وبلاگ مشرق

اعتراض آقای بی‌ثباتی ۹۸ به یک نهاد اطلاعاتی/ مردم از شرایط اقتصادی ناراضی‌اند نه از دولت روحانی!

محمد عطریانفر، از محکومان فتنه ۸۸ تأکید کرد: شرایط «نگران‌کننده» است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

محمد عطریانفر، از محکومان فتنه 88 تأکید کرد: شرایط «نگران‌کننده» است!

«محمد عطریانفر»، فعال اصلاح‌طلب، از دستگیرشدگان فتنه 88 و عضو حزب کارگزاران سازندگی به تازگی طی یادداشتی در روزنامه دولتی ایران که درباره افطاری برخی معمّرین سیاسی با رئیس‌جمهور روحانی نگاشته شد؛ نوشته است:

«اینجانب به سهم خود برای توفیقات رئیس جمهور در این شرایط نگران‌کنندهو خطیر از درگاه حضرت حق آرزوی پیروزی و برون رفت قرین بخیر و سعادت ملت ایران را دارم .»[1]

*علت اصرار اصلاح‌طلبان بر نگران‌کننده بودن شرایط کشور، بحران اقتصادی و ناامید شدن مردم، ظاهراً مشخص نیست!

زیرا کشور ایران اگرچه با مشکلاتی در عرصه‌های اقتصادی مواجه شده است اما این مشکلات مؤید وجود بحران نیستند و آمارهای جهانی هم شرایطی مثل کشور سودان را بعنوان بحران می‌شناسند نه شرایط ایران اسلامی را.

از باب کنایه هم باید اشاره کرد که شرایط کشور نگران کننده نیست و مردم هم از چیزی ناامید نیستند؛ البته اگر اصلاح‌طلبان بگذارند...

قبل از عطریانفر، محسن صفایی‌فراهانی دیگر عنصر دستگیر شده در سال 88 نیز شرایط کشور را به «غزّه» تشبیه کرده بود .[2]

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نیز چند هفته قبل از این گفت که مشکلات به حالت انفجار رسیده، وضعیت حادّ است و احتمال عبور مردم از همه وجود دارد .[3]

جالب آنکه این شرایط به قول آقایان نگران‌کننده! نیز توسط همین افراد و با اتکا به تفکر آنان به‌وجود آمده است.

و چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند این است که در مواضع رجال ستاد مشترک دولت و اصلاحات؛ صحبت‌هایی که راجع به وضع موجود شنیده می‌شود؛ به هیچ وجه مسیر استشفا و بهبود را طی نمی‌کند. یعنی آنها از یکسو بر بحران‌زدگی اوضاع تأکید دارند و از سوی دیگر از این می‌گویند که ما بی‌اختیاریم، مشکلات پیش‌آمده تقصیر «دولت پنهان» است، راه حل مشکلات «رفع حصر» است، حاکمیت قصد به استعفا کشاندن روحانی را دارد، گوشت 100 هزار تومانی به عدم نظارت ما ربطی ندارد و از این قبیل...

برخی محافل تحلیلی معتقدند بخش اعظم مشکلات فعلی، طراحی‌های فرماندهان فتنه اقتصادی برای به خیابان کشاندن مردم هستند.

مباحث مطرح شده در این محافل حاکی از آن است که تعمّد اصلاح‌طلبان در تأکید بر نگران‌کننده بودن اوضاع و بحرانی بودن شرایط کشور نیز به منظور تندتر شدن آتش فتنه و انجام عملیات روانی بر روی افکار عمومی صورت می‌گیرد.

عطریانفر، چند سال قبل نیز عبارت عجیبی تحت عنوان «لشکر بیکاران» را به کار برده بود… این در حالی است که نرخ بیکاری در ایران سالیانی است که بر روی عدد 12 درصد ثابت مانده است و بخش اعظمی از مشاغل ایجاد شده توسط دولت ایران نیز از سوی بیکاران قبول نمی‌شود.

***

اعتراض «آقای بی‌ثباتی 98» به یک نهاد اطلاعاتی

«حمیدرضا جلایی‌پور»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی طی یادداشتی در اشاره به ضیافت افطار رئیس‌جمهور روحانی با رجال سیاسی کشور نوشت:

«روحانی گفت در «غیاب مردم» ما نمی‌توانیم از پس مشکلات بر بیاییم. و با همراهی مردم می‌توانیم بر هر مشکلی فائق شویم. علامت توجه به مردم هم روشن است، انتخابات مجلس را در پیش داریم، آن نهاد اطلاعاتی که فعالان مدنی و سیاسی را احضار می‌کند اگر در فرایند انتخابات دخالت نکند، خودش یک علامت مثبت به جامعه است.»

به گزارش ایسنا، در یادداشت جلایی‌پور همچنین می‌خوانیم:

«منظور روحانی از این سخنان این نبود که ناامید باشیم یا در برابر دشمن «تسلیم» شویم بلکه حرفش این بود که واقع‌بین باشیم، مثل زمان جنگ نیروها همدیگر را تخطئه نکنند، برابر اختیارات دولت از دولت انتظار داشته باشیم، به دنبال راه‌حل مشکلات باشیم، مشکلاتی که راه‌حلش فقط در اختیار قوه مجریه نیست !»[4]

*یادداشت جلایی‌پور که چندی قبل برای سال 98 «بی‌ثباتی» را پیش‌بینی کرده بود و اصرار فراوانی هم بر ناامیدی 70 درصد مردم ایران دارد! به گونه‌ایست که دقیقاً مشخص نمی‌شود کدامیک از این منولوگ‌ها را روحانی گفته است و کدام را جلایی‌پور!

مع‌الوصف اما با توجه به تقرّب غیر قابل انفکاک مواضع اصلاح‌طلبان ستادی و اعضای دولت و ایضا با عنایت به اینکه حتی تندترین حرف‌های این روزهای اصلاح‌طلبان پیرامون چیستی مواضع دولت تکذیب نمی‌شود؛ می‌توان به این قضاوت رسید که مراد هر دو جماعت؛ بیان همین قبیل سخنان است.

منظور جلایی‌پور از آن نهاد اطلاعاتی که در انتخابات دخالت می‌کند یکی از چند سرویس اطلاعاتی کشورمان است که کارنامه درخشانی را در برخورد با مفاسد مالی، ویژه‌خواری‌ها و جاسوسی‌های کلان از کشور داشته است.

کارنامه‌ای که البته به نظر می‌رسد برای برخی سنگین آمده و اکنون قصد دارند این نهاد امین کشورمان را به مفهومی برساخته به نام «دخالت در انتخابات» متهم کنند.

اظهارات جلایی‌پور مبنی بر اینکه راه حل مشکلات فقط در اختیار قوه مجریه نیست! نیز در حالی است که اولاً آقای روحانی در دو انتخابات 92 و 96 از این گفت که برای حل تمام مشکلات کلید و راه حل دارد و مسئولیت رخدادها را نیز می‌پذیرد، ثانیاً هر ذهن آگاهی می‌داند که در تمام کشورهای جهان و حتی در کشورهای بدوی! مسئول مشکلات کشور، رئیس جمهور یا نخست وزیر است نه کس دیگر، ثالثاً در جمهوری اسلامی ایران 95 درصد اجراییات و بودجه کشور و از جمله منابع درآمدی نفت و مالیات در اختیار دولت است. چگونه ممکن است در چنین فضایی؛ کسی بتواند مدعی باشد که دیگرانی غیر از دولت هستند که کلید مشکلات را باید در دست آنها جست!

گفتنیست، سعید حجاریانبه تازگی طی یادداشتی با اشاره تلویحی به مفهوم بی‌اختیاری دولت و فرمانروایی چیزی به نام دولت پنهان و حاکمیت یگانه؛ مدعی شده است که راهکار «حاکمیت یگانه» برکناری روحانی و برگزاری دو انتخابات در اسفند 98 است .[5]

***

مردم از شرایط اقتصادی ناراضی‌اند نه از دولت روحانی!

«رمضانعلی سبحانی‌فر»، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی گفته است: «نارضایتی کنونی به لحاظ شرایط اقتصادی است و نه از مشی اعتدالی!»

به گزارش خبرآنلاین، او همچنین در پاسخ به این سوال که با چه استدلال و استنادی معتقد است مردم به سمت جریان سوم یا همان جریان اعتدالی گرایش دارد اظهار کرد: بر این اساس که مردم از دو گروه تندروی‌ها زده شده‌اند و هر دو را امتحان کرده‌اند. [6]

*ارزش قائل شدن برای شعور مخاطب و فهم اینکه مردم می‌فهمند؛ گزاره‌ای است که باید آن‌را در قامت هر رجل سیاسی دید.

چگونه ممکن است که مردم در دو انتخابات به فردی رأی بدهند و هنگامی که کارنامه او مشخص می‌شود؛ کسانی مدعی شوند که مردم از او و از مشی او نارضایتی ندارند بلکه از کارنامه ناراضی هستند.

یعنی اساساً چگونه ممکن است کارنامه یک رئیس‌جمهور به خود او ربطی نداشته باشد؟

ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

درباره امتحان شدن هر دو جریان سیاسی در کشور! نیز بایستی این کنایه را به آقای سبحانی‌فر و دوستان ایشان مطرح کرد که سیاست ایران یک سیاست حزبی نیست و رجالی هستند که در انتخابات‌های بعدی با کارنامه‌های مشحون از «کارآمدی» و دوری از سیاست‌بازی‌های رانت‌آفرین و بی‌فائده؛ در معرض انتخاب مردم قرار خواهند گرفت.

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7058/1/511333/0

2_ mshrgh.ir/951131

3_ mshrgh.ir/950285

4_ https://www.isna.ir/news/98022312245/

5_ mshrgh.ir/958039

6_khabaronline.ir/news/1259105

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان