بررسی اپل واچ سری ۴؛ کلینیک اپل روی دست شما

چه قابلیت‌های جدیدی به اپل واچ سری ۴ اضافه شده است؟‌ ساعت هوشمند اپل چه پیشرفت‌هایی نسبت به نسل قبلی خود داشته است؟ با بامیلوبلاگ همراه باشید.

چه قابلیت‌های جدیدی به اپل واچ سری 4 اضافه شده است؟‌ ساعت هوشمند اپل چه پیشرفت‌هایی نسبت به نسل قبلی خود داشته است؟ با بامیلوبلاگ همراه باشید.

به باور بسیاری بهترین دستاورد اپل در سال جاری نه آیفون، بلکه سری چهارم ساعت هوشمند این شرکت است که از طراحی مردن، بدنه مقاوم، نمایشگر با کیفیت و قابلیت‌هایی نظیر اتصال به شبکه سلولی، تهیه نوار قلب و اپلیکیشن‌های تمرین و فیتنس بهره می‌برد.

اپل مدت‌هاست که حکومت شرکت‌های سوئیسی و ژاپنی در زمینه ساعت را پایان داده و امروزه تعداد خریداران اپل واچ در جهان از تمامی ساعت‌های دیگر بیشتر است. پیش از این فرم گرد ساعت‌ها از سوی همه پذیرفته شده بود؛ اما مهندسان کوپرتینویی عادت به دنبال کردن مد روز ندارند و حالا می‌بینیم که اپل واچ با طراحی چهارگوشش روی دست‌های بسیاری خودنمایی می‌کند.

اپل به جای وقت گذاشتن روی پیاده سازی تغییرات ظاهری، ترجیح داده قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری را در ساعت محبوبش را بهینه سازی کرده و کارایی آن را افزایش دهد.

اپل واچ سری 4

با گذشت مدتی از زمان عرضه اپل واچ سری 4 و آزمایش جنبه‌های مختلف آن اکنون زمان ارائه نقد و بررسی جامع آن رسیده است.

طراحی

مشخصات اپل واچ سری 4 مدل 40 میلیمتری اپل واچ سری 4 مدل 44 میلیمتری
ابعاد 40 در 38 در 10.7 میلی‌متر 44 در 38 در 10.7 میلی‌متر
وزن 47.9 گرم 39.8 گرم
رنگ مشکی، نقره‌ای، طلایی مشکی، نقره‌ای، طلایی

ظاهر ساعت‌های اپل آنقدر محبوب شده که حتی شرکت‌های معتبر سوسیسی مثل H. Moser & Cie در محصولات لوکسی نظیر Swiss Alp به استفاده از طراحی چهارگوش روی آورده‌اند. اگر تا امروز به خاطر ظاهر اپل واچ از آن روی گردان بوده‌اید حالا وقتش رسیده که شانس دیگری به جدیدترین ساعت اپل بدهید.

اپل سال گذشته ساعت‌هایش را در دو سایز 38 و 42 میلی‌متری روانه بازار می‌کرد اما امسال اندازه آن‌ها را به 40 و 44 میلی‌متر ارتقا داده و در عین حال ضخامت کیس نسبت به سال قبل باریکتر شده و از 10.7 میلی متر فراتر نمی‌رود.

نکته مهم اما افزایش قابل توجه مساحت نمایشگر است؛ سال گذشته مدل 42 میلی‌متری اپل واچ از نمایشگری 740 میلی‌متر مربعی برخوردار بود اما امسال نسخه 44 میلی‌متری میزبان صفحه‌ای با مساحت 977 میلی‌متر مربع است که امکان نمایش محتوای بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

اپل واچ سری 4
مقایسه اپل واچ سری 4 (سمت راست) در کنار سری 3 (سمت چپ)

موفقیت این شرکت در فناوری پنل ساعت‌های هوشمند زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانید اندازه نمایشگر مدل 40 میلی‌متری اپل واچ سری 4 از مدل 42 میلیمتری سری 3 بزرگتر است. این دستاورد به لطف کاهش حاشیه‌های پنل و گوشه‌های منحنی آن میسر شده است.

یکی از تغییرات محسوس نسبت به سری 3 خط قرمز مدوری است که نشانگر پشتیبانی ساعت از شبکه‌های سلولی است. این خط جانشین دایره قرمز سال قبل شده و بسیار شیک‌تر از آن به نظر می‌رسد. طراحی سنسور ضربان قلب هم سرراست از قبل شده است.

اپل زبان طراحی خود را به خوبی در این ساعت پیاده کرده تا به همه نشان دهد یک گجت پوشیدنی پرمیوم و با کیفیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

بندهای متنوع و جذاب یکی دیگر از مزایای اپل واچ است، برای مثال بند Sport Loop که از دولایه بافته شده با مدل خاکستری ساعت هارمونی بالایی دارد. استفاده روزمره راحت و مقاومت در برابر رطوبت و عرق حین کار کردن نیز از دیگر مزایای آن است. از نظر ما Sport Loop نسبت به بندهای ورزشی و حتی مدل گرانقیمت Milanese انتخاب بهتری است.

اپل واچ سری 4

خودداری از خرید اپل واچ صرفا به خاطر طراحی چهارگوش آن امروزه دیگر کمرنگ شده و استقبال بالای کاربران از آن و روی آوردن شرکت‌های ساعت‌سازی با سابقه نیز موید این مطلب است. با خرید اپل واچ سری 4 محصولی با کیفیت و جذاب در رنگ‌های متنوع را در اختیار خواهید داشت.

نمایشگر و نرم افزار

نمایشگر لمسی خازنی این ساعت با ابعاد ‍1.78 اینچ از پنل LTPO AMOLED بهره برده و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را دارد. رزولوشن این صفحه برابر با 448 در 368 پیکسل یا به عبارتی تراکم 326 پیکسل در اینچ است که برای یک ساعت هوشمند بسیار مطلوب به نظر می‌رسد. لایه محافظ یاقوت کبود از نمایشگر در برابر خط و خش محافظت می‌کند. به گفته اپل زاویه‌ دید از طرفین هم 30 درصد بیشتر شده است.

اپل واچ سری 4 از نظر پلتفرم نرم افزاری بهترین گجت پوشیدنی دنیاست که محتوای آن از طریق نمایشگری قابل ستایش به تصویر کشیده می‌شود. این ساعت به سیستم عامل Watch OS 5 مزین شده که نسبت به نسخه‌های قبل از نظر طراحی تغییر چندانی نکرده اما قابلیت‌های جدیدی را به همراه دارد.

برای فعال کردن دستیار هوشمند سیری کافی است دستتان را بالا بیاورید. دیگر قابلیت جدید ساعت هوشمند اپل که سر و صدای زیادی را هم به پا کرده الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب است. برای اینکار کافی است 30 ثانیه، انگشت خود را روی Digital Crown  قرار دهید.

ویژگی تشخیص سقوط به اپل واچ سری 4 امکان تشخیص افتادن ناگهانی کاربر و تماس با اورژانس یا ارسال مکان کاربر به مخاطبین از پیش تعیین شده را می‌دهد. نظارت بر ضربان قلب و اعلام هشدار در صورت افت ناگهانی یا ضربان نامنظم باعث شده ساعت هوشمند اپل از نظر امکانات سلامتی به گزینه‌ای عالی تبدیل شود.

افزایش قطر نمایشگر به طراحان اپل اجازه توسعه آیکون‌ها و واسط کاربری بزرگتر را داده و حالا اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. WatchOS 5 از ویژگی واکی تاکی برخوردار است که به شما اجازه چت با دیگر کاربران اپل واچ را می‌دهد. برای استفاده از واکی تاکی باید وارد اپلیکیشن آن شده و کلید را در حالت فعال قرار دهید سپس کافی است مخاطب مورد نظر را انتخاب کنید.

نوتیفیکشن‌های دریافتی در سری 4 بسیاری تعاملی‌تر شده و جزئیات بیشتری را به نمایش می‌گذارند. کلید دیجیتالی Digital Crown در کنار بازخورد هپتیک و نمایشگر لمسی ٰسازگار با لمس سه بعدی (3D Touch) کار با ساعت را بسیار آسان کرده‌اند.

اپل واچ سری 4

البته اپل واچ سری 4 خالی از نقص نیست و یکی از نکات منفی آن کمبود اپلیکیشن و عدم رغبت توسعه دهندگان برای توسعه اپ‌های ویژه آن است. این امر باعث شده که برخی کارایی ساعت‌های هوشمند را زیر سوال ببرند اما اپل با با ارائه ویژگی‌های نظارت بر سلامت، نرم افزار کاربر پسند و نوتیفیکشن‌های قابل‌قبول آن را از هر گجت پوشیدنی دیگری کارآمدتر ساخته است.

ابزارهای سنجش سلامتی و فیتنس

با جرات می‌توان گفت که اپل واچ سری 4 به لطف ناوبری‌ها و قابلیت منحصر به فرد هر گجت سلامتی و حتی فیت بیت را به راحتی از میدان به در می‌کند. این ساعت هوشمند حالا قابلیت شناسایی خودکار اجرای حرکات روزشی از سوی کاربر را دارد. کافی است کمی ریتم راه رفتن را تند کرده یا روی پله‌ها بدوید تا ساعت از شما سوال کند که آیا در حال ورزش هستید یا خیر.

ساعت هوشمند اپل به برنامه‌های تمرینی پیش فرض بسیاری از جمله یوگا و پیاده‌روی مجهز شده که کار کردن با آنها بسیار آسان است. اطلاعات این برنامه‌ها به صورت خودکار به اپلیکیشن سلامتی اپل منتقل شده و به صورتی واضح و روشن در اختیار شما قرار می‌گیرند. اپل واچ سری 4 از نظر ابزارهای سلامتی ساده، سرراست و کارآمد است.

اپل واچ سری 4

شاید این جمله کمی عجیب باشد اما اپل کاری کرده که فکر و ذهن WatchOS 5 به حفظ سلامتی و تناسب اندام کاربرانش مشغول شده است. نرم افزار این ساعت روزانه از شما می‌خواهد که کار را کنار گذاشته و کمی به خودتان استراحت بدهید. علاوه بر این توصیه‌هایی مبنی بر نرمش نیز برای شما در نظر گرفته است.

هرچند امکان غیرفعال کردن این اعلان‌ها وجود دارد؛ اما در صورت پیروی از آنها روز بهتر و سالم تری خواهید داشت. اهدافی که این نرم افزار برای شما در نظر می‌گیرد، با ایجاد کمترین تغییرات در سبک زندگ قابل دستیابی هستند و به لطف جلوه‌های بصری مثل تکمیل حلقه‌ها حتی ممکن است به یک سرگرمی اعتیادآور برای کاربر تبدیل شوند.

به این موارد باید سنسور ضربان قلب، پخش موزیک از طریق بلوتوث و بندهای ورزشی متنوع از جمله +Nike را نیز اضافه کرد. اپلیکیشن‌های فیتنس و سلامتی بسیار کارآمد دیگری نیز توسط توسعه دهندگان دیگر توسعه یافته که به لطف پردازنده جدید S4 به صورتی روان اجرا می‌شوند. با توجه به این موارد تردیدی نمی‌ماند که اپل واچ سری 4 یکی از کامل‌ترین و کاربرپسندترین گجت‌های پوشیدنی موجود است.

سخت افزار و باتری

کمپانی سازنده ظرفیت باتری اپل واچ سری 4 را اعلام نکرده اما مدعی است که با یک بار شارژ می‌توان 18 ساعت از آن استفاده کرد. بر اساس کالبدشکافی هایی که روی این ساعت انجام شده مدل‌های 40 و 44 میلی متری به ترتیب به باتری‌های 0.86 و 1.12 وات ساعتی مجهز شده اند. میزان دقیق شارژدهی باتری به نوع استفاده کاربر از دستگاه بستگی دارد و در صورتی که از GPS، رهگیر سلامتی یا شبکه سلولی استفاده کنید این میزان به 18 ساعت محدود می‌شود اما با فعال کردن اعلان‌ها یا خاموش کردن دستگاه در طول شب شارژدهی به 24 ساعت هم می‌رسد.اپل واچ سری 4

مسئولیت پردازش داده‌ها در این ساعت هوشمند بر عهده پردازنده دو هسته‌ای اپل S4 در کنار پردازشگر گرافیکی PowerVR قرار دارد و ما حین آزمایش ساعت شاهد سرعت بالای آن بودیم و هرگز با مشکلی در اجرای اپ‌ها مواجه نشدیم. در صورتی که تجربه کار با نسخه‌های اولیه اپل واچ را داشته باشید، به خوبی متوجه نرم افزار سریع و ناوبری روان در سری 4 خواهید شد. حافظه داخلی 16 گیگابایتی نیز تا حد زیادی نیازهای کاربر را برطرف می‌سازد.

شبکه سلولار و اتصالات دیگر

سری 4 هم مثل مدل سال گذشته در دو نسخه سلولار و GPS از راه رسیده است. مدل سلولار بدون نیاز به نصب سیم کارت و به لطف یک چیپ خاص امکان اتصال به شبکه 4G، ارسال پیامک متنی و صوتی و مکالمه را فراهم می‌سازد اما اپراتورهای ایرانی توانایی ارائه چنین قابلیتی را ندارند.

اپیلیشکن‌های پیام رسانی وی‌چت، لاین و مسنجر به صورت پیش فرض روی دستگاه نصب شده اند تا هیچ پیامی را از دست ندهید.

اسپیکر جدید نسبت به نسخه قبل بزگتر شده و به طرف مخالف رفته تا کیفیت تماس‌ها بیشتر شود. در سری 3 کیفیت صدا در محیط‌های شلوغ چندان مناسب نبود اما حجم و وضوح صدا در اپل واچ سری 4 به مراتب بهتر شده است.

اپل واچ جدای از شبکه سلولار به بلوتوث نیز مجهز شده و می‌توان آن را به‌آسانی به هدفون‌های بی سیم متصل کرد. با استفاده از همین قابلیت می‌توان موزیک‌ها را از آیفون به اپل واچ منتقل کرد که البته همگام سازی آن کمی زمانبر است. فرایند انتقال و حتی اپلیکیشن پخش موزیک در اپل واچ سری 4 نسبت به Wear OS و اپلیکیشن موزیک گوگل از نظر اندازه آیکون‌ها و دسترسی به قابلیت‌ها بهتر است.

دوام ساعت

نرم افزار محدود و دوام نه چندان زیاد باتری چالش‌هایی است که عمر ساعت‌های هوشمند را محدود می‌کنند اما اپل ثابت کرده تا چند سال به پشتیبانی نرم افزاری از محصولات خود ادامه می‌دهد. باتری این گجت هم حداقل تا دو سال دیگر به سرویس دهی ادامه خواهد داد.

اپل واچ سری 4 در مقابل نفوذ آب تا عمق 50 باتری مقاوم است اما بدنه آن نسبت به موبایل‌های هوشمند بیشتر در معرض خط و خش قرار دارد. در صورتی که مثل دیگر ساعت‌های گرانبها از آن مراقبت کنید، همراهی باوفا برای شما خواهد بود.

جایگزین‌های اپل واچ

اگر از کاربران آیفون هستید بهترین انتخاب برای شما اپل واچ است؛ اما اگر از موبایل‌های اندرویدی استفاده می‌کنید و حتما قصد خرید خرید ساعت هوشمند دارید، شاید بد نباشد به دنیای iOS بپیوندید. ساعت‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل Wear OS گوگل از نظر کارایی، کیفیت ساخت و نرم افزار در برابر اپل واچ حرف چندانی برای گفتن ندارند.

تنها رقیب ساعت مورد بحث در دنیا گلکسی واچ سامسونگ است که از طراحی دلنشین، نرم افزار قوی و ابزارهای سلامتی و فیتنس بهره می‌برد. از دیگر مزایای گلکسی واچ می‌توان به لوازم جانبی متنوع اشاره کرد.

جمع‌بندی

بدون اغراق اپل واچ سری 4 بهترین ساعت هوشمند جهان است که نزدیکترین رقبایش فرسنگ‌ها با آن فاصله دارند. هیچ گجت پوشیدنی در دنیای فناوری نمی تواند ابزارهای رهگیری سلامت را در قالب پکیجی مثل اپل واچ به کاربر ارائه کند. تنها نکته منفی این ساعت به عمر باتری نسبتا کوتاه آن برمی گردد که طی هر 24 ساعت کاربر را ناچار به شارژ مجدد می‌سازد.

قیمت مدل سلولار اپل واچ سری 4 برابر 499 دلار و مدل معمولی نیز 399 دلار اعلام شده است.

مزایا نکات منفی
طراحی و ساخت با کیفیت ظرفیت کم باتری
نرم افزار کاربر پسند
قابلیت‌های سنجش سلامتی و فیتنس قدرتمند
امکان برقراری تماس و ارسال پیامک
بندها و لوازم جانبی مختلف و پرکاربرد
رنگ‌های متنوع

نظر شما در مورد اپل واچ سری 4 چیست؟ انتخاب شما بین ساعت‌های هوشمند کدام است؟‌ اپل واچ سری 4 را انتخاب می‌کنید یا سراغ گزینه‌هایی مانند سامسونگ می‌روید؟

منبع: Digital Trends

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان