کمپانی «برلیانس آتو» در سال 1992 میلادی توسط «یانگ رونگ» بنیان نهاده شد و تا سال 2002 در بحث تولید مینیبوس فعال بود.
این شرکت در سال 2003 با کمپانی ب ام و آلمان قرارداد همکاری امضا نمود که در نتیجه آن، مونتاژ محصولات برند آلمانی در کشور چین به برلیانس سپرده شد.
به همین علت است که بسیاری از ما وقتی با تولیدات برلیانس به ویژه مدلهای H330/320 و کراس اوور برلیانس وی5 مواجه میشویم، ناخودآگاه خاطره خوش محصولات برند آلمانی در ذهنمان جرقه میزند؛ البته پر واضح است که مقایسه این دو با هم، به هیچ روی محلی از اعراب نداشته و نخواهد داشت.
چند سالی میشود که سایپا (پارس خودرو) به همکاری با کمپانی برلیانس روی آورده و در گام های نخست، به ارائه کراس اوور v5 و سری H300(هاچبک و سدان) متعلق به این خودروساز چینی، اقدام نمود.
کراس اوور v5 از همان ابتدا به دلیل قیمت بسیار بالا، نام آشنا نبودن برند سازنده برای مشتری ایرانی و در نتیجه عدم اعتماد به آینده این محصول گرانقیمت، با شکست مواجه شد.
اما دیگر عضو خانواده برلیانس یعنی سری H300 که در قالب کلاس بدنه هاچبک (H320) و سدان (H330) به بازار ایران راه یافته بود، توانست به تدریج راه خود را در کشورمان پیدا کرده و به پارکینگ منزل بسیاری از خانواده های ایرانی راه یابد.
عرضه نسبتا گسترده، خدمات پس از فروش تقریبا متناسب، قیمت معقول و پارهای عوامل دیگر دست به دست هم داد تا سری H300 علیرغم کمبودهایی که داشت، بتواند خود را در سبد خودرویی مشتری ایرانی جای دهد.
در ابتدا از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.5 لیتر برای نیروبخشی به برلیانس H330/320 بهره گرفته شد.
توان خروجی این پیشرانه 1.5 لیتری به عدد 103اسب بخار و گشتاور حاصل نیز به رقم 138نیوتنمتر محدود میشد؛ اما مدتی بعد پارس خودرو تصمیم به ارتقای قوای فنی خانواده h300 گرفت.
برای این منظور، پیشرانه 1.65 لیتری با قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن متر را جایگزین نسخه قبلی نمود تا بدین ترتیب، گلایههایی که برخی از مشتریان در خصوص کافی نبودن قوای محرکه برلیانس سری 300 داشتند، تا حدی برطرف گردد.
در این بین از هر دو نوع جعبه دنده اتومات و دستی به منظور انتقال قدرت پیشرانه به چرخ های جلو بهره گرفته شد.
همانطور که اطلاع دارید بازار خودرو کشورمان در ماههای اخیر با تلاطم قیمتی نسبتا شدید مواجه شد که نتیجه آن به افزایش بهای بسیاری از محصولات داخلی و خارجی منجر گردید.
نکات مثبت
- ظاهر مناسب
- هندلینگ مناسب
- مشخصات فنی قابل قبول در نسخه 1.65 لیتری
- فضای جادار
- امکانات قابل قبول
نکات منفی
- کیفیت کابین پایین
- سواری نسبتا خشک
- کمبود نسبی قطعات یدکی در بازار
- موتور 1.5 ضعیف
- نامشخص بودن شرایط ایمنی
در این مطلب سعی داریم تا قیمت نسخه های مختلف برلیانس h320 و h330 در بازار را به آگاهی شما مخاطبان گرامی برسانیم. بدین منظور میتوانید به جدول زیر رجوع نمایید.
توجه: قیمت ها به طور میانگین بیان شده و اطلاعات مندرج در جدول نیز از آگهیهای موجود در سایتهای معتبر خرید و فروش خودرو استخراج گردیده است. تاریخ: خرداد 98
نوع خودرو
|
محدوده قیمت دربازار
(تومان)
|
برلیانس H320، صفر کیلومتر، اتومات موتور 1650 (قیمت جدید)
|
180میلیون
|
برلیانس H330، صفر کیلومتر، اتومات موتور 1650 (قیمت جدید)
|
190میلیون
|
برلیانس H330، صفر کیلومتر، دنده ای موتور 1650 (قیمت کارخانه)
|
89.5 میلیون
|
برلیانس H320، مدل97،دنده ای، سفید، بدون رنگ، موتور 1650، کارکرد 18 هزارکیلومتر
|
164 میلیون
|
برلیانس H330 ، مدل97،اتوماتیک، سفید، بدون رنگ، کارکرد 20 هزارکیلومتر
|
168میلیون
|
برلیانس H330 ، مدل97، سفید، بدون رنگ، اتومات، کارکرد 1300کیلومتر
|
170 میلیون
|
برلیانس H330 ، مدل 96، 1.5 لیتری، اتومات، مشکی، سپر تعویض شده، کارکرد 35 هزار کیلومتر
|
135میلیون |
برلیانس H320 ، مدل 94، 1.5 لیتری، دنده ای، مشکی، بدون رنگ، کارکرد 84 هزار کیلومتر |
105 میلیون |
برلیانس H330 ، مدل95، 1.5 لیتری اتومات، سفید، بدون رنگ، کارکرد 55 هزار کیلومتر |
130 میلیون |