اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

واکنش عضو شورای شهر تهران به اظهارات معاون رییس جمهوری/ نمی‌توانیم خودمان را محصور کنیم و بعد با دنیا رقابت کنیم

به گزارش اقتصاد آنلاین،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در جمع اعضای شورای شهر تهران گفت:  یک حرکتی در میان جوانان برای توسعه کارهای نوآورانه در حال انجام است که اگر جلوی این حرکت جوانان بایستید دیگر صاحب هیچ چیزی از آن در آینده نخواهید بود.

معاون رییس جمهور گفت: فرصتی در میان جامعه ایجاد شده است و شهرها به سمت نوآورانه شدن در حال شکل گیری است.

وی تاکید کرد: در نظام آموزشی آینده آموزش تا لحظه مرگ در نظر گرفته شده است و امروز افرادی که هیچ آشنایی با اینترنت ندارند و سوادی هم ندارد باز هم دارند با موبایل از آن استفاده میکنند.

معاون رییس جمهور گفت: ما به دانشگاه ها به دید تولید نیروی انسانی ماهر نگاه میکنیم و بیش از 500 هزار متر مربع فضا در حوزه دانش بنیانها داریم و جالب است که بدانید 6 هزار استارتاپ در ایران فعال هستند.

او اضافه کرد: امروز 4600 شرکت دانش بنیان داریم که 90 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که باعث ایجاد شغل برای 300 هزار نفر شده است.

سورنا ستاری ادامه داد: امروز بیش از 1400 نفر از فارغ التحصیلان یکصد دانشگاه برتر دنیا را به اجرا گذاشته ایم و جالب است که همین افراد 93 استارتاپ جدید را شکل داده اند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: امروز به طور سالانه 12 هزار میلیارد تومان منابع از بانکها جذب می شود و این در حالی است 15 صندوق سرمایه گذاری جسورانه و 25 صندوق پژوهش و فناوری داریم.

او اضافه کرد: ما در سال 1400 به عدد یک میلیون متر مربع فضای جدید در حوزه استارتاپ ها خواهیم داشت که به واسطه این افزایش فضا 2 هزار شرکت جدید استارتاپی شکل خواهند گرفت.

سورنا ستاری گفت: ما صحبتمان امروز با اعضای شورای شهر تهران این است که به ما بگویند می خواهند جلوی این حرکت نوآورانه بایستند یا خودشان در قالب شهرداری می خواهند سهمی در توسعه فناوری داشته باشند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در شهرهای نوآورانه خود شهرداری پیش رو در حوزه استارتاپ ها می شوند و جالب است که از آن کسب درآمد می کنند و اتفاقا به عنوان منابع پایدار از آن استفاده میکنند.

او ادامه داد: شما نگاه کنید که سه سال قبل در حوزه تاکسی های اینترنتی چه مخالفت های می شد و حتی برای بودن یا نبودن آن مناظره تلویزیونی برگزار می کردند که اینها واقعا جای خجالت داشت.

ستاری گفت: همان روزها رفتیم تفاهم کردیم که 1.5 درصد درآمد تاکسی های اینترنتی به شهرداری برسد در حالی که اگر همان روز شهرداری خودش فضا را برای فعالیت اینها باز میکرد امروز 30 درصد درآمد از آنها داشت.

او اضافه کرد: من حرفم با شما نمایندگان مردم در شورای شهر تهران این است که شما اگر همراه این فرآیند نوآورانه بشوید می توانست صاحب آن باشید و گروه شما باید تنها نظاره گر پیشرفت آن باشید و دستی در آن نخواهید داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شما می تواند یک پهنه نوآورانه باشد و شهر می تواند خودش یک فضای شتابدهنده به فعالیت استارتاپ ها باشد و شما می تواند در این مسیر به ما کمک کنید.

سورنا ستاری گفت: در اطراف دانشگاه شریف 500 شرکت نوآورانه ایجاد شده است اینها بچه های بودند که داشتند از کشور می رفتند اما ماندند و در حال کار و فعالیت هستند و برای بیش از 3000 نفر شغل ایجاد کرده اند.

او اضافه کرد: امروز شهرهای بزرگ دنیا محو استارتاپ ها شده اند و شهرداری ها خودشان بستر توسعه استارتاپ ها شده اند و این یک سرمایه گذاری بزرگ برای شهرها محسوب می شود.

نمی‌توانیم خودمان را محصور کنیم و بعد با دنیا رقابت کنیم

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات سورنا ستاری گفت: ما امروز ایشان را به عنوان نماینده دولت در شورای شهر تهران می‌دانیم و به عنوان نمایندگان مردم در شورا مسائلی را به ایشان مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد: حضور معاون علمی رییس جمهور دراین جلسه مغتنم هست ، چرا که ما نیازمند تغییر نگاه مدیریت شهری در حوزه کارآفرینی و استارت آپ‌ها هستیم و این تغییر هم باید درحوزه اجرا و هم در حوزه سیاستگذاری ایجاد شود.

نظری گفت: یکسال پیش مصوبه‌ای داشتیم با عنوان ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون که تاکنون اجرا نشده است، چرا که از همان زمان تا کنون برخی در شهرداری تنها برای مغازه‌داران حق قائل بودند و در حال حاضر نیز همین نگاه وجود دارد، اما شهرداری باید تغییر کند و به روز شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ما برای رسیدن به درآمد پایدار حتما لازم داریم که فن آوری‌ها نو و ورود به مشاغل جدید را به رسمیت بشناسیم و ازآن استفاده کنیم. البته که  دولت هم باید به زیرساخت‌های لازم پردازد و اگر دولت ورود نکند، عملا اتفاقی رخ نخواهد داد.

او در پایان گفت: واقعیت این است که نمی‌شود با بال‌های گنجشک جسم عقاب را به پرواز درآورد، ما نمی‌توانیم با اینترنت ملی و با محصور کردن خودمان در ظرف جغرافیایی خودمان، با دنیا رقابت کنیم. امروز عده‌ای در کشور در تلاشند تا وضع موجود را حفط کنند و اینترنت ملی را جایگزین اینترنت کنند، در حالی که اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا نمی‌تواند ما را به اهداف والا نزدیک کند.

ضربه قطعی اینترنت به کسب و کارها

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: بدون شک اخلالگری و ایجاد ناامنی محکوم است، چرا که امنیت شهروندان را هدف قرار می‌دهد، ولی این اقدامات کور و بی‌اثر نباید زمینه‌ساز اخلال در کسب و کارهای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان شود.

او اضافه کرد: هر دقیقه اختلال در روند فعالیت کسب و کارهای اینترنتی زمینه زیان و عدم کسب درآمد برخی از شهروندان را به ویژه در حوزه تاکسی‌های اینترنتی به همراه دارد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: باید تدبیر و تمهیدات لازم در زمینه پایداری کسب و کارهای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیک به عنوان یکی از ارکان اقتصاد شهری فراهم شود.

وی گفت: به عنوان نماینده مردم شهر در اجرای بند 2 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور درباره توجه به پایداری کسب و کارهای اینترنتی و ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان، به وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات تذکر می‌دهم.

او تاکید کرد: امیدارم با اقدام به موقع و اهتمام آقای جهرمی وزیر ارتباطات شاهد توجه بیش از پیش به تاب‌آوری کسب و کارهای اینترنتی و پایداری خدمات اینترنتی به شهروندان باشیم.

استارت ‌ آپ ‌ها را رانتی نکنید

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز خطاب به سورنا ستاری گفت: یارانه سوخت دیدیم که چه مسئله‌ای طی روزهای گذشته ایجاد کرد و تعدادی کشته و مجروح در سراسر کشور بر جای گذاشت.

وی اضافه کرد: پایه قرار دادن مسائل رانتی و یارانه‌ای برای هر فعالیت اقتصادی در آینده نیز می‌تواند سم باشد؛ چراکه گروهی جذب این فعالیت‌ها شده و برای حذف آن نیاز به جراحی داریم که جراحی عارضه ایجاد می‌کند.

رئیس شورای شهر تاکید کرد: از همین تریبون از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست داریم که در فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه رانتی وارد نشود.

هاشمی با اشاره به اینکه باید به سمت شهرهای هوشمند پیش رویم، گفت: ابتدا و پایه اصلی شهر هوشمند دیتاها است که همه ارگان‌ها باید دیتاهای خود را به اشتراک بگذارند، ولی متاسفانه این مسئله انجام نمی‌گیرد و همه سازمان‌ها دیتاهایشان را ‌یک سرمایه فرض می‌کنند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی گفت: به طور مثال زمانی که می‌خواهیم در شهرداری خیابانی را بکنیم، نمی‌دانیم زیر زمین مسیر کابل و لوله‌ها کجاست و یا ارباب رجوع زمانی که مسئله‌ای را می‌خواهد برطرف کند با روند پیچیده بروکراسی مواجه می‌شود و همه این مسائل به دلیل متصل نبودن دیتاها به یکدیگر است.

رئیس شورای شهر گفت: همه اطلاعات شهر به صورت پایه‌ای باید به هم متصل شود تا شهر هوشمند به وقوع بپیوندد و ما نیز در شهرداری هر شرکت و استار‌ت‌آپی را که معرفی کنند حمایت و تلاش می‌کنیم اقدامات لازم انجام گیرد.

در ادامه شهربانو امانی با بیان این که در این آشفته بازار می‌خواهند اینترنت ملی را جایگزین اینترنت بین المللی کنند، ادامه داد: آیا زیر ساخت اینترنت ملی برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده؟

وی با بیان این که کسب و کارهای نو زمان و مکان نمی‌شناسند گفت: شهرداری املاکی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده که باید بازپس گیرد و ما می‌توانیم آنها را در اختیار این شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم.

در ادامه ناهید خداکرمی نیز با بیان این که هر سازمان و دستگاهی اطلاعات دارند و باید به صورت استاندارد در اختیار دیگران قرار دهند، افزود: که ما از اطلاع دادن به مردم ابا داریم و شاهد آن نیز، این روزها است و نگران استفاده از اطلاعات هستیم. اما باید به مردم توضیح دهیم که در تهران و کشور چه خبر است؟

در ادامه الهام فخاری با اشاره به این که موضوعاتی از قبیل ارزش سازی و نوآوری مهم است تصریح کرد: وضعیت فعلی ما قابل قیاس با بسیاری از کشورها نیست و متاسفانه برای الگوهای نوآوری و به کار گیری نیروهای نوآور هیچ امتیازی قائل نیستند.

وی با بیان این که در راه رسیدن به ایده و طرح‌ها امنیت لازم تامین شود، گفت: بروکراسی پیچیده، قدرت سلیقه‌ای و رانت جامعه را گرفتار کرده و به تبع آن این شرکت‌های دانش بنیان نیز گرفتار شده‌اند.

در ادامه علی اعطا نیز با بیان این که گاها می‌بینیم قبل از آن که تقاضای واقعی شکل بگیرد موضوعاتی را در برنامه‌ها قید می‌کند گفت: به عنوان مثال اراضی پیرامون دانشگاه تهران برای مدت زیادی فریز شد چرا که در اسناد بالادستی پیش بینی شده بود که در این اراضی 4 هزار شرکت دانش بنیان مستقر شوند و باید تبعات وعوارض تصمیمات در آینده مشخص شود و باید بگویم چرا از ظرفیت شهرهای جدید استفاده نمی‌شود و همه چیز را می‌خواهند در تهران متمرکز کنند.

در ادامه الویری با بیان این که به زودی از ستاری دعوت می‌شود تا در جلسه شورای عالی حضور یافته و در مورد استارت‌آپ سایر شهرها نیز صحبت کند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در دو مقوله ارتقای بهره وری و هوشمندسازی می‌تواند به شهرداری کمک کند و پیشنهاد می‌شود علاوه بر منطقه دو یک منطقه دیگر به صورت پایلوت انتخاب شود.

در ادامه صدراعظم نوری با بیان این که وضعیت محیط زیست در تهران بسیار نامناسب است و نمی‌توانیم از این وضعیت دفاع کنیم اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها می‌توانند در حوزه محیط زیست و حمل ونقل به مدیریت شهری کمک کنند که البته مدتی پیش ما در شورای شهر در حوزه پسماند با استارت‌آپ‌ها جلسه گذاشتیم اما خروجی قابل ارائه و اجرا نداشت و پیشنهاد می‌شود یک کمیته‌ای با حضور شورا، شهرداری و معاونت علمی ایجاد شود تا برنامه‌های متعددی را طراحی کنیم.

در ادامه زهرا نژاد بهرام نیز با بیان این که منطقه 9 به عنوان منطقه پایلوت همکاری مشترک شناسایی شد و حتی دو ساختمان را برای ایجاد کارخانه‌های نوآوری شناسایی کردیم، گفت: اما مالکیت این ساختمان‌ها در اختیار ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان بود و نتوانستیم در این کارخانه‌ها کاری کنیم و به نظر می‌رسد معاونت علمی باید با سایر دستگاه‌ها وارد مذاکره شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان