ماهان شبکه ایرانیان

آخرین اخبار از بارندگی و سیل/ مردم پل‌دختر خانه‌هایشان را تخلیه کنند

سرویس جامعه فردا: بارش‎های سیل آسای باران طی چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم شده است.

در این مدت علاوه بر نهاد‌ها و دستگاه‌های امدادی و انقلابی، مردم و اصناف و سازمان‌های مردم نهاد مختلف نیز با جمع آوری کمک‌ها در تلاش هستند هرچه سریع‌تر کالا‌های مورد نیاز مردم سیل زده را به دستشان برسانند.

این خبر به روز رسانی می شود....

پرداخت خسارت سیل به بخش کشاورزی از طریق ستاد مدیریت بحران استان‌ها

وزیر جهاد کشاورزی در نشست اقتصاد مقاومتی استان ایلام گفت: دولت در صدد است هرچه سریع‌تر خسارت‌های ناشی از سیل را از طریق ستاد بحران استان‌ها به مردم پرداخت کند تا گوشه‌ای از مشکلات مردم کاهش یابد.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دقایقی پیش در نشست اقتصاد مقاومتی استان ایلام، گفت: بارش‌های اخیر در کشور برکات زیادی را به همراه داشت لذا باید قدردان این نعمت الهی باشیم.

وی افزود: دولت در صدد است هرچه سریع‌تر خسارت‌های ناشی از سیل را از طریق ستاد بحران استان‌ها به مردم پرداخت کند تا گوشه‌ای از مشکلات مردم کاهش یابد.

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: دولت در راستای جبران خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی با تخصیص اعتبار ویژه بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایلام به واسطه هم‌مرز بودن با کشور عراق دارای ظرفیت‌های مهم اقتصادی است و استفاده بهینه از این سبب تامین بسیاری از نیازها خواهد شد.

حجتی ادامه داد: در گذشته بیشتر کشاورزی کشور معیشتی بود و در این سال‌ها به سمت اقتصادی شدن پیش رفته، به طوری که سبب افزایش تولیدات کشاورزی شده است.

وی گفت: به علت تنوع اقلیمی ظرفیت‌های زیادی در کشورمان وجود دارد و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: اجرای طرح‌های کشاورزی در ایلام به واسطه توسعه و ایجاد اشتغال نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: سیل خسارت‌های زیادی بر منابع طبیعی و کشاورزی استان وارد کرده بنابراین دولت نسبت به حجم خسارات وارد شده بر کشاورزان ایلام اهتمام داشته باشند.

وی افزود: در سیل اخیر در بخش کشاورزی 34 هزار و 750 هکتار از اراضی کشاورزی و بیش از 760 هکتار از باغات استان دچار خسارت شد.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های اولیه حدود 34 هزار هکتار از زیر بخش‌های بخش کشاورزی استان در اثر سیلاب خسارت دیده که به کاهش حدود 30 درصدی سطح تولیدات محصولات می‌انجامد.

وی بیان داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی کارها و برنامه‌های عظیمی در استان انجام گرفته و بسیاری از کارخانه‌های نیمه تعطیل، یا تعطیل فعال شده است.

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی ظهر امروز سه شنبه به منظور بازدید از مناطق سیل زده ایلام وارد استان شد.

سیلاب، جاده اهواز - آبادان را بست
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از مسدود شدن جاده اهواز به آبادان به دلیل آبگرفتگی خبر داد.

غلامعباس بهرامی نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به مسدود شدن جاده اهواز به آبادان به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی گفت: هر 2 باند رفت و برگشت جاده اهواز به آبادان مسدود است.

وی زمان بازگشایی این جاده را پس از پایان تعمیرات اعلام و بیان کرد: رانندگان تا زمان باز شدن جاده اهواز به آبادان می‌توانند از جاده اهواز به خرمشهر و برعکس تردد کنند.

این در حالی است که رییس پلیس راه آبادان روز گذشته گفته بود: جاده آبادان - اهواز برای خودرو‌های سواری بازگشایی شده، اما تردد کامیون و سایر وسایل نقلیه سنگین در این مسیر ممنوع است همچنین این جاده صبح دوشنبه به دلیل آبگرفتگی ناشی از طغیان رودخانه کارون همچنین زیر آب رفتن پل بحره مسدود شده بود.

جاده اهواز - آبادان به طول 100 کیلومتر از جاده‌های مهم ترانزیتی جنوب غرب خوزستان است که منطقه آزاد اروند و شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان را به اهواز متصل می‌کند.

خسارت 559 میلیارد تومانی سیلاب به چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بارندگی‌ها در استان موجب خسارت جانی نشد و خسارت مالی به اندازه کافی یا بیشتر از سایر استان‌ها وارد شد که در این میان مجموعاً از 559 میلیارد تومان خسارت وارده به استان، هفت‌هزار و 700 هکتار از اراضی بخش کشاورزی با برآورد خسارت 238 میلیارد تومان، بخش زیرساخت با 249 میلیارد تومان و میزان خسارت وارده به مساکن 112 میلیارد تومان برآورد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه چهارمحال و بختیاری، اقبال عباسی 20 فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار کرد: پاسداران انقلاب اسلامی کسانی هستند که از انقلاب پاسداری می‌کنند.
وی افزود: استکبار با انقلاب اسلامی مخالف است. ما این اتفاق را محکوم کرده و همه پاسدار و حامی پاسداران هستیم.
عباسی در ادامه گفت: چهارمحال و بختیاری بلندمرتبه‌ترین استان کشور بوده و طبیعی است باران بیشتری را شاهد باشد.
وی با اشاره به این‌که سازمان هواشناسی 200 تا 400 میلی‌متر بارش را پیش‌بینی کرده بود، افزود: این بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ به اندازه 1.5 برابر متوسط بارش طی 48 ساعت رخ داد که این بارندگی برف‌ها را شست و موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها، مسیل‌ها و کانال‌ها شد.
استاندار با اشاره به این‌که در این منطقه 400 میلی‌متر بارش رخ داد، تصریح کرد: در نخستین جلسه شورای مدیریت بحران استان دو تصمیم خوب اتخاذ شد و این بود که تمامی سلسله مراتب اداری در محل کار خود مستقر و در حالت آماده‌باش باشند و تمامی مرخصی‌ها لغو شود.
وی ادامه داد: تمامی ماشین‌آلات دولتی و خصوصی احصاء شد و لیست آن‌ها در اختیار فرماندار قرار گرفت، از تردد عشایر در داخل و خارج استان جلوگیری شد، همچنین دو فروند هلی‌کوپتر در استان مستقر شد و از لحاظ انبارهای هلال احمر و تأمین سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نگرانی وجود نداشت.
عباسی تاکید کرد: مقرر شد تنها مسئولی که در زمان بحران حق مصاحبه داشته باشد رؤسای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستانی و استاندار باشد. زیرا در این مواقع اگر با فردی مصاحبه صورت گیرد و اخباری منعکس شود موجب یاس و نگرانی مردم خواهد شد.
وی اضافه کرد: در کنار همکاری، صبوری و همدلی مدیران، مردم و مسئولانی که در کنار مردم صادقانه تلاش می‌کردند خدا نیز کمک کرد.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرریز شدن سد خاکی گنج، تصریح کرد: اگر بارندگی یک ساعت دیگر ادامه می‌یافت سد شکاف برمی‌داشت و آبی که از سد جاری می‌شد موجب ویرانی سه تا چهار هزار خانواده می‌شد که خوشبختانه این سد خاکی با استفاده از کف‌کش کنترل شد.
وی گفت: بارندگی‌ها در استان موجب خسارت جانی نشد و خسارت مالی به اندازه کافی یا بیشتر از سایر استان‌ها وارد شد که در این میان مجموعاً از 559 میلیارد تومان خسارت وارده به استان، هفت‌هزار و 700 هکتار از اراضی بخش کشاورزی با برآورد خسارت 238 میلیارد تومان، بخش زیرساخت‌ها با 249 میلیارد تومان و میزان خسارت وارده به مساکن 112 میلیارد تومان برآورد شد.
عباسی بیان کرد: میزان خسارات از مدیران هر دستگاهی اخذ شد که در اولین فرصت به وزارت کشور اعلام و تصمیمات خوبی از سوی هیأت دولت گرفته شد.
وی با اشاره به این‌که مقرر شد جبران خسارت‌ها به چهارمحال و بختیاری همچون گلستان پرداخت شود، تصریح کرد: تنها تفاوت این دو استان در پرداخت خسارت به پرورش ماهی گرمابی و سردابی است زیرا ماهی گرمابی ارزان قیمت بوده و ماهی سردابی گران‌تر است.
عباسی خاطرنشان کرد: بخشی از خسارت‌ها در استان مربوط به بحران نبوده و محرومیت مربوط به دوران گذشته است، زیرا در آن مناطق هیچ‌گونه تأسیسات زیرساختی وجود نداشته است، بنابراین تقاضا می‌شود دفاعیات از سوی وزیر راه و شهرسازی به خوبی صورت گیرد.

ضرورت جابه‌جایی روستاهای در معرض زمین‌لغزش

وزیر راه و شهرسازی گفت: روستاهایی که در منازل آن از مصالح ناپایدار استفاده شده است و در معرض زمین لغزش قرار دارند، باید جابه‌جا شوند که در این راستا بنیاد مسکن، بخشدار یا فرماندار اقداماتی را انجام دهند و روستاها با استفاده از مصالح پایدار احداث شوند.

به گزارش ایسنا، منطقه چهارمحال و بختیاری، محمد اسلامی امروز 20 فروردین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با وقوع سیلاب در کشور غافلگیر نشدیم، زیرا ستادهای بحران هر استان از حجم بارش‌ها با پیش‌بینی هواشناسی مطلع بودند و تمهیدات مناسب اتخاذ شد، بجز واقعه شیراز که نوعی غافلگیری بود، سایر استان‌ها کم و بیش از این باب موفق بودند.

وی افزود: استان چهارمحال و بختیاری با تدابیر ویژه استاندار و اجرای دقیق در انجام اقدامات در صدر استان‌هایی بود که موفقیت چشمگیری را به همراه داشت و باید این موفقیت به یک شیوه‌نامه و دستورالمعل بحران تبدیل شود تا این کیفیت مدیریت چهارمحال و بختیاری ثبت، تکرار و به نسل‌های آینده منتقل شود.

اسلامی با اشاره به این‌که ریاست جمهوری بی‌وقفه از ساعات ابتدای نوروز مسائل مربوط به سیل را رصد می‌کرد، تصریح کرد: در سوم فروردین که قرار شد رئیس جمهور به استان گلستان سفر کنند معاون اول از وی درخواست کردند تا به همراه تعدادی از وزرا به آن استان سفر کنند و از طریق آن‌ها بی‌صبرانه مسائل را پیگیری می‌کردند.

وی گفت: رئیس جمهور طی تماس تلفنی با وزرا و استانداران لحظه به لحظه مسائل سیل را رصد می‌کرد و این امر دغدغه مهمی بود که بتوان به‌هنگام ورود کرد و با تمام توان، از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد تا جان مردم حفظ شود و آسیبی به آن‌ها وارد نشود تا در خصوص جبران خسارت سریع تصمیم‌گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در نخستین جلسه هیأت دولت در خصوص جبران خسارت‌های ناشی از سیل تصمیم‌گیری صورت گرفت و در 11 فروردین در دومین جلسه برای جبران خسارت‌ها منابع تعیین شد و ابلاغ صورت گرفت که مقرر شد بنیاد مسکن در خصوص سکونتگاه‌های روستایی و شهری، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت واحدهای صنعتی را که دچار آسیب شده بود، ارزیابی کرده تا شروع به پرداخت خسارت کند.

وی ادامه داد: مقرر شد بیمه نیز خسارت‌های مردم را پرداخت کند که در تعدادی از استان‌ها این امر آغاز شد و در چهارمحال و بختیاری می‌توان از طریق بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی پس از ارزیابی خسارت‌ها، پرداخت‌ها را انجام داد.

اسلامی گفت: خشکسالی، تشنگی زمین و پوک شدن خاک در بسیاری از نقاط موجب آب‌نشستگی، ریزش و رانش زمین شد که در پی این امر، تأسیسات زیربنایی دچار خسارت شد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تصریح کرد: از تصمیمات دولت و تاکید رئیس جمهور این بود که با کمک مردم اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه، کانال‌های غیرمجاز و غیرقانونی داده نشود و جابه‌جایی صورت گیرد که به لحاظ شهرسازی در تعدادی روستاها و شهرها مناطقی جابه‌جا و منطقه جدید برای آن‌ها در نظر گرفته شود که این امر در دستور کار قرار دارد و امید است این امر با هدایت استاندار دنبال شود تا شاهد ایمن‌سازی مساکن باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روستاهایی که در ساخت منازل آنها از مصالح ناپایدار استفاده شده است و در معرض زمین لغزش قرار دارند، باید جابه‌جا شوند که در این راستا بنیاد مسکن، بخشدار یا فرماندار اقداماتی را انجام دهند و روستاها با استفاده از مصالح پایدار احداث شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 50 درصد از مساکن روستایی استان چهارمحال و بختیاری از سوی بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده است، بیان کرد: مقاوم‌سازی مابقی مساکن هر چه سریع‌تر انجام شود تا در خطرات بعدی دچار ضایعات نشویم زیرا خسارت جانی غیر قابل جبران است گرچه در خصوص منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: گردنه عسل‌کشان در دستور کار قرار خواهد گرفت تا تمهیدات ویژه‌ای برای آن صورت گیرد.

اسلامی در خصوص وضعیت جاده‌های اصلی شریانی چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: امسال مصوبات وزارت راه و شهرسازی کامل‌تر است بیشتر پروژه‌هایی که نیازمند پل و تونل هستند مطالعات آن‌ها انجام شده است که در این خصوص باید مدیرکل راه و شهرسازی استان مناقصه آن‌ها را برگزار و پیمانکار را انتخاب کند.

وی بیان کرد: لازم است نمایندگان استان برای افزایش اعتبارات پروژه‌های راه کمک کنند، محورهای ارتباطی لردگان، بروجن، شلمزار و تکمیل تونل زره جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و مسائل آن‌ها پیگیری خواهد شد.

اسلامی با اشاره به این‌که راه‌آهن چهارمحال و بختیاری که اصفهان را به خوزستان متصل می‌کند جزو پروژه‌هایی بوده که به دنبال فراخوان است و مطالعات آن در حال تکمیل شدن است و با شدت بیشتری در شرکت ساخت دنبال خواهد شد؛ که باید با سرمایه‌گذاری مناسب وارد کار شود و بتوان از محل صندوق توسعه ملی پروژه را دنبال کرد.

وی ادامه داد: یکی از کلیدی‌ترین و ترانزیتی‌ترین پروژه‌ها بحث راه‌آهن است که نه تنها چهارمحال و بختیاری را به شبکه ریلی متصل می‌کند بلکه شرایط جابه‌جایی را از بنادر امام و خرمشهر نیز فراهم می‌کند و دارای توجیه اقتصادی بالایی است که باید با سرمایه‌گذاری مناسب این پروژه را دنبال کرد.

اسلامی گفت: افزایش پروازها حق مسلم چهارمحال و بختیاری است که باید پیگیری شود تا پروازهای عسلویه، مشهد و سایر شهرهایی که مردم این استان زیاد در رفت و آمد هستند برقرار شود.

وی بر رسیدگی ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص بیماری که در یکی از شهرهای استان وجود داشت تاکید کرد و گفت: باید به این امر رسیدگی کرد تا مردم از بیماری رنج نبرند و غافلگیری از لحاظ بهداشتی نداشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بحران خشکسالی موجب اندوه مردم شده بود که خوشبختانه سرزمین و زمین را آب فرا گرفت و چشمه‌سارانی که سال‌ها خشک شده بود مملو از آب شدند که باید خدا را شاکر بود؛ گرچه این بارندگی‌ها موجب خسارت‌هایی شد ولی خسارت‌ها جبران خواهد شد، بنابراین نباید غفلت کرد و تجارب گذشته تکرار نشود.

تکذیب خبر شکسته شدن سیل بند منطقه سید خلف اهواز
معاون برنامه ریزی فرماندار اهواز گفت: خبر شکسته شدن سیل بند منطقه سید خلف اهواز صحت ندارد.

لطیف حیائی اهوازی، معاون برنامه ریزی فرماندار اهواز گفت: سیل بند منطقه سید خلف اهواز از استحکام بالایی برخوردار است و خبر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص شکسته شدن این سیل بند صحت ندارد.

وی بیان داشت: مردم اخبار و اطلاعات صحیح را از منابع رسمی مانند روابط عمومی فرمانداری، صدا و سیما، خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری معتبر دریافت نمایند.

دولت تصمیم جدی برای جبران خسارات وارده به مردم سیل‌زده دارد

 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت تصمیم جدی در راستای استمهال وام‌ها و جبران خسارات وارده به مردم در مناطق سیل زده دارد.

معصومه ابتکار روز سه شنبه در بازید از مناطق سیل‌زده پلدختر اظهار کرد: اگرچه ممکن است اجرایی شدن مصوبات مناطق سیل‌زده زمان‌بر باشد اما دولت تصمیم جدی در راستای استمهال وام‌ها و جبران خسارات وارده به مردم این مناطق دارد.

وی بیان کرد: هدف از این سفر ارزیابی اقدامات، کمک به بخش غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد فعال در راستای تهیه اقلام، پشتیبانی و ارائه کمک‌های امدادی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مدیریت آسیب‌های روانی بعد از سیل به ویژه مسئله تاب آوری در سطح کشور بسیار مهم است، ادامه داد: آمادگی اجرای دوباره آن به صورت گسترده در سطح استان وجود دارد.

ابتکار بیان کرد: جوامع آسیب دیده را باید نسبت به شرایط و مسائل موجود برای رفتارهای درست آموزش داد.

وی به مسائل خاص زنان، مشکلات و نیازهای خاص زنان نیز اشاره کرد و گفت: طی سفر به لرستان جلسه‌ای در این زمینه با مسئولان مربوطه برگزار شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: دولت امدادرسانی و بازسازی زیرساخت‌ها پس از سیل را به خوبی انجام داده اما مشکلات زیاد بوده و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت مشترک بسیار مهم است.

ابتکار به تلاش‌های انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی اقدامات انجام شده به مردم بسیار مهم است.

سیلاب 7800 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد
وزیر جهاد کشاورزی از خسارت 7800 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی کشور خبرداد.

محمود حجتی عصر امروز وارد فرودگاه شهدای ایلام شد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف از سفر به استان ایلام بازدید میدانی در مناطق سیل زده استان ایلام و برآورد خسارات وارده به بخش کشاورزی استان ایلام است.

وزیر کشاورزی گفت: خسارت سیل در بخش کشاورزی کشور بالغ بر 7800 میلیارد تومان برآورد شده است و پرداخت این حجم از خسارت نیازمند مصوبه ویژه هیئت دولت است.

وی افزود: دولت درصدد است که خسارات بخش کشاورزی را در کمترین زمان ممکن پرداخت کند و در انجام این تصمیم مصمم است.

تخریب کامل 54 هزار واحد مسکونی در استان‌های سیل زده کشور
بیش از 130 هزار واحد مسکونی در استان‌های سیل زده‌ی کشور خسارت دیدند.
معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور امروز هنگام آغاز احداث یک واحد مسکونی مددجوی کمیته امداد در روستای قلندرآباد گنبد کاووس گفت:از این تعداد حدود 54 هزار واحد به طور کامل تخریب شده و بقیه نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

عزیرالله مهدیان افزود: هم اکنون دولت بصورت علی الحساب برای حدود 30 هزار واحد مسکونی بودجه تامین کرده و در اختیار استان‌های خسارت دیده قرار می‌دهد.

وی گفت: برای تامین منابع مشکل نداریم و پس از کارشناسی شدن تسهیلات در اختیار سیل زدگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: واحد‌های مسکونی که نیاز به تعمیر دارد در مدت سه ماه و واحد‌هایی که باید بازسازی شود هم تا شش ماه آینده در صورت همکاری نهاد‌ها ساخته می‌شود.

پست برق اهواز در محاصره سیلاب

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان گفت: در مجموع در اهواز دو پست برق غرب اهواز و کوت امیر درگیر سیل هستند.
محمود دشت بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پست 40 کیلوولت شمال غرب اهواز 1490 مگاولت آمپر ظرفیت دارد که خروجی نیروگاه رامین هم به این پست منتهی می‌شود و رینگ 400 کیلوولت اهواز را تکمیل می‌کند.
وی با تاکید به این مساله که تاکنون همه تلاش‌ها برای پایدار نگه داشتن این پست انجام شده است و سیل بندهایی در اطراف نیروگاه ایجاد شده است، ابراز کرد: هم اکنون پست در حالت جزیره‌ای بین آب قرار گرفته است.
مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که سازمان آب و برق خوزستان داده است، با توجه به این که خروجی آب سدها کاهش یافته، فرصتی است تا بتوانیم اقدامات مراقبتی و تأمینی را انجام بدهیم. همچنین پست کوت امیر هم درگیر سیل شده و اکنون به صورت جزیره در وسط آب قرار گرفته است. این در سطح فوق توزیع است.
وی با بیان اینکه در منطقه شوش هم پست آهودشت درگیر است، اظهار کرد: با این حال تاکنون در خوزستان هیچ پستی در سطح انتقال و فوق توزیع به دلیل درگیر شدن با سیلاب، دچار خاموشی و قطعی نشده است.

فروریختن بخشی از دیواره رودخانه قره سو/ ورود آب به دشت‌های شهرستان بندر ترکمن

فرماندار شهرستان ترکمن از آسیب فرو ریختن بخشی از دیواره رودخانه قره سو خبرداد و گفت: تمام تلاش داریم تا شب دیواره را محکم کنیم تا آب وارد روستاها و شهر بندر ترکمن نشود.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، الیاس هیوه چی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: صبح امروز حدود 20 متر از دیواره رودخانه قره سو در روستای اسلام تپه شهرستان ترکمن فرو ریخت.

وی افزود: حجم آبی که به سمت دشت ها سراریز شده زیاد است و در مسیر روستاها را تهدید می کند و اگر جلوی آن گرفته نشود، احتمال وارد شدن آب به شهر بندر ترکمن نیز وجود دارد.

هیوه چی خاطرنشان کرد: بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادیم و فراخوان به سایر نیروهای ارتش و سپاه و بسیج داده شد. در حال حاضر 300 نفر نیرو پای کار هستند و تلاش دارند که شکستی دیواره رودخانه را ترمیم کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل فشار آب زیاد، این کار زمان بر است و انتظار داریم تا شب دیواره را محکم کنیم.

فرماندار شهرستان ترکمن تاکید کرد:‌ در صورت نیاز به تخلیه حتما از مراجع رسمی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

راه اندازی بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه در هویزه

بیمارستان صحرایی و سیار نیروی دریایی سپاه برای درمان و امداد رسانی به سیل زدگان منطقه خوزستان با حضور سردار سلامی در هویزه راه اندازی شد.

به گزارش سپاه نیوز، بیمارستان صحرایی و سیار نیروی دریایی سپاه برای درمان و امداد رسانی به سیل زدگان منطقه خوزستان با حضور سردار سلامی در هویزه راه اندازی و خدمات فوری و رایگان در اختیار آسیب دیدگان ناشی از سیل در منطقه قرار گرفت.

در این بیمارستان که شامل اتاق عمل و ریکاوری، رادیولوژی، آزمایشگاه، درمانگاه زنان، اورژانس، بخش بستری و تحت نظر ویژه زنان و مردان، بخش مامایی و زایمان و همچنین داروخانه است بیش از 65 نیروی متخصص از جمله متخصص جراحی عمومی، متخصص بیهوشی، متخصص ارتوپدی، متخصص اورولوژی، متخصص گوش، حلق و بینی، متخصص طب اورژانس، متخصص اطفال، متخصص زنان، مامایی و پرستاری و همچنین تزریقات و پانسمان در حال خدمت رسانی به مردم سیل زده استان خوزستان هستند.

این بیمارستان که در یادمان شهدای هویزه برپا است بدون محدودیت پذیرش، تمام خدمات خود را به صورت رایگان ارائه داده و تا زمان نیاز در منطقه حاضر خواهد بود.

در حادثه سیل استان گلستان نیز نیروی دریایی سپاه توفیق داشت نظیر چنین بیمارستانی را در سیمین شهر گمیشان فعال نموده و به آسیب دیدگان سیل در این منطقه به طور رایگان خدمت رسانی نماید.

290 روستای الیگودرز درگیر خسارات سیل؛ فعالیت امدادی سپاه اصفهان در الیگودرز ادامه دارد
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان(عج) با بیان اینکه فعالیت امدادی و پشتیبانی روستاهای سیل‌زده الیگودرز به سپاه اصفهان سپرده شده است گفت: 290 روستای الیگودرز درگیر خسارات سیل هستند که فعالیت امدادی سپاه اصفهان در این مناطق ادامه دارد.

سرهنگ سید حسین انوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به حضور سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان در خوزستان� اظهار داشت: با توجه به ابلاغ فرمانده� کل سپاه از چهاردهم فروردین، سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان به عنوان معین الیگودرز در بحث مشکلات ناشی از سیل اخیر در این شهر� استقرار یافت.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه در الیگودرز، هیچ مشکلی برای شهر پیش نیامده بود ولی از مجموع 460 روستای این شهرستان 290 روستا درگیر خسارت‌های سیل شده‌اند.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان(عج) با بیان اینکه سیل به 1300 تا 1500 خانوار این روستاها، خسارت وارد کرده است، گفت: 101 واحد مسکونی 100 درصد و 600 واحد مسکونی بین 30 تا 80 درصد خسارت دیده‌اند.

وی تصریح کرد: 137 راه روستایی نیز قطع، 50 پل روستایی و 60� کیلومتر راه روستایی به طور کامل تخریب شدند، تاسیسات آب، برق، گاز و تلفن دچار اختلال شده و آسیب‌های فراوانی نیز به باغات، مزارع و مراکز پرورش ماهی نیز وارد شد.

انوری ادامه داد: ابتدا سپاه صاحب‌الزمان(عج)� استان اصفهان به بررسی و شناسایی میزان خسارت به روستاها پرداخت و سپس اقدام به آذوقه‌رسانی به روستاها کرد، به روستاهایی که امکان ورود با ماشین بود، آذوقه، پتو و مایحتاج اولیه به سیل‌زدگان رسانده شد.

وی با اشاره به قطع راه ارتباطی بعضی از روستاهای سیل‌زده� اظهار کرد: کمک‌رسانی به آنها بسیار سخت بود به طوری که مواد غذایی و دیگر وسایل با بالگرد به آنها داده شد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان(عج)� خاطرنشان کرد: در صورت بهبود وضعیت جوی و عدم تخریب، با کمک نیروهای راهداری یزد و همدان در دو یا سه روز آینده مسیرهای روستاهای الیگودرز باز خواهد شد.

سیلاب به تأسیسات حوزه آب 500 میلیارد تومان خسارت زد
معاون شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: سیلاب 350 میلیارد تومان به تأسیسات حوزه آب شهری و بیش از 150 میلیارد تومان به تأسیسات آب روستایی خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، رضا گیاهی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سیل روز پنجم 158 روستا آسیب دید که طی سه روز، مشکل همه آن‌ها حل شد اما در سیل بعدی 796 روستا دچار خسارت شد که تا شامگاه گذشته تعداد آن‌ها به 29 عدد رسید.

وی افزود: از مجموع روستاهایی که دچار خسارت شدند مشکل 97 درصد آن‌ها حل شد اما سه درصد با جمعیت 9 هزار نفر هنوز محروم هستند.

معاون منابع انسانی و بهبود شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد: از 21 شرکت آب و فاضلاب کمک گرفتیم و 500 متر لوله هم به‌عنوان پایه زیر پل‌ها به حوزه راه کمک کردیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر 350 میلیارد تومان در حوزه شهری و بیش از 150 میلیارد تومان هم در حوزه روستایی آسیب دیدیم که البته ازلحاظ تأمین اعتبار مشکلی نداریم.

گیاهی تصریح کرد: نگرانی ما این است که آن دسته از زیرساخت‌هایی که به توجه جدی و ارسال اعتبارات خاص نیاز دارند از کمیسیون عمران درخواست داریم که به مسائل مالی و تأمین بودجه آینده این استان توجه کافی داشته باشند.

هشدار جدی فرماندار به مردم پل‌دختر: هیچ امنیتی برای بخش غربی پلدختر وجود ندارد/ مردم خانه‌هایشان را تخلیه کنند

فرماندار پل دختر با توجه به وضعیت شهرستان پل دختر در روز‌های آتی به ساکنین بخش غربی این شهر هشدار داد و گفت: هیچ امنیتی را برای مردم ساکن این بخش تضمین نمی‌کنیم و باید تخلیه کنند و به نقاط مرتفع بروند.

به گزارش فارس از پلدختر، نعمت‌اله دستیاری فرماندار شهرستان پلدختر با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی و بارش‌های روز‌های پیش‌رو به ساکنین بخش غربی شهر هشدار جدی داد و گفت: به دلیل آنکه دیواره‌های ساحلی شهر پل‌دختر تخریب شدند و مسیر آب رودخانه به سمت خیابان‌های ضلع غربی شهر تغییر مسیر پیدا کرده و با بارش‌های بالای 50 میلیمتری نیز مواجه خواهیم بود به طور قطع آب وارد خانه‌های مردم خواهد شد.

وی افزود: مردم باید هشدار‌ها را جدی بگیرند؛ خانه‌های باقی مانده در ضلع غربی باید هر چه زودتر تخلیه شوند تا شاهد خسارات بیشتر نباشیم.

فرماندار پل دختر با اشاره به بافت زمین شناسی این شهر، عنوان کرد: خانه‌هایی که لب ساحل و ضلع غربی شهر ساخته شدند به خاطر بافت زمین شناسی و آب‌های زیر سطحی غیر قابل اعتماد و اطمینان هستند؛ بافت زمین شناسی به گونه‌ای است که آب به پایه‌های زیرین خانه‌های مردم نفوذ کرده و امکان تخریب وجود دارد.

دستیاری ادامه داد: هیچ امنیتی را برای مردم ساکن بخش غربی تضمین نمی‌کنیم و باید تخلیه کنند و به نقاط مرتفع بروند و لو اینکه در چادر زندگی کنند وگرنه جان مردم به مخاطره خواهد افتاد.

وی در پایان تصریح کرد: بار قبل هم مکررا هشدار داده بودیم و حتی حکم تخلیه منازل را از دادستانی اخذ کردیم، اما کسی تخلیه نکرد، حال که وضعیت بحرانی‌تر است هشدار تخلیه را جدی‌تر ابلاغ می‌کنم؛ دیگر نمی‌دانیم باید با چه زبانی بگوییم که خانه‌ها را باید تخلیه کنند.

پیش‌بینی بارش شدید در شمال خوزستان

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این که پنج شنبه (22 فروردین) در غالب استان‌های کشور بارش پراکنده خواهیم داشت، گفت: امروز (20 فروردین) بیشترین مقدار بارش در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان است و فردا (21 فروردین) در شمال خوزستان و تعدادی از استان‌های کشور بارش شدید پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: امروز (20 فروردین) در شمال شرق و شرق کشور بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق و در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود. این وضعیت فردا (21 فروردین ماه) در شمال شرق کشور تداوم خواهد یافت.

وی افزود: از بعد از ظهر فردا (21 فروردین) جنوب غرب و جنوب و غرب همچنین از اواخر وقت در شمال غرب بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه پس فردا (22 فروردین) در غالب استان‌های کشور بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود، گفت: بیشترین مقدار بارش امروز (20 فروردین) در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شرق سمنان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته‌ وظیفه فردا (21 فروردین)‌ بیشترین مقدار بارش در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان و غرب آذربایجان غربی همچنین در روز پنجشنبه (23 فروردین) دراستان‌های فارس، غرب کرمان، جنوب بوشهر، جنوب لرستان، ایلام، کردستان و جنوب آذربایجان غربی خواهد بود.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان گفت: فردا (21 فروردین) آسمان تهران صاف تا کمی ابری، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای پایتخت در این روز 21 و 10 درجه سانتیگراد خواهد بود همچنین پنجشنبه ( 22 فروردین) هوای تهران صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد و در بعد از ظهر نیمه ابری پیش بینی می‌شود و بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز به 22 و 11 درجه سانتیگراد می‌رسد.

مرز چذابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است

ناظر گمرکات خوزستان گفت: مرز چذابه تا اطلاع ثانوی به علت وقوع سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی تعطیل است

به گزارش ایسنا: غلامرضا بلوطی میرزا  اظهار کرد: راه‌های ارتباطی مسیر مرز چذابه دچار آبگرفتگی شده‌اند و شرایط تردد در این مسیر به شکلی است که تصمیم گرفتیم پایانه مرزی چذابه را تعطیل اعلام کنیم.

وی افزود: با تصمیم مدیریت بحران دشت آزادگان به علت سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی مرز چذابه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

ناظر گمرکات خوزستان خاطرنشان کرد: از صادرکنندگان تقاضا می‌شود از مرز‌های دیگری برای صادرات کالای خود اقدام کنند، زیرا این پایانه مرزی تعطیل است و امکان صادرات از آن وجود ندارد.

بلوطی میرزا گفت: با بهبود شرایط منطقه و فروکش کردن آب در مسیر‌های مواصلاتی به پایانه در خصوص بازگشایی مرز و از سرگیری روند صادرات تصمیم گیری خواهیم کرد.

حضور نفربر‌های نیروی زمینی سپاه در حمیدیه و سوسنگرد

سردار خادم سید الشهدا گفت: نفربر‌های نیروی زمینی سپاه در حمیدیه و سوسنگرد مستقر و مشغول امداد رسانی و نجات افراد گرفتار در سیل هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار احمد خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه درباره اقدامات نیروی زمینی سپاه با محوریت قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه در استان خوزستان گفت: از ابتدا نیروی زمینی سپاه با همه امکانات و تجهیزات وارد میدان شد.

وی افزود: سازماندهی قرارگاه کربلا به سرعت انجام شد و ما در شوش، اندیمشک و ... با همه امکانات از جمله دستگاه‌های سیل بند کار را آغاز کردیم. در شعیبیه شوشتر گروه 64 الحدید کار انتقال نیرو‌ها و امداد و نجات را انجام دادند.

سردار خادم الشهدا با بیان اینکه ما در اهواز در زمینه سیل مشکل پیدا کردیم و تیپ زرهی حضرت حجت در بامدژ کار‌های امدادی را انجام داد، افزود: در حمیدیه و سوسنگرد نیز ارتفاع آب بالا امد و نفربر‌های زرهی تیپ حضرت حجت نیروی زمینی سپاه به کمک مردم شتافتند.

وی ادامه داد: در خرمشهر و آبادان نیز لشکر عملیاتی آماده شدند و کار‌های مهندسی خود را با کمک دستگاه‌های سیل بند انجام دادند.

سردار خادم الشهدا با بیان اقدامات بهداری نیروی زمینی سپاه در مناطق سیل زده تاکید کرد: بیمارستان پرتابل نیروی زمینی سپاه در منطقه خدمات پزشکی را در مناطق سیل زده انجام می‌دهند و 6 اکیپ بهداری نزسا نیز به روستا‌های سیل زده اعزام شدند.

 

خطر ریزش و رانش در جاده هراز جدی است

رئیس پلیس راه مازندران از باز بودن تمام محور‌های مواصلاتی و مناسب بودن شرایط جوی و جاده‌ای این استان خبر داد و گفت: با توجه به اشباع شدن خاک، خطر ریزش و رانش در محور‌های مواصلاتی به ویژه هراز جدی است.

علیرضا قدمی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی محور‌های مواصلاتی مازندران باز است، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های شدید در هفته‌های گذشته، وقوع سیلاب و اشباع شدن خاک، احتمال ریزش و رانش در محور‌های مواصلاتی وجود دارد و این خطر در محور هراز بیشتر مورد انتظار است.

رئیس پلیس راه استان مازندران با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی در روز‌های آینده، خاطرنشان کرد: از ظهر سه شنبه و چهارشنبه در محور هراز، عبور کامیون ممنوع خواهد بود.

قدمی گفت: محور کندوان از بعد از ظهر جمعه در صورت ترافیک شدید، از شمال به جنوب یک طرفه خواهد شد.

سرریز سد وشمگیر آق‌قلا کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سرریز سد وشمگیر با توجه به انحراف آب به سمت آب بندان شیلات و بنیاد، شهید مدنی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، مهندس علی نظری اظهار کرد: این آبگیری‌ها با هدف کاهش دبی خروجی از سرریز سد وشمگیر که به سمت شهر آق قلا جریان دارد، انجام شده است.

وی افزود: هم اکنون سد وشمگیر حجمی معادل 40 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد و سر ریز آن معادل 71 متر مکعب بر ثانیه است.

خطر رانش زمین در دورود و چگنی

در ستاد مدیریت بحران لرستان آخرین خبرها از خسارات سیلاب، با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد مدیریت بحران لرستان، صبح امروز سه شنبه با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن دستگاه‌های مختلف استان خسارت‌های وارد شده در جریان سیلاب را تشریح کردند.

ضرورت اختصاص تنخواه برای شهرداری خسارت دیده در سیلاب

وحید رشیدی شهردار خرم آباد در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه شهرداری‌های استان در جریان سیلاب خسارت‌های زیادی را متحمل شدند، اظهار داشت: زیرساخت‌های شهری بین 70 تا 100 درصد تخریب شدند.

وی با تاکید بر جبران خسارت‌ها، افزود: پیگیری اختصاص ماشین آلات آتش نشانی و خدماتی باید در دستور کار بگیرد چرا که شهرداری‌های استان در بحران‌ها تجهیزات مناسبی در اختیار نداریم.

شهردار خرم آباد با تاکید بر اختصاص تنخواه به شهرداری‌ها و پیگیری آن توسط مجلس، گفت: اختصاص سهمیه قیر نیز باید برای شهرداری‌ها مدنظر قرار گیرد.

حجم کم ذخیره سازی آب سدهای لرستان

رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه 59 درصد مساحت استان در حوزه کرخه و 42 درصد در حوزه دز قرار دارد، گفت: همه شهرستان‌ها و روستاهای استان در یا کنار رودخانه‌ها قرار دارند و یا اینکه رودخانه وسط شهرها می‌گذرد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه‌های استان، گفت: لرستان به لحاظ شرایط زمین شناسی با 436 نقطه سیل خیز یکی از پنج استان سیل خیز کشور است و پلدختر و خرم آباد به ترتیب در این زمینه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به سیلاب‌های اخیر لرستان، عنوان کرد: این سیلاب‌ها خسارت‌های زیادی به حوزه‌های مختلف استان وارد کرد.

میرزایی با تاکید بر مهار سیلاب‌های استان از طریق احداث سد، مخازن و تجهیزات ذخیره سازی، گفت؛ حجم مخازن سدهای استان 420 میلیون متر مکعب است که با توجه روان آب‌های استان که 12 و نیم میلیارد متر مکعب بوده ناچیز است.

وی، بر لزوم تعیین حریم رودخانه‌ها، لایروبی رودخانه‌ها، انجام عملیات آبخیزداری، احداث دیواره‌های حفاظتی و ساماندهی رودخانه‌ها و … در استان تاکید کرد.

34 مورد قطعی فیبرنوری در لرستان داشتیم

داریوش کوشکی مدیرکل زیرساخت مخابرات و ارتباطات لرستان نیز با بیان اینکه ارتباطات زیرساخت استان در جریان سیلاب خسارات زیادی داشت و بستر تمام فیبرنوری آسیب دید، اظهار داشت: خسارت‌ها در این حوزه خیلی سنگین بود.

وی با تاکید بر اینکه در این سیلاب سه مرحله قطعی فیبر نوری داشتیم، افزود: در حال حاضر نیز رانش‌ها شروع شده است.

مدیرکل زیرساخت مخابرات و ارتباطات لرستان، تاکید کرد: 34 مورد قطعی فیبر نوری داشتیم و اگر مصوب شود که فیبر نوری را زیر آسفالت ایجاد کنیم دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

هومان محمودی مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه لرستان نیز در این جلسه با تاکید بر اختصاص لینک‌های ماهواره ای برای همه شهرستان‌های لرستان توسط مجلس، اظهار داشت: اگر این امر صورت گیرد دیگر قطعی ارتباط نخواهیم داشت.

خسارت 900 میلیاردی به حوزه کشاورزی

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سیلاب در واقع، خشم رودخانه‌های استان بود، اظهار داشت: به بخش عمده‌ای از استان خسارت جدی وارد شد و بالغ بر 900 میلیارد تومان بخش کشاورزی آسیب دید و همه مزارع پرورش ماهی خسارت دیدند.

وی از خسارت به بیش از 50 هزار هکتار از باغات استان خبر داد.

یک نهاد مستقل کار بازسازی مناطق سیل‌زده را بر عهده گیرد

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سیلاب به دو هزار و 318 میلیارد خسارت به ابنیه و راه‌های لرستان خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: کمتر از 200 روستا مانده که راهشان بازگشایی شود.

وی با تاکید بر اینکه یک نهاد مستقل در استان مستقر شود و مأموریت بازسازی را بر عهده گیرد، گفت: اعتبارات استان بسیار محدود است، بخش خصوصی هم به کمک استان آمده اما استان نیازمند اختصاص تنخواه از طریق صندوق توسعه ملی است.

برق 90 روستا همچنان قطع است

فریدون خود نیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز در این جلسه، گفت: در مجموع 63 میلیارد تومان به حوزه برق لرستان خسارت وارد شد.

وی، گفت: در حال حاضر در حال وصل موقت برق روستاها و شهرها هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با تاکید بر اختصاص عوارض برق به استان، گفت: این مصوبه از طریق کمیسیون عمران مجلس پیگیری شود و عوارض برق به صورت مستقیم به وزارت خانه‌ها پرداخت شود.

وی، افزود: در حال حاضر 90 روستا برق ندارند، رانش‌های زمین شروع شده و این تعداد روستاهای بدون برق را افزایش می‌دهد.

خسارت سیلاب به راه‌های لرستان

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز، در این جلسه در سخنانی گفت: 600 کیلومتر از راه‌های موجود و 600 کیلومتر از راه‌های در حال احداث لرستان در جریان سیلاب خسارت کامل دید.

وی، گفت: همچنین دو هزار کیلومتر از شانه راه‌ها، 28 دستگاه پل با دهانه بالای 20 متر، 180 دستگاه پل با دهانه یک تا 20 متر و … خسارت دیدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، افزود: در جریان سیلاب 838 روستا راهشان بسته شد، که با اقدامات صورت گرفته راه 596 روستا باز شد و در حال حاضر راه 210 روستا همچنان مسدود است.

شرفی، بر ضرورت بازسازی راه روستاهای حاشیه رودخانه کشکان تاکید کرد.

لرستان نابود شده است

حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه در جریان این حادثه در واقع هم سیل داشتیم و هم زلزله، اظهار داشت: لرستان تخریب نشده بلکه نابود شده است، از پلدختر تا خرم آباد هیچ چیزی روی زمین نیست، آب، برق و … هیچ چیزی وجود ندارد.

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه کار بازسازی واحدهای خسارت دیده استارت خورده است، اظهار داشت: کنترل ساخت و سازهای روستایی نیازمند اصلاح ساختار است، واحدهای در حریم راه باید تعیین تکلیف شوند، نرخ رشد طبیعی در طرح‌های بازنگری شهری باید مدنظر قرار گیرد.

وی، گفت: تا کنون 60 روستا دچار رانش است و جبران خسارت‌های آن نیازمند اعتبار است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با تاکید بر ایجاد جاذبه‌هایی برای جابجایی مردم و روستاها، عنوان کرد: کار بازسازی با پرداخت اوراق راه نمی افتد و نیاز به تأمین اعتبار نقدی است.

خطر رانش زمین در روستاهای دورود و چگنی

فریبا بهاری فرماندار دورود نیز در این جلسه با بیان اینکه سیل تمام نشده رانش‌ها شروع شده که به طور حتم در صورت استمرار شاهد فاجعه خواهیم بود، گفت: طی چهار روز گذشته 12 رانش زمین داشته‌ایم که پنج مورد از آنها بحرانی است.

قدرت الله ترابی نژاد فرماندار چگنی نیز در این جلسه با اشاره به تخریب 12 پل در این شهرستان و قطع ارتباط روستاها با شهر، اظهار داشت: زیرساخت‌های شهری تخریب شده است و خیلی از روستاها رانش پیدا کرد و بخشی از شهر نیازمند جابجایی است.

وی، تاکید کرد: 405 میلیارد تومان خسارت به شهرستان چگنی وارد شده است و کار تیمی و ملی در این رابطه نیاز است و نمایندگان یا بودجه ویژه ای برای استان در نظر گیرند و یا استان‌های دیگر را معین لرستان کنند.


تشکیل کمیته بحران در بندر خرمشهر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از تشکیل کمیته بحران دراین بندر خبر داد و گفت: این اداره کل تمام امکانات و عوامل اجرایی خود را برای کمک به سیل‌زدگان بسیج کرده است.

به گزارش مهر، نورالله اسعدی اظهار کرد: از زمان شروع سیلاب در استان خوزستان اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر با تشکیل کمیته بحران و همچنین مشارکت جدی در جلسات ستاد بحران شهرستان اقدامات مؤثری برای کمک به سیل زدگان به مورد اجرا گذاشت.

وی با اشاره به تأمین و ارسال ماشین آلات سنگین برای احداث سیل بند در مناطق آسیب‌پذیر در حواشی رودخانه کارون افزود: در این زمینه چهار دستگاه لودر و 6 دستگاه کمپرسی از یکی از شرکت‌های پیمانکار زیر مجموعه بندر از شروع سیلاب در اختیار ستاد بحران خرمشهر قرار داده شد و برای تمرکز بر امدادرسانی به مناطق سیلابی، فعالیت آن شرکت در بندر به حالت تعطیل درآمد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: برای کمک به روستا‌های اطراف بندر خرمشهر و جلوگیری از نفوذ آب از اروند رود به نهر‌های اطراف سیل بند و سد خاکی در محوطه اسکله خانیان، نهر‌های دربند، دورقی و خین احداث شد که این موضوع از هرگونه ایجاد آبگرفتگی و خطر سیل در مناطق مختلف اطراف بندر جلوگیری کرد.

اسعدی از آماده به کاری تمام تجهیزات امدادی از جمله آمبولانس، تانکر، خودرو امداد و نجات خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای شروع سیلاب تمام تجهیزات امداد و نجات و آتش نشانی برای کمک به مناطق مختلف درگیر با سیلاب به حالت آماده باش کامل در آمده است و در طول ساعات شبانه‌روز آماده هرگونه امدادرسانی هستند.

وی ادامه داد: تاکنون دو دستگاه پمپ تخلیه آب 6 اینچی، سه دستگاه ژنراتور سیار برق، 8 دستگاه پمپ روبین و کفکش و 2 دستگاه پمپ پرتابل آتش‌نشانی برای کمک به مناطق دچار بحران از این اداره کل برای کمک به رفع مشکلات در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از اعلام آمادگی برای تهیه و تأمین غذای روزانه برای بیش از 2000 نفر با مشارکت سازمان‌های دیگر خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته بوسیله یکی از پیمانکاران بندر آذوقه مورد نیاز برای مواکب مستقر در شهر حمیدیه جهت کمک به سیل زدگان در نظر گرفته شده که یک سرویس تأمین و ارسال شده است.

خطر تکرار فاجعه سیل شیراز در روستای «پیرچیلی» بندرعباس

رئیس شورای اسلامی پیرچیلی نسبت به وقوع فاجعه سیل شیراز در روستای پیرچیلی در شهرستان بندرعباس هشدار داد

به گزارش فارس از بندرعباس، ابراهیم آدینه‌زاده داشت: براثر مسدود شدن پل‌های موجود در مسیر عبور آب از زیر جاده در این منطقه، ورود سیلاب به داخل روستای پیرچیلی در ضلع شرقی و پایین دست جاده دهنو به قلعه قاضی در شهرستان بندرعباس و تخریب زمین‌های کشاورزی، باغات، از بین رفتن دام‌ها و واردشدن خسارت به اهالی این روستای 147 خانواری دور از انتظار نیست.

وی افزود: در بارندگی‌های اخیر نیز آب پشت جاده جمع شده و راه عبورش به رودخانه مسدود شده بود که اگر شدت بارش بیشتر بود، به‌طور حتم خساراتی را به روستائیان وارد می‌کرد که باید از وقوع این حادثه جلوگیری شود.

آدینه زاده خاطرنشان کرد: به بهانه تعریض جاده توسط شهرداری قلعه قاضی، تعدادی از این پل‌ها مسدود شده و قطعا سیلاب‌های بالادست، راه مطمئنی برای عبور نمی‌یابند و هر اتفاق ناگواری را رقم خواهند زد؛ لذا ضروری است که بدون دستکاری در طبیعت، امورات عمرانی انجام شود.

به گفته رئیس شورای اسلامی پیرچیلی، این موضوع از طریق فرمانداری بندرعباس، بخشداری و راهداری پیگیری شده است، اما هنوز پل‌ها مسدود بوده و بازگشایی نشده‌اند.

وی افزود: طی بازدید انجام‌شده توسط کارشناسان راهداری از پروژه، شهرداری موظف به باز کردن پل‌ها شد، ولی متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده است.

آدینه زاده گفت: پیرچیلی روستائی است که در ضلع جنوبی شهر قلعه قاضی و در کنار رودخانه فصلی به همین نام واقع شده است که سالیان سال همزاد وهمنشین سخاوتمندی برای مردمان این دیار بوده است؛ چرا که از قدیم الایام در کنار این رودخانه مردم نخلی برای غذا می‌کاشتند و چاهی برای نوشیدن آب و علوفه‌ای برای چرای دام، به اقتضای شغل این مردمان بدون ترس و دلهره بودو حتی طغیان و سیلابی شدن این رودخانه به جای ترس، شادی را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

رییس شورای اسلامی پیرچیلی گفت: حوزه آبریز در واقع در ضلع غربی روستا قرار دارد که اخیرا شهرداری قلعه قاضی به واسطه احداث بلوار دهنو به قلعه قاضی تعدادی از پل‌ها رامسدود کرده که همین امر موجب نگرانی اهالی روستا شده است.

وی افزود: بیش از 30سال قبل جاده‌ای در این حوزه آبریز بنا شد و پل‌هایی برای هدایت آب و سیل در آن تعبیه شد که پل‌های مذکور به راحتی آب را به مسیل‌ها و این مسیل‌ها نیز آب‌ها را به زمین‌هایی که از کشت نخل بودند هدایت و بخشی هم بدون هیچ آسیبی به طبیعت یا مردم به رودخانه هدایت می‌کردند.

آدینه‌زاده اظهار داشت: متأسفانه هم اکنون دست درازی به این طبیعت رام می‌رود تا آن را مبدل به سرکش و طغیان‌گری بدون مهار سازد.

راه‌اندازی بیمارستان سیار 50 تختخوابی در حمیدیه

رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یک بیمارستان سیار 50 تختخوابی زیر نظر سازمان اورژانس کشور روز گذشته در قرارگاه جوادالائمه حمیدیه راه‌اندازی شد.

شهیار میرخشتی رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز صبح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: یک بیمارستان سیار 50 تختخوابی زیر نظر سازمان اورژانس کشور و متعلق به اورژانس استان کردستان روز گذشته در قرارگاه جوادالائمه حمیدیه راه‌اندازی شد.

وی افزود: این بیمارستان سیار شامل 50 تخت بستری، یک اتاق عمل، 2 تخت ICU، آزمایشگاه با تجهیزات کامل و 5 بخش تخصصی است.

رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: این بیمارستان با امکانات کامل پزشکی و 26 نفر پرستار و تکنسین از استان کردستان آماده ارائه خدمت به بیماران در مناطق سیل‌زده است.

میرخشتی گفت: بیمارستان سیار تا زمانی که در منطقه نیاز باشد در حمیدیه مستقر است و مردم سیل‌زده می‌توانند از خدمات این بیمارستان استفاده کنند.
سیلاب هیچ تهدیدی برای حاشیه شهر اهواز ایجاد نمی‌کند
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه پس‌زدگی فاضلاب حاصل بالا آمدن آب رودخانه کارون بوده و نیرو‌های شهرداری در حال پمپاژ فاضلاب به رودخانه هستند، گفت: سیلاب هیچ تهدیدی برای حاشیه شهر اهواز ایجاد نمی‌کند.

علیرضا عالی‌پور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: با افزایش سطح آب رودخانه و با توجه به ریز فاضلاب به رودخانه و با توجه به اینکه برخی نقاط شهر اهواز فاضلاب آن‌ها به درستی تخلیه نمی‌شود آب در خیابان‌ها جمع شده که البته همکاران ما در شهرداری به وسیله پمپ‌ها در حال افزایش سرعت خروجی این فاضلاب‌ها به سمت رودخانه هستند.

وی افزود: به تبع افزایش خروجی آب از سد کرخه شاهد بودیم که آب از سمت حمیدیه به سمت کانال سلمان فارسی که این کانال اتصال کوتاه و تراز دو رودخانه کرخه و کارون بوده در حال افزایش است که سرریز کرد و سرریز کردن این کانال باعث شده که برخی از مسیل‌های طبیعی از مناطق مختلف به سمت محل پلیس راه سرازیر شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با تاکید بر اینکه آب در حال فروکش بوده است، بیان کرد: در ساعت 12 شب دو روز گذشته با سرازیر شدن آب به سمت پلیس راه راه ورودی اهواز از سمت جاده اندیمشک مسدود شده که برای مردم نگرانی‌های ایجاد کرد، اما با تلاش همه نیرو‌ها خروجی سد کرخه به سمت کانال حمیدیه بسته شده و یکی از گیت‌های ورودی به سمت چمران با‌ز شد تا آب به سمت چمران و در نهایت هورالعظیم سرازیر شود.

وی با اشاره به اینکه با فروکش کردن آب شهرداری اقدامات خود را سرعت می‌بخشد، گفت: دو روز گذشته شاهد جاری شدن آب از سمت میدان تره بار فروشان مرکزی استان به سمت استادیوم الغدیر بودیم که تا حدودی نقاط را تحت تاثیر خود قرار داد و هم‌اکنون آب در حال فروکش کردن بوده و هیچ تهدیدی در حاشیه خودش ایجاد نمی‌کند.
 
افزایش تعداد روستا‌های سیل‌زده در دشت‌آزادگان

معاون فرماندار دشت‌آزادگان گفت: شهر‌های سوسنگرد و بستان در محاصره سیلاب هستند و آب هنوز به این شهر‌ها سرازیر نشده است، اما تعداد روستا‌های سیل‌زده شهرستان دشت‌آزادگان به 12 روستا افزایش پیدا کرده است.

زاهد فردوس‌پناه، معاون فرماندار دشت‌آزادگان در گفتگو با فارس از اهواز، ضمن اعلام زیرآب رفتن روستای هوفل علی‌آباد شهرستان دشت‌آزادگان، اظهار کرد: شهر‌های سوسنگرد و بستان در محاصره سیلاب هستند و آب هنوز به این شهر‌ها سرازیر نشده است، اما تعداد روستا‌های سیل‌زده شهرستان دشت‌آزادگان به 5 روستا افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: جاده‌های اصلی روستایی دشت‌آزادگان با نام‌های شریعتی، هوفل و الله اکبر که مسیر تردد جمعیت روستایی زیادی بود به زیر آب رفته و مشکلات بسیاری را برای روستاییان ایجاد کرده است.

فردوس‌پناه در پایان گفت:علی‌رغم ابلاغ دستور تخلیه در شهر‌های بستان، سوسنگرد و روستا‌های کوت سیدنعیم و ابوحمیضه، شاهد مقاومت مردم جهت رفتن به محل امن و عدم خروج از منطقه هستیم. در حال حاضر نیز 12 روستای شهرستان دشت‌آزادگان به دلیل سیلاب و خطرات ناشی از آن به طور کامل و یا بخشی از آن‌ها تخلیه شد.

 از زمان شروع سیلاب در استان تا به امروز جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر در اردوگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند و دستور تخلیه بیش از 183 روستا صادر شده است، اما کماکان شاهد مقاومت برخی روستاییان در عدم خروج از منازل هستیم، زنان، کودکان و سالمندان بسیاری در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند، اما مردان برای تحکیم سیل‌بند‌ها در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی، فعالیت میکنند.
 
رانش زمین در نورآباد، الیگودرز و سپیددشت؛ برق 6 روستا وصل می‌شود
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه برق 6 روستا امروز وصل می‌شود گفت: در روز گذشته رانش زمین در نورآباد، الیگودرز و سپیددشت داشته‌ایم.

به گزارش تسنیم، فریدون خودنیا شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد بحران لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: 25 روستا ناشی از رانش زمین داریم، در روز گذشته رانش زمین در نورآباد، الیگودرز و سپیددشت داشته‌ایم و رانش زمین تبدیل به مشکلی برای شرکت توزیع برق شده است.

وی افزود: از جلسه قبلی تاکنون سه روستای بزرگ بخش شاهیوند را برق‌دار کرده‌ایم مشکلی که در بخش شاهیوند داریم این است که از رودخانه نمی‌توانیم عبور کنیم، 4 نفر از افرادی که با ما همکاری می‌کردند نزدیک بود غرق شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان عنوان کرد: ما در منطقه شاهیوند از بین روستا‌های بزرگ خطی را اجرا می‌کنیم که از رودخانه دور بشویم، این خط 9 کیلومتر طول دارد و نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه احداث شبکه است، حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که احتمالاً تا فردا غروب به 80 درصد برسد.

وی بیان کرد: اگر این خط در شاهیوند اجرا شود 80 درصد روستا‌هایی که متعلق به بخش شاهیوند است در زمان بارندگی مشکل رودخانه را نخواهند نداشت.

خودنیا گفت: اجرای 9 کیلومتر خط در حالت عادی نزدیک چهار تا پنج ماه طول می‌کشد که احداث شود، اما برای این کار یک هفته را اختصاص داده‌ایم ما از فردا یراق‌آلات و سیم‌کشی را داریم و تعداد نفرات به‌اندازه کافی است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان خاطرنشان کرد: از استان‌های کرمانشاه، قم، استان مرکزی به استان نیرو اعزام شده و اکیپ‌ها را هم زیاد خواهیم کرد، 45 روستا بدون برق در بخش شاهیوند داریم.

خودنیا اظهار داشت: ما در شاهیوند با بحث معارض روبه‌رو هستیم و این مورد برای اقدامات ما مقداری زمان‌بر است.

وی افزود: 9 کیلومتر شبکه در معمولان احداث کرده‌ایم و چاه‌های آب شرب این شهر که در روستای چم‌حیدر است را به‌علاوه تعدادی روستا برق‌دار کرده‌ایم، امروز نیز در روستا‌های پران‌پرویز، مورانی، ملاوی، تیمورآباد و کیان‌آباد که هسته مرکزی سیلاب بوده 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و فقط دو عبور عرضی از رودخانه مانده، اگر فردا این اقدام را به‌اتمام برسانیم تقریباً حدفاصل بخش مرکزی پلدختر به‌جز دو روستای دیگر برق‌دار می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان عنوان کرد: در منطقه جلگه خلج 60 درصد پیشرفت فیزیکی احداث شبکه داشته‌ایم، در این منطقه حدود 4 کیلومتر شبکه تخریب شده که تا پایان وقت فردا یا 2 روز آینده برق‌دار می‌شود.

وی بیان کرد: در روستای دم‌رود افرینه 50 درصد پیشرفت فیزیکی با 1.5 کیلومتر احداث شبکه داریم و برای فردا غروب این روستا را برق‌دار می‌کنیم.

خودنیا گفت: مشکل اصلی ما عبور از رودخانه است، راهداری خیلی خوب اقدام و راه‌ها را بازگشایی کرده، اگر فردا عبور عرضی از رودخانه را انجام بدهیم پنج تا 6 روستای بزرگ در پلدختر برق‌دار می‌شود؛ اگر این کار‌ها را انجام دهیم حدود هفت تا هشت روز دیگر کل روستا‌ها برق‌دار می‌شود.
 
خط لوله جدید گاز در پلدختر احداث می‌شود
 مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: خط لوله جدید گاز با حضور معاون وزیر در پلدختر احداث می‌شود.

به گزارش تسنیم از خرم‌آباد، غلامرضا لطفعلیان شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای تقویت گاز شهر، روستا و صنایعی که در شهرستان پلدختر هستند بنا داریم که یک انشعاب جدیدی را در این شهرستان ایجاد کنیم.

وی افزود: روز سه‌شنبه با حضور معاون وزیر در پلدختر این خط جدید را احداث می‌کنیم تا یک گاز ثابت و پایدار در این شهرستان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان عنوان کرد: ما کمتر از 40 ساعت توانستیم گاز تمام مناطقی که قطعی گاز داشتند را در شهر و روستا وصل کنیم.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌ها مشکل قطعی گاز نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی نداریم و گاز ثابت و پایداری در تمام استان برقرار است.

لطفعلیان خاطرنشان کرد: فقط سه روستای کوشکی، سبزوار و پاعلم باقی مانده که گاز آن‌ها نهایتاً تا فردا غروب وصل می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان