دیروز (دوشنبه15 بهمن ) «سعید نمکی» به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت با 229 رای موافق25 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 259 نماینده حاضر مجلس به عنوان پانزدهمین وزیر بهداشت در دوران انقلاب اسلامی انتخاب شد، وزارتخانهای که دومین وزارتخانه کشور و مسئول سلامت 80 میلیون ایرانی است.
به گزارش به نقل از روزنامه همدلی ،وزارت بهداشت در یکی دو ماه اخیر منبع خبر و جنجالهای زیادی بود. در اواخر آذر ماه و همزمان با ارائه بودجه سال 98 به مجلس، زمزمههای رفتن «سیدحسن قاضی زاده هاشمی»، وزیر وقت بهداشت، از این وزارتخانه به گوش رسید. در آن زمان گفته میشد وزیربهداشت بهدلیل بودجه سلامت سال 98 بهخصوص تخصیص پیدا نکردن بودجه تصویبشده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی، در نامهای کتبی به «حسن روحانی»، رئیس جمهور، استعفا داده است و به همین دلیل در جلسات هیات دولت نیز شرکت نمیکند. بعد از آن و در سایه سکوت قاضی زاده هاشمی بازار تایید و تکذیبهای استعفای وی داغ شد تا با توییت یکی از نمایندههای مجلس روند استعفای رسمی وزیر بهداشت کلید خورد.
«الیاس حضرتی» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در توییتی از استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به کاهش بودجه سلامت خبر داد. با توییت حضرتی استعفای وزیر از پچپچ عبور کرد و به اظهارنظرهای رسمی برخی از مسئولان راه پیدا کرد. به عنوان مثال، «محمد حسین قربانی»، عضو کمیسیون بهداشت با بیان این که «آقای قاضیزادههاشمی از سمت خود استعفا داده اما هنوز رئیس جمهور نپذیرفته است» بر توییت الیاس حضرتی صحه گذاشت و برخی دیگر مانند «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر استعفای وزیر بهداشت را تکذیب کرد.
هاشمی نیز علیرغم این که در جلسات دولت شرکت نمیکرد اما با رفتن به سفرهای استانی و شرکت در جلسات راهبردی طب عمومی بدون اشاره به استعفای خود، این معما را پیچیدهتر میکرد. بالاخره فرضیههای استعفای هاشمی رنگ واقعیت به خود گرفت و وی در 10 دی ماه برای آخرین بار در جلسه شورای معاونین وزارت بهداشت شرکت کرد و در پایان جلسه با خداحافظی از معاونین، این وزارتخانه را برای همیشه ترک کرد تا سه روز بعد «سعید نمکی» به عنوان سرپرست وزارت عریض و طویل بهداشت کارش را آغاز کند.
بعد از استعفای هاشمی گمانه زنیها درباره جانشین وی افزایش یافت، تاجایی که برخی معتقد بودند «باقر لاریجانی» وزیر خواهد شد. اما سرپرستی وزارت بهداشت راه را برای وزیر شدن نمکی هموار کرد و وی که مورد اقبال بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت بود روز دوشنبه به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت از سوی رئیسجمهور از مجلسیان رای اعتماد گرفت تا طی دو سال باقیمانده از دولت دوازدهم، مسئولیت وزارت بهداشت را به عهده بگیرد.
سعید نمکی کیست؟
سعید نمکی دارای مدرک دکترای داروسازی و تخصص ایمونولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مرتبه علمی استادیاری، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، عضو شورای سیاستگذاری مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، و معاون سابق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی اولین سرپرست وزارت بهداشت بعد از انقلاب اسلامی است که پزشک نیست.نمکی در سال 1394 به معاونت امور اجتماعی و عمومی در سازمان مدیریت (سازمان برنامه و بودجه) منصوب شد و به گفته خود وی، 25 سال پیش از این تاریخ، معاون بهداشتی وزیر بهداشت بوده است، او همچنین، مدتی مشاور «معصومه ابتکار »بوده است.
نمکی متولد شهر کاشان است و ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان را در کارنامه دارد.نمکی دیروز در ابتدای معرفیاش به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت بر ادامه طرح تحول نظام سلامت آن هم با قوت بیشتری تاکید کرد و شعار خود را نیز براساس موضوع شیوع بیماریهای غیر واگیر در کشور که به کرات درباره آن صحبت کرده بود « توجه به پیشگیری» گذاشت.
در جلسه رای اعتماد چه گذشت
در این جلسه ابتدا نمکی برنامههای خود را برای وزارت بهداشت ارائه کرد. وی که همواره بر تغییر نگاه اقتصادی در طرح تحول نظام سلامت تاکید کرده است، دیروز هم در جلسه رای اعتمادش طی سخنانی و در دفاع از برنامههای پیشنهادیاش، با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت طی سالهای اخیر، تاکید کرد که «باید به جنبههای اقتصادی طرح تحول با نگاه کارشناسیتر بپردازیم. در این دوره همه پروژههای باقیمانده از قبل را اجرایی میکنیم در عین حال اولین گام در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شفافیت است. »
وی در مورد طرح تحول گفت: اولین سوال نمایندگان این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟، طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار «هاشمی» بودم و در جریان تامین منابع مالی و نحوه هدایت آن هستم، معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود، نقاطی همچون برداشتن هزینههای کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعبالعلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم. وی ادامه داد:
این طرح را ادامه میدهیم، اما نواقصی دارد که باید به جنبههای اقتصادی آن با نگاه کارشناسیتر پرداخت. تلاش میکنیم طرح را به گونهای پیش ببریم که به جنبههای اقتصادی آن توجه شود و قوانین بالادستی و برنامه توسعه هم در آن مورد توجه قرار گیرد.وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات قاضیزاده هاشمی در حوزه سلامت، یادآور شد: وی اقداماتی مانند ایجاد زیرساختها اعم از بیمارستانها، فضاهای درمانی در نقاط مختلف کشور و غیره را انجام داده و تمامی پروژهها را اجرا کرده است.
شیوع بیماریهای غیرواگیردار
نمکی در ادامه با اشاره به شیوع برخی بیماریها در کشور، گفت: در گذشته ما توانستیم با واکسیناسیون، اولین کشور موفق در مهار بیماریهای واگیردار باشیم، اما امروز بیماریهای غیرواگیردار همچون چاقی، فشار خون و قلب شایع شده که تنها با واکسیناسیون قابل درمان نیست و وزارت بهداشت به تنهایی نمیتواند با آن مقابله کند.
امروز بهداشت سالمندان که جوانی نکرده و پیر شدهاند، حاشیه شهرها، بهداشت روان پریشان مردم، همه و همه مشارکت بینبخشی را لازم دارد. امیدوارم با کمک جدی بخشهای مختلف، شاهد پیشگیری بیماریهای غیرواگیردار باشیم. البته که بیماریهای واگیرداری همچون ایدز، بیماریهای مشترک انسان و دام، ویروسهای منتهی به سرطان هم وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم. واکسیناسیون علیه روتاویروس و پنوموک نیز از برنامههای بنده برای وزارت بهداشت است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش درمان، توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، در دسترس قرار گرفتن پزشک از راه دور و تقویت مشارکت بخش خصوصی از اولویتهای او است، افزود: در سالهای اخیر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است. ما سعی میکنیم با منطقی کردن هزینهها و پرداختها از ارائه خدمات به خصوص خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار کمک کنیم.
در عرضه دارو شفاف سازی میشود
وی در مورد برنامههایش در بخش دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: اولین گام ایجاد شفافیت در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی است؛ چرا در شرایطی که 97 درصد از داروها تولید داخل است، اما 550 میلیون دلار ارز میبرد. از طرف دیگر سه درصد مربوط به واردات داروست اما همین سه درصد 4/1 میلیارد دلار ارز استفاده میکنند. بنده بعد از سرپرستی وزارت بهداشت، معاونت غذا و دارو را عوض کردم و بلافاصله دستور دادم که این وضعیت شفاف شود تا تولید دارو با قیمت مناسب باشد چون واردکنندگان وضعیت نامناسبی را به وجود آوردهاند.
اصلاح نسخهنویسی
نمکی، اصلاح نسخهنویسی و حرکت به سمت تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکتهای دانشبنیان را از دیگر برنامههایش عنوان کرد و گفت: باید به دنبال آموزش جامعهمحور باشیم، چون ما طبیب تربیت میکنیم و حکیم پرورش نمیدهیم، کسانی که تنها از روی کتاب میتوانند طبابت کنند. اینکه تختهای بیمارستانی با این همه مشکل مواجهند به دلیل آن است که ما آموزشیار بهیاری تربیت کرده و کاردان پرستاری نمیگیریم. باید این وضعیت سامان یابد. همچنین باید آموزشهای ما مبتنی بر مهارت باشد. با این روند آموزش تنها منابع کشور را هدر میدهیم.
وی در پایان با بیان اینکه اهل تعامل با مجلس شورای اسلامی است، گفت: معتقدم احترام به نمایندگان، احترام به رای مردم، دموکراسی و مردم سالاری دینی است. اگر شما من را بپذیرید دست برادری برای کمک دراز میکنم.نمکی در شرایطی سکاندار وزارت بهداشت به عنوان مهمترین وزارتخانه ای را که متولی امر سلامت افراد جامعه است، به عهده گرفت که این وزارتخانه با مشکلات زیادی روبرو است. اگر از طرح نیمه کاره تحول سلامت، بدهیهای وزارت بهداشت و ...
صرفنظر کنیم، شاید بتوان گفت مهمترین مشکل این وزارتخانه همان کمبود بودجه است که وزیر قبلی را ناگزیر به استعفا کرد.حال باید دید، نمکی به عنوان پانزدهمین وزیر بهداشت که با شعار تغییرات بنیادین و توجه به «پیشگیری» پا در عرصه سلامت گذاشته، طی مدت باقی مانده از دولت دوازدهم، چقدر می تواند با مدیریت منابع و اولویت بندی در این حوزه، به پیشبرد سلامت که یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی است، کمک کند.