ماهان شبکه ایرانیان

تنگ تامرادی یاسوج ؛ سرزمین آبشارهای شگفت انگیز

به هر گوشه از این سرزمین چهارفصل که سر بزنیم باز هم جاذبه ای تازه از جنس طبیعت پیش رویمان قرار می گیرد که برای لحظاتی ما را به نوشیدن معجون آرامش مهمان می کند. این جاذبه ها به شکل های گوناگونی وجود دارند؛ گاه در دل کویر پیدایشان می کنیم، گاه در کوهستان به جستجوی آنها می پردازیم و یا برای دیدنشان به جنگل قدم می گذاریم.

به هر گوشه از این سرزمین چهارفصل که سر بزنیم باز هم جاذبه ای تازه از جنس طبیعت پیش رویمان قرار می گیرد که برای لحظاتی ما را به نوشیدن معجون آرامش مهمان می کند. این جاذبه ها به شکل های گوناگونی وجود دارند؛ گاه در دل کویر پیدایشان می کنیم، گاه در کوهستان به جستجوی آنها می پردازیم و یا برای دیدنشان به جنگل قدم می گذاریم.

همه ی ما بارها و بارها مهمان آغوش طبیعت شده و از آن لذت برده ایم. ساعاتی را در آن سپری کرده ایم تا دغدغه هایمان را به فراموشی بسپاریم و برای لحظاتی از روزمرگی هایمان دور شویم. این بار برای دیدن یکی از جلوه های تماشایی طبیعت کشورمان به استان کهگیلویه و بویراحمد می رویم و کمی آن طرف تر از شهر یاسوج قدم به دنیایی متفاوت در قلب طبیعت می گذاریم.

در این سفر در کنار رودخانه ای خروشان قدم می زنیم و از تماشای زیبایی های طبیعت لدت می بریم. گوش به صدای پرندگان می سپاریم و نسیم خنک را بر روی صورتمان احساس می کنیم.

مناظری بهشتی در انتظار ما هستند تا تجربه ای متفاوت را برایمان رقم بزنند.

با کارناوال راهی این سفر شوید و به تنگ تامرادی قدم بگذارید…

تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

چرا تنگ تامرادی؟


– تنگ تامرادی یکی از جاذبه های طبیعی بکر کشور می باشد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

– جاذبه های متعدد طبیعی در این محل می توانند لحظاتی خوش را برای شما بیافرینند.

تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

در مسیر تنگ تامرادی

دیدنی های این سفر از جاده اش شروع می شود که از میان دشت هموار عبور می کند و به سوی گردنه های کوهستانی ادامه می یابد. در دو سوی جاده گیاهی به نام جاشیر رشد کرده که شبیه به شوید است و تابش نور خورشید بر روی آن منظره ای شگفت انگیز ایجاد می کند.

کمی جلوتر، جاده پر پیچ و خم می شود و شما را از میان جنگل های بلوط عبور می دهد و جلوه ای دیگر از طبیعت را به نمایش در می آورد. شاید بخت با شما یار بود و در همین مسیر چشمتان به سنجاب ایرانی افتاد که برای جمع کردن بلوط به سراغ این درختان آمده است.

پس از لذت بردن از تصاویر تماشایی به مقصد می رسیم که با آغوشی باز در انتظار ماست…

تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

تنگ تامرادی ؛ طبیعت بکر یاسوج

تنگ تامرادی را می توان شاهکاری از دست نقاش طبیعت دانست که با داشتن چشم اندازهای زیبا، ارتفاعات بلند، درختان و پوشش گیاهی سرسبز و حوضچه ها و آبشارهای کوچک و بزرگ، دل هر دوستدار طبیعتی را می رباید.

این منطقه در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا قرار دارد و کوه‌های زرآور و ساور آن را احاطه کرده اند. با قدم گذاشتن به این تنگ در هر لحظه می توانید منتظر تصویری جدید باشید که روحتان را نوازش می دهد.

تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

دیدنی ها و تفریحات

سفر به تنگ تامرادی می تواند یکی از تجربیات فراموش نشدنی شما باشد چرا که دیدنی ها و تفریحات متعددی در آن وجود دارد:

1- طبیعتی حیرت انگیز

* آبشارها و حوضچه ها

بارزترین و تماشایی ترین جاذبه تنگ تامرادی، آبشارهای آن می باشد که بلندترین آنها 50 متر ارتفاع دارد و مابقی شامل 4 آبشار با ارتفاع 8 تا 10 متر و آبشاری دیگر با ارتفاع بیش از 15 متر است. این آبشارها در یک مسیر و در میان تنگ تامرادی قرار گرفته اند و هر یک جلوه ی خاص خود را دارند. در پای هر یک از این آبشارها حوضچه هایی نیز به چشم می خورند که با سقوط آب در آنها موسیقی دلنوازی نواخته می شود.

* غارها

در برخی قسمت های تنگ تامرادی غارهایی وجود دارند که آب از میان آنها گذر می کند و با ورود به آنها در هر لحظه قطره ای آب از سقف بر صورت شما می چکد.

* چشمه بلوط عسلی

در حوالی آبشار تنگ تامرادی یکی از معروف ترین ییلاقات و تفرجگاه های منطقه وجود دارد که در کنار چشمه بلوط عسلی شکل گرفته است. این چشمه، حوضچه های طبیعی بسیاری را در پایین دست خود دارد و گردشگران را به این منطقه می کشاند.

* جنگل بلوط

در تنگ تامرادی دختان بلوط فرصت خوبی برای رشد پیدا کرده و یکی از دیدنی ترین جنگل های بلوط را به وجود آورده اند که طبیعت را زیباتر جلوه می دهند.

تنگ تامرادی
تنگ تامرادی
تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

2- کوهنوردی و صعود و فرود از آبشارها

ارتفاعات اطراف تامرادی می توانند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی باشند و فرصت خوبی را برای یک تجربه ی متفاوت ایجاد کنند. برخی نیز به دنبال هیجان بیشتری هستند و تصمیم می گیرند صعود و فرود از آبشارها را تجربه کنند.

تنگ تامرادی
photo by Hooman Bagherpour

3- پیک نیک

در هر گوشه از این تنگ می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و خاطره ای خوش را برای خود و همسفرانتان بسازید. این طبیعت بکر میزبان خوبی برای شما خواهد بود و لحظاتی خوش را به شما هدیه خواهد کرد.

تنگ تامرادی

4- پیمایش تنگ تامرادی

به درون تنگ تامرادی بروید و قدم به قدم از طبیعت چشم نواز آن لذت ببرید. در بخش هایی از این پیمایش مجبورید از آب گذر کنید و خنکای آن را با تمام وجود لمس کنید.

تنگ تامرادی
تنگ تامرادی
photo by Ali Karimi

5- عکاسی

تصاویر بکر تکرار نشدنی در این طبیعت بسیارند و می توانند سوژه های خوبی برای ثبت عکس از این سفر متفاوت باشند. پیشنهاد می کنیم برای عکاسی از آبشارها مطلب زیر را بخوانید:

 آموزش عکاسی از آبشار

تنگ تامرادی
photo by Ali Karimi
تنگ تامرادی

6- آب تنی و آب بازی

حوضچه های پای آبشارها و رودخانه ای که در تمام طول تنگ تامرادی در جریان است بهانه ی خوبی برای این است که تن به آب بزنید و خستگی خود را بر طرف کنید. با رفتن به زیر آبشارها اجازه دهید تا قطرات آب شما را لمس کنند.

تنگ تامرادی

7- جاذبه هایی از جنس تاریخ

 در ورودی تنگ تامرادی و در مجاورت روستایی به نام حسین آباد، دخمه و مقبره ای وجود دارد که متعلق به دوران هخامنشی می باشد و مربوط به یکی از سرداران و یا نجیب زادگان هخامنشی است. در کنار طبیعت زیبا، بازدید از این جاذبه ی تاریخی نیز می تواند جالب توجه باشد.

متاسفانه تصویری از این جاذبه در دست نیست

تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

تنگ تامرادی ؛ میدان جنگ یکی از جنگ های معاصر

جنگ تنگ تامرادی، جنگ بزرگی بود که در سال 1309 به وقوع پیوست. طرفین درگیر عبارت بودند از: نیروی شاهنشاهی ارتش ایران به فرماندهی امیر لشکر حبیب الله شیبانی و طوایف ایل بویراحمد به فرماندهی کی لهراسب از جنگجویان نامدار بویراحمد.

این جنگ با پیروزی ایل بویر احمد به پایان رسید و در طی آن 1200 تا 1800 نفر از نیروهای دولتی و 42 نفر از بویراحمدی ها کشته شدند که نشان از هوشمندی عشایر در این جنگ دارد.

مهم ترین دلیل این جنگ، ظلم حکام نظامی بود که کلانتر ایل بویراحمد بودند. از دیگر دلایل آن نیز می توان به سیاست یک جا نشینی عشایر در زمان رضاشاه و ممانعت از ورود عشایر به زمین هایی که برای کشف نفت، توسط انگلیسی ها مورد تجسس بود، اشاره نمود.

جنگ تنگ تامرادی

داستان هایی تاریخی درباره تنگ تامرادی

برخی بر این باورند که آریوبرزن سردار شجاع ایرانی در دوران هخامنشیان با سپاه خود به تنگ تامرادی آمده و مقابل هجوم اسکندر مقدونی مقاومت کرده است. البته برخی دیگر نیز محل وقوع این درگیری را تنگ تکاب بهبهان می دانند که هنوز شواهدی محکم برای هیچ یک ارئه نشده است.

به هر روی، اسکندر مقدونی پس از تصرف شوش و در راه رسیدن به تخت جمشید در فارس، دو راه پیش روی داشت که یکی از آن ها از تنگ تامرادی و کهگیلویه و بویراحمد امروزی عبور می کرد و امکان وقوع جنگ در این محل وجود دارد.؟؟؟؟؟؟

تنگ تامرادی

بهترین فصل سفر

تنگ تامرادی تحت تاثیر اقلیم معتدل و مرطوب قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از آن بهار و تابستان می باشد.

بهار و تابستان: در این دو فصل آب و هوای معتدلی بر منطقه حاکم می شود.

پاییز و زمستان: با شروع فصول سرما، دمای هوا به شدت کاهش می یابد و سرمای سختی بر منطقه حاکم می شود.

تنگ تامرادی
تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

کجا بمونیم؟

در سفر به تنگ تامرادی می توانید در هتل ها و مهمان سراهای شهرهای اطراف اقامت کنید و یا مهمان طبیعت شوید و با برپا کردن کمپ، اقامتی متفاوت را تجربه نمایید. برای این کار پیشنهاد می کنیم مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

 

تنگ تامرادی

ملزومات سفر

رفتن به تنگ تامرادی نیازمند این است که کفش مناسب پیاده روی به پا داشته باشید و اگر قصد کوهنوردی و یا سقوط و فرود از آبشارها را دارید ابزار مورد نیاز آنها را فراموش نکنید. خوراکی های مورد نیاز خود را نیز بردارید تا در طول مدتی ک در تامرادی هستید دچار مشکل نشوید.

تنگ تامرادی

راه دسترسی

آدرس

استان کهگیلویه و بویراحمد، 50 کیلومتری غرب یاسوج

راه دسترسی

 برای رسیدن به تنگ تامرادی باید از یاسوج وارد جاده بابا میدان شوید و به سمت گچساران حرکت کنید. پس از طی 25 کیلومتر سه راهی سپیدار را خواهید دید که شما را از جاده خارج می کند. پس از 10 کیلومتر به سه راهی دیگری می رسید که جاده تنگ تامرادی در آن قرار دارد. پس از عبور از این جاده پر پیچ و خم به جایی می رسید که باید ماشین خود را ترک کرده و با پای پیاده قدم به دورن تنگ تامرادی بگذارید.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

یاسوج: 50 کیلومتر

موقعیت تنگ تامرادی بر روی نقشه

 

دغدغه های کارناوالی

این منطقه با وجود تمام پتانسیل هایی که در جذب گردشگر دارد همچنان از نبود امکانات مناسب رنج می برد. از مهم ترین مشکلات این منطقه می توان به عدم وجود هر گونه علائم راهنمایی و رانندگی در مسیر پر پیچ و خم منتهی به آن، عدم وجود امکانات رفاهی از جمله رستوران، سرویس بهداشتی و روشنایی مناسب برای شب اشاره نمود که باعث عدم رونق بازار گردشگری آن شده اند.

تنگ تامرادی
photo by Payam Talebi Boroujeni

توصیه های کارناوالی

رانندگی در مسیر کوهستانی و پرپیچ و خم این منطقه نیاز به دقت و تجربه کافی دارد پس بسیار مراقب باشید.

ترجیحا با یک راهنمای محلی به این سفر بروید تا بتوانید لذت بیشتری از این سفر ببرید.

با طبیعت مهربان باشید و با زباله های خود خاطرش را نیازارید.

تنگ تامرادی

سخن آخر

از سفر به تنگ تامرادی لذت بردید؟

تا به حال این منطقه را از نزدیک دیده اید؟

چه جاذبه ی طبیعی دیگری را در این استان می شناسید؟

منتظر نظرات، تجربیات و پیشنهادات شما خوبان هستیم….

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان