودک‌ها آماده‌سازی کودکان برای تحصیل در مدرسه است. معمولا کودکانی که پیش از مدرسه به مهدکودک نرفته‌اند هنگام حضور در مدرسه با استرس، اضطراب و واکنش‌های روحی مواجه می‌شوند؛ چرا که مدرسه محیطی کاملا متفاوت از آن‌چه که قبلا در آن قرار داشته‌اند محسوب می‌شود.

آمادگی کودکان برای رفتن به مدرسه و یا هر محیط آموزشی جدید از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات یادگیری ممانعت می‌کند؛ طوری که تحقیقات نشان داده کودکانی که دوره مهدکودک را گذرانده‌اند در مدرسه بسیار موفق هستند.

افزایش انگیزه برای یادگیری

از آن‌جایی که در مهدکودک‌ها روش‌های آموزش بر پایه بازی بنا گذاشته شده؛ کودکان از یادگیری لذت برده و تشویق می‌شوند تا مطالب و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند.

بهبود عزت نفس و خودباوری

 انجام فعالیت‌های انفرادی یا گروهی، باعث می‌شود کودکان تشویق شوند تا علاقه و استعداد خود را بیشتر دنبال کنند.

نکاتی که باید هنگام انتخاب مهدکودک در نظر گرفت

 هر چند امروزه مهدکودک‌های زیادی وجود دارند که خدمات آموزش کودکان را ارائه می‌دهند؛ اما همه آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. مهدکودک‌های با کیفیت دارای ویژگی‌های مشترکی اعم از:

1- مجوز تاسیس: مهدکودکی معتبر است و اجازه فعالیت دارد که از سازمان بهزیستی کشور مجوز تاسیس دریافت کرده باشد. مهدکودک‌های دارای مجوز از فیلترهای آموزشی زیادی گذاشته‌اند و عموما خدمات آموزشی مناسبی را ارائه می‌دهند.

2- مربیان مهدکودک: از آن‌جایی که مربیان وظیفه آموزش کودکان را برعهده دارند؛ میزان توانایی و تجربه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین مهدکودک‌ باید متناسب با تعداد کودکان مربی داشته باشد و برای جلوگیری از یکنواختی برنامه‌ها از یک مربی استفاده نکند.

3- امکانات مهدکودک: سالن بازی، فضای سبز، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب، دوربین مداربسته، سرویس بهداشتی و سالن سرو غذا از متداول‌ترین امکاناتی هستند که هر مهدکودکی باید داشته باشد.

4- تغذیه مهدکودک: تغذیه کودکان در میزان رشد جسمی آن‌ها تاثیر بالایی می‌گذارد. تغذیه کودکان باید متناسب با شرایط فیزیکی و عادات غذایی آن‌ها باشد. بنابراین مهدکودک‌ها باید از کارشناس غذایی برای آماده‌سازی و سرو وعده‌های غذایی کودکان بهره بگیرند.

5- بیمه و ایمنی مهدکودک: مهدکودک‌ها باید تحت بیمه حوادث و مسئولیت باشند تا هنگام وقوع حادثه بتوانند خسارت و ضرر و زیان‌های مالی را جبران کنند.

منبع: ایرانگان

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان