در گفت وگو با ایرنا؛

صنایع فراساحل به تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت نیاز دارد

صنایع فراساحل به تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت نیاز دارد
مجید عباس پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: در صنایعی که به دهه های قبل مربوط است، با تلاش جامعه دانشگاهی و مهندسی، کشور به خودکفایی بسیار بالایی در مراحل مطالعاتی، طراحی و اجرایی رسیده است.
عباس پور عنوان کرد: هشتمین همایش بین المللی صنایع فراساحل با محوریت تقویت توان مهندسی 21 خرداد ماه امسال و به مدت دو روز با همت گروه مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف و با حضور میهمانان بین الملل از کشور انگلستان و با همکاری دانشگاه ها و نهاد های دریایی در صنعتی شریف برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه این همایش های کاربردی به تعامل صنعت و دانشگاه کمک می کند، اظهار کرد: با توجه به ارسال فراخوان مقالات و کارگاه ها برای نهادهای خصوصی و ارائه دستاوردهای مهندسی و شرکت در کارگاه های دانشگاهی، عملا بستر مناسبی برای ارتباط یا آشنایی صنعت و دانشگاه شکل می گیرد.
عباس پور ادامه داد: با توجه به برپایی نمایشگاه در حاشیه همایش و حضور شرکت های فعال به خصوص دانش بنیان، شرکت کنندگان و دانشجویان با توان و تجربیات برخی شرکتهای مهندسی در این حوزه آشنا می شوند.
وی گفت: صنایع فراساحلی در جهان و به ویژه در کشور از جمله راهبردی ترین حوزه ها هستند. نفت و گاز علاوه بر اینکه در حال حاضر مهمترین منبع درآمد کشور محسوب می شود، با توجه به موقعیت های دکل های حفاری و استخراج در محدوده ها و مرزهای آبی کشور، از نظر ملاحظات اقتصادی و سیاسی نیز در دریای خزر و خلیج فارس دارای اهمیت خاص هستند.
عباس پور ادامه داد: لزوم توجه به میادین مشترک و اهمیت افزایش اقتدار فناورانه در دریای خزر برای رقابت با همسایگان شمالی می طلبد تا کشور در حوزه صنایع فراساحلی به طور جدی به تقویت علمی و صنعتی بپردازد.
دبیر این همایش تصریح کرد: راهبردی بودن صنایع نفت و گاز و فراساحلی بر کسی پوشیده نیست. این همایش در راستای شناسایی مسائل بومی در این حوزه، افزایش بهره وری در جامعه دانشگاهی و مهندسی رسالت ویژه ای برای خود قائل است.
عباس پور اضافه کرد: در کنار هشتمین همایش صنایع فراساحلی سال 98 یک رویداد ایده پردازی هم ایجاد شده که کمک بزرگی در شناسایی مسائل بومی و تلاش برای حل آنها است. امید است در سالهای آینده این رویداد ایده بازار به رویدادهای استارتاپی و فن بازار تبدیل شود و در پیشرفت افراد خلاق کمک کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: با توجه به این که در سالهای اخیر در حوزه های مختلف صنایع دریایی از جمله مهندسی فراساحل، نقشه راه خوبی تهیه شده است؛ عملا در این همایش به بررسی و واکاوی جنبه های مختلف این نقشه راه نیز پرداخته می شود.
دبیر همایش صنایع فراساحلی ادامه داد: در مباحثی مثل مدیریت یکپارچگی سازه های فراساحلی و افزایش میزان برداشت از چاه های موجود نیاز است دانشگاه بیش از پیش با صنعت ارتباط مستقیم داشته باشد و از تجربیات موجود در سطح جهانی با استفاده از فناوری های نوین در بخش های مختلف این صنعت، بهره مند شود.
عباس پور تاکید کرد: استفاده بهینه از شرکتهای خارجی در راستای استفاده حداکثری از توان داخل، از جمله دغدغه های جدی مسئولان همایش است. همچنین دریا و فراساحل منبع عظیم انرژی های تجدیدپذیر بوده و تحقیقات و فناوری های گسترده ای در آن در حال انجام و توسعه است. طرح موضوع ها و چالش های صنعت و بحث اشتغال و کارآفرینی نیز جزو موضوع هایی است که در این همایش به آن پرداخته می شود.
عباس پور اظهار کرد: بررسی اشتغال در زمینه صنایع فراساحل از اهداف مهم این همایش است. در اغلب همایش های پیشین میزگردهایی در خصوص چالشهای اشتغال و الزامات آن از سوی نهادها، صنعت و دانشگاه مطرح و مورد بحث قرار گرفته است. تلاش می شود با حضور دانشجویان و سایر ذی نفعان، چنین میزگردی در این دوره نیز برگزار و راهکارهای راهبردی برای رفع چالش اشتغال ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل روز این صنعت، نظیر الزامات مدیریت یکپارچگی سازه های فراساحلی، نیازهای نگهداری و تعمیر در تمام حوزه ها و ملاحظات ایمنی و نیز طرح موضوعات نوین این حوزه از اهداف مهم این همایش است.
صنایع فراساحل به فعالیت هایی نظیر کارهای پیمانکاری ساخت و نصب و راه اندازی تأسیسات و سازه های فراساحلی (OFFSHORE) ثابت و متحرک، تعمیر و بازسازی تأسیسات و سازه های دریایی، نصب خطوط لوله دریایی، نصب خطوط انتقال نیرو و مخابرات دریایی، عملیات غواصی، ساخت و تعمیر انواع کشتی و شناورهای دریایی و نجات شناورها، تأسیسات آسیب دیده، عملیات پاکسازی تأسیسات صدمه دیده دریایی، عملیات حفاری در دریا و خدمات حمل و نقل مواد خام و سازه ها و تأسیسات مرتبط با فعالیت های نصب و احداث اشاره دارد.
**9465**1584
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان