پس از یک دوره کوتاه ثبات در
قیمت خودرو که نتیجه فضای روانی فروشهای فوری و پیشفروشها بود، مدتی است که بازار خودرو دوباره دچار التهاب شده و قیمتها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ایران جیب، این افزایش قیمتها در شرایطی است که خریداران هیچ دلیل اقتصادی و منطقی برای آن پیدا نمیکنند. نرخ ارز که معمولا بهانه فروشندگان برای افزایش قیمت است در روزهای گذشته نوسان قابل توجهی نداشته و گویی قیمتگذاری سلیقهای از بازار مسکن به بازار خودرو سرایت کرده است. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران با تایید این فرضیه گفت: مالکان خودرو قیمتهای سلیقهای میدهند و اگر خواهان کاهش آشفتگی بازار هستیم باید عرضه خودرو بیشتر شود. طبق گفته نمایشگاهداران، قیمت خودروها ساعتی تغییر میکند و نمیتوان قیمتی را برای مشتریان ارائه داد.
به گفته فعالان بازار قیمت خودروها در مقایسه با فروردین سال گذشته سه برابر شده است. یکی از نمایشگاهداران شرق تهران در رابطه با این موضوع میگوید: تا 5 سال پیش قیمت تویوتا پرادو 180 میلیون بود، اما همین خودرو با چندسال کارکرد امروز بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان خرید و فروش میشود. به گفته این فعال بازار، اکثر مردم جهان خودروهای زیر 10 هزار دلار سوار میشوند و خودرو را کالای مصرفی میدانند، اما در
ایران خودرو یک کالای سرمایهای است و خودروهایی که بعد از چندسال کارکرد باید به قبرستان ماشینها منتقل شوند، با قیمتهای نجومی به فروش میرسند. وی کمبود قطعه را بهانه میدانند و میگوید که قطعات خودروهای لوکس خارجی طی 24 ساعت از کشورهای همسایه تامین میشود. وی معتقد است که تلاشهایی برای رسیدن به قیمت دلخواه خودرو در جریان است.
کمبود عرضه و افزایش قیمت خودرو
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در رابطه با افزایش
قیمت خودرو گفت: اگر خودروسازان قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید حداقل واردات خودروهای زیر 10 تا 15 هزار دلار کارکرده را صادر کند. وی ادامه داد: در این شرایط حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو، بازار را از حالت عادی خارج و هفتهها طول میکشد تا به حالت عادی بازگردد.
وی در ادامه افزود: با وجود اینکه چند هفته از آغاز بکار بازار پس از تعطیلات عید میگذرد، اما التهاب بازار کاهش نیافته و قیمتها لحظهای افزایش مییابد. وی در ادامه تصریح کرد: افزایش 5 تا 30 میلیونی خودروهای داخلی و افزایش 70 تا 80 درصدی خودروهای مونتاژی به هیچ وجه قابل قبول نیست و این اتفاق در حالی رخ داده که هیچ اتفاقی در سایر بازارها مانند ارز و سکه نیفتاده است.
وی در ادامه با اشاره به قیمت 480 میلیون تومانی مزدا 3 گروه بهمن، بیان داشت: سال گذشته در همین زمان با چنین مبلغی میشد یک تویوتا لندکروزر کارکرده خریداری کرد. در اسفند سال گذشته بواسطه عرضه مداوم خودروسازان بازار ثبات نسبی داشت، اما دوباره شاهد التهاب بازار هستیم. از طرفی مردم نیز برای خرید صف نکشیدهاند و فقط آنانی که پول دارد خودرو را خریداری و از پارکینگی به پارکینگ دیگر منتقل میکنند.
موتمنی در پایان تاکید کرد: بازار خودرو زمانی روی ثبات خواهد دید که عرضه خودرو به صورت مداوم صورت گیرد.