عضو کمیسیون بودجه درگفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

اتکای بودجه به درآمدهای غیرقابل وصول/ پول نفت بازهم صرف هزینه حقوق و دستمزد خواهد شد

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ باتوجه به تجربه دولت در کاهش چشمگیر فروش نفت درسال جاری، میزان درآمدهای نفتی سال آینده در حساب دخل و خرج دولت برابر با 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که صد هزار میلیارد تومان کمتر از رقم درآمدی در بودجه سال جاری است. اما نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام داشت که همین میزان از درآمدهای نفتی در سال آینده نیز صرف اعتبارات عمرانی خواهد شد.

در این رابطه محمد حسینی عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تجربیات سالیان گذشته نشان داده است که هر زمان درآمدهای دولت کاهش پیدا می کند و برای پرداخت اعتبارات هزینه ای دچار کسری می شود، دولت به سمت کاهش اعتبارات و یا تملک دارایی های سرمایه‌ای حرکت می کند.

وی در ادامه افزود: امیدوارم در سال آینده این اتفاق تکرار نشود اما رویه هر ساله این طور بوده است که دولت نهایتا از اعتبارات تملک کسر کرده و به اعتبارات هزینه ای اضافه نموده است. از این رو پیش بینی می شود که اگر دولت در سال آینده نیز دچار کسری بودجه مازاد بر احتمالات شود، یقینا بخش بزرگی از این 48 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی نیز به اعتبارات هزینه ای تخصیص خواهد یافت.

حسینی گفت: به رغم اینکه درآمد نفتی سال آینده عدد بزرگی نیست اما همین عدد به علاوه مبالغ حاصل از فروش اوراق اسناد خزانه و اوراق مشارکت نیز بعنوان اعتبارات تملیکی سال آینده در نظر گرفته شده اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقداست: اگر کشش بازار برای فروش اوراق اسناد خزانه به میزان کافی نباشد و این میزان فروش نفت پیش‌بینی شده در بودجه محقق نشود، کسری بودجه اعتبارات تشدید خواهد شد. این درحالی است که پیش بینی می‌شود درآمدهای مالیاتی نیز به میزانی که دولت در بودجه 99 برای آن در نظر گرفته است، محقق نشود. در نتیجه در همین ابتدای امر برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تامین حقوق و دستمزد کارکنان دولت که بیش از 85 درصد از اعتبارات هزینه ای کشور را از آن خود می کند، نیاز به بهره‌گیری از درآمدهای نفتی است.

وی در پاسخ به این سوال که جانشین کاهش صدهزار میلیاردی درآمدهای نفتی چه منبعی خواهد بود، گفت: طبق بودجه ارائه شده، درآمدهای مالیاتی مهم‌ترین منبع جایگزین درآمدهای نفتی خواهد بود. همچنین بخش دیگری از فروش دارایی‌ها و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی صادراتی تامین خواهد شد. اما به گفته حسینی چندان نمی توان به درآمدهای مالیاتی اتکا کرد چراکه همچنان دست اندازهای زیادی در بخش تولید هست که با وجود این موانع نمی توان از بخش تولید انتظار درآمدزایی و پرداخت مالیات داشته باشیم.

در نهایت حسینی تاکید کرد با وجود صادرات محدود حامل های انرژی و همچنین فرارها و معافیت های مالیاتی، کسری بودجه سال 99 تشدید خواهد شد، این درحالی است که بودجه سال آینده انقباضی تر از سال‌های گذشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان