به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ کافی است در پایتخت شاغل باشید یا محصل؛ بی بُرو برگشت با اتوبوس یا مترو سرکار خواهید داشت. اجرای طرحهای ترافیکی، شلوغی معابر و بزرگراه ها و هزینه بالای استفاده از خودروهای شخصی از جمله دلایلی است که شهروندان را مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می کند. هر چند که میزان مسافران در مترو بیشتر از اتوبوس است ولی تعداد شهروندانی که در تهران اتوبوس را برای تردد انتخاب میکنند هم کم نیستند.
از معضل شلوغی اتوبوس در برخی خطوط که بگذریم از گرمای طاقت فرسای تابستان و حرارت داغ داخل اتوبوس نمی توان گذشت. مسافران زیادی در خطوط مختلف به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی از گرمای داخل اتوبوس گلایهمندند. گلایهای که گاهی منجر به درگیری لفظی یا فیزیکی تعدای مسافران با رانندگان اتوبوس میشود. به گفته کارشناسان آستانه تحمل با گرمای هوا نیز در ارتباط است و این موضوع هرازگاهی با نزاع نیز همراه میشود.
مسافران درخواست روشن کردن کولر دارند ولی رانندگان در جواب مسافران میگویند کولر خراب است و مشکل زمانی حاد میشود که پنجره های اتوبوس هم خراب باشد و راه ورود و خروج برای هو ا بسته و...
مسافران محبوس در دیگ بخار
برای بررسی این مشکل راهی یکی از خطوط پرمسافر در مناطق مرکزی شدیم. هوا به شدت داغ است و هوای تابستانی تهران بالای 37 درجه؛ از صبح آفتاب بر مغز اتوبوس تابیده و حسابی گرم شده است. کودکی حدود 2 ساله در آغوش مادر گریه میکند و ظاهرش نشان از بیتابی به دلایل گرمای هوا دارد . ساعت 2:15 دقیقه ظهر است. یکی از مسافران بطری آبی از کیف خود برداشت و به مادر کودک میگوید سر و صورت کودک را تر کند و تا کودک شود. با توقف راننده در 3 ایستگاه و گریههای ناتمام کودک، مسافران زیادی آشفته میشوند و موج اعتراض شکل میگیرد. مسافری از میان آقایان از راننده سوال میکند چرا کولر را روشن نمیکنید و راننده در جواب می دهد که خراب است؛ بودجهای نیست که درست کنند و چارهای نداریم. راننده میگوید خودم شرایطی بدتر دارم از صبح تا غروب در اتوبوس آب میشوم و راهی پیش رو ندارم.
بازگذاشتن در اتوبوس برای خنکی هوا
به خط دیگری رفت. دقایقی پس از توقف در ایستگاه مبدا، اتوبوس بلاخره راه افتاد. خانمی با حدود 50 سال سن بادبزنی در دست داشت و با تمام قوت آن را تکان تکان می داد تا شاید کمی خنک شود. سر صحبت را با او باز کردم. مسافر همیشگی خط بود و گلایهمند از وضعیت نابسامان اتوبوسها بود و می گفت رانندگان کولر را روشن نمی کنند و برای خنکی داخل اتوبوس در وسط کابین را باز می گذارند.
یکی از مسافران گفت: اگر به راننده اتوبوس اعتراض میکنیم که باز گذاشتن درهای اتوبوس خطرناک است، پاسخ میداد که هوا گرم است!
پس از این مسیر پر هیاهو وارد یکی دیگر از خطوط BRT شدم. خنکی باد کولر اول از همه روح و روانم را صیقل داد. از راننده سوال کردم همیشه در این اتوبوس کولر روشن میکنید؟ راننده میگویدخطوط تندرو اگر نقص فنی نداشته باشد همه رانندگان ملزم به روشن کردن کولر هستند.
ولی مشکل اینجاست که همه مسیرهای اتوبوسرانی خطوط تندرو ندارند. در برخی خطوط که اتوبوسهاس تک کابین فاقد کولر تردد می کنند شهروندان گله مندی بیشتری دارند و رانندگان در پاسخ اعتراض ها می گویند کولری نیست که روشن کنیم.
برو از مسؤولش بپرس
از یکی از رانندگان اتوبوس در مورد دلیل روشن نکردن کولر در یکی از خطوط جنوبی سوال کردم ؛ حوصله جواب دادن نداشت و گفت: از صبح صدمین نفری هستید که می پرسید « برو از مسؤولش بپرس» من چه کاره ام.
در مورد گرمای طلاقت فرسای داخل اتوبوسها آنقدر گلایهمندی زیاد است که پای شورای شهری ها هم وسط کشیده شد.
سیاستهای تشویقی در حمل و نقل عمومی نداریم
احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: جهت تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی بباید سیاست های تشویقی پیش بینی کرد اما در حال حاضر در برخی از مسیرهای BRT با توجه به گرم شدن هوا سیستم های خنک کننده نیز خاموش است.
وی ادامه داد: مشخص نیست این موضوع به دلیل مشکلات فنی است یا اعمال سلیقه اما این سیستم های خنک کننده در بعضی موارد کار نمی کنند و باعث کاهش کیفیت خدمات رسانی به مسافران می شود و با سیاست های تشویقی از سیستم حمل و نقل عمومی تعارض دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به تاکید مدیریت شهری به ارائه خدمات مسافران حمل و نقل عمومی با تمام ظرفیتهای موجود تاکید می شود به نحوه ارائه خدمات نظارت شود و در صورت اعمال سلیقه برای استفاده از سیستم های خنک کننده این مورد اصلاح شود.
فقط 600 اتوبوس بدون کولر است
اما مسؤلان اتوبوسرانی نظر متفاوتی دارند؛ معتقدند سلیقهای در کار نیست و نوسازی نشدن اتوبوسها مشکل ایجاد کرده است.
پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این باره گفت: همه اتوبوسهای شهری پایتخت دارای سیستم سرمایشی و یا کولر نیستند و این اتوبوسها که حدود 600 مورد است به صورت چرخشی در خطوط مختلف استفاده میشود و فقط برای خطوط جنوبی تهران استفاده نمیشود.
وی با اشاره به اینکه البته همه اتوبوسهای تندرو دارای کولر است، افزود: با توجه به آغاز فصل گرما رانندگان شرکت واحد موظف و ملزم شدهاند در اتوبوسهای کولردار، کولر اتوبوس خود را روشن کنند. البته با ورود اتوبوسهای جدید دارای کولر، اتوبوسهای بدون کولر در سایر خطوط از چرخه خدمت رسانی خارج میشوند.
شمارهای برای ثبت تخلفات رانندگان اتوبوس
سنندجی تصریح کرد: مسافران تخلفات رانندگان اتوبوس را در زمینههای مختلف میتوانند از طریق شماره 1888 به شرکت اتوبوسرانی و مدیران این شرکت اعلام کنند.
عذرخواهی شهردار تهران از مردم
شهردار تهران هم به کمبودها در اتوبوسرانی واقف است و می داند که مردم مشکلات زیادی را تحمل می کنند و از مردم عذرخواهی کرد.
پیروز حناچی شهردار تهران از مردم پایتخت بابت ازدحام و شلوغی اتوبوس ها عذرخواهی کرد و گفت: باید کاری کنیم که استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی ضد ارزش شود، ما با نگاه متفاوت به شهر میتوانیم بهره وری را افزایش دهیم ما حجم تراکم و تجمع در ایستگاه های اتوبوس را میبینیم و باید تمام تلاش خود را برای جبران این ضعف انجام دهیم و دولت نیز علی رغم همه شرایط خاص کمک خواهد کرد.
90 روز با صندلیهای داغ اتوبوس
هر چند تنها 3 روز از تابستان گذشته ولی هنوز حدود 90 روز دیگر باقی است. مسافران زیادی باید روزانه نه یکبار بلکه چندین مرتبه برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده کنند. هرچند مسؤولان حمل و نقل عمومی قول مساعد برای نوسازی اتوبوسها دادهاند ولی تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است. البته در این زمینه باید دولت هم پای کار بیاید.
بر اساس این گزارش؛ شهروندان پیگیر روشن کردن کولر در اتوبوسهای شهری بودهاند.