به گزارش ایسنا، جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس شناخته میشود، طولانیترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.
این جنگ به صورت رسمی در 31 شهریور 1359 آغاز و در نهایت پس از حدود هشت سال در مرداد 1367 با قبول آتشبس از سوی دو طرف خاتمه یافت.
بعد از پایان جنگ رزمندگان جان برکفی که هشت سال از عمر خود را در جبهههای جنگ مخلصانه جنگیده بودند و تنها یادگاری جنگ برای آنها جای خالی همرزمان شهید و خاطرات جبهه بود به صورت پراکنده و برای زمزمه دلتنگیهای خود به مناطق جنگی سر میزدند.
کاروان راهیان نور از سال 1376 و توسط گروههای مردمی خودجوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت و در سال 1377 بسیج دانشجویی از ظرفیتهای اردوهای راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروانهای دانشجویی شروع شد.
اردوی راهیان نور ذخیره معنوی است
مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان با بیان اینکه اردوی راهیان نور یک ذخیره معنوی است که به فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت متصل است، تصریح کرد: امیدواریم این فضای معنوی و تحول درونی که آرزوی همه ما است محقق شده و دانشجویان پس از بازگشت در دانشگاه با تکیه بر بیان امام خمینی (ره) در مورد بسیج دانشجویی که پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی است به خوبی عمل کنیم.
مرتضی نورسته با اشاره به اینکه در آستانه طلیعه گام دوم انقلاب هستیم، تاکید کرد: نیاز است جوانان پرشور و پرهیجان در راستای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تلاش کنند و حضور در اردوی راهیان نور فرصتی برای بروز فضای معنوی و تجدید بیعت با آرمانهای شهدا و فرهنگ والای ایثار و شهادت است.
وی افزود: شاید دانشجویان دو دهه قبل با خاطراتی هر چند ضعیف که از روزهای جنگ در ذهن خود داشتند در این اردوها شرکت میکردند اما دانشجویان امروز که نسل سوم و چهارم انقلاب و جنگ هستند فقط شنیدههای دفاع مقدس را در ذهن خود دارند و حضور در مناطق عملیاتی تجربه بسیار جدیدی برای آنها به شمار میآید.
راهیان نور از مؤثرترین اهرمها در حوزه فرهنگی است
مسؤول فرهنگی و قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان گفت: فضای راهیان نور و قرار گرفتن در معرض حال و هوای شهدا بدون حتی کوچکترین دخالتی از سوی ما، اثر فوقالعاده عمیق فرهنگی بر قشر دانشجو دارد که این اثر را طی سالهای برگزاری این اردو به وفور شاهد بودیم و این مساله نه تنها در بین دانشجویان ایرانی حتی در بین دانشجویان خارجی که زائر این مناطق هستند را شاهد بودیم.
محمدجعفر جعفری تاکید کرد: از زمانی که پروژه اطلاعرسانی و ثبتنام برای اعزام به سفر راهیان نور شروع میشود تا زمان برگزاری اردو و حتی بعد از آن به لحاظ ارتباط شکلگرفته بین دانشجویان حاضر در اردو، شاهد اتفاقات اثربخش و مثبت هستیم که یکی از مؤثرترین اهرمها در حوزه فرهنگی بین قشر جوان و دانشجو میتواند باشد و اگر درست به رسالت این اردو پرداخته شود قطعاً اثر بسیار عمیقی خواهد داشت.
آنچه در این بین خودنمایی میکند سلفی گرفتن زائران مناطق عملیاتی است، پدیدهای که در بین جوانان و نوجوانان بیشتر به چشم میخورد. علاقهای که راهیان سرزمینهای نور به ثبت لحظات حضور خود در این مناطق دارند شاید برگ زرینی در دفتر خاطرات آنها باشد.
عکسهای غروب دلگیر و خونرنگ شلمچه، عکس غروب علقمه و خاطرههای دلتنگی اروندرود که پیکر پاکترین فرزندان خود را غریبانه در آغوش کشیده، طلاییه و نیزارهایی که در بین تکتک آنها هنوز هم ذکر تسبیح رزمندگان را میشود شنید.
گرفتن عکسهای دسته جمعی و سلفیها از سرزمینی که هویت رشادت و ایستادگی ملت ایران است میتواند رهتوشهای باشد تا در بین عکسهایی که لحظههای مختلف زندگی روزمره ثبت میشود، یادمان بیاورد که اقتدار امروز را به همت جان برکفانی به دست آوردیم که شاید تعدادی از آنها هیچوقت به وطن بازنگردند و در عین گمنامی برایمان آشنا هستند.
شاید بتوان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و علاقه جوانان و نوجوانان به ثبت خاطرات خود از سرزمینهای پرغرور دفاع مقدس، گام بلندی برای معرفی هرچه بیشتر ایثارگریهای رزمندگان و جوانان جنگ انجام داد.
با ثبت خاطرات روزهای حضور در مناطق عملیاتی انتظار میرود جوانان و نوجوانان با کولهباری از ایدههای ناب برای تعالی کشور به شهرها و دانشگاههای خود بازگردند.
آگاهیبخشی حضور اثربخش دانشجویان در فضای مجازی را فراهم میکند
مسؤول فضای مجازی سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان با اشاره به اهمیت فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری، تصریح کرد: با توجه به اینکه رسانهها به سمت پررنگ شدن حضور در فضای مجازی گرایش دارند همچنین گسترش فعالیتهای مختلف جوامع انسانی در این فضا، نادیده گرفتن فضای مجازی اصلاً به سود نیست بلکه باید حضور در این عرصه را با آگاهیبخشی هرچه بیشتر مثبت و اثربخشتر کنیم.
حمزه مرادیتمدن تصریح کرد: در حال حاضر شاهد حضور خوب بسیاری از دانشجویان در فضای مجازی هستیم ولی نکته مهم در این عرصه، پراکندهکاری و فعالیتهای جزیرهای است که مانع از پررنگ دیده شدن تلاشها در زمینه فضای مجازی میشود و نقش مسؤولان هدایت و جهتدهی به فعالیت دانشجویان و ایجاد شبکه مرتبط در راستای اثربخش بودن حداکثری فعالیتهای دانشجویی است.