تعیین چهل پژوهشگر برتر جهان اسلام

امروزه تولیدات علمی، یکی از عوامل پیشرفت کشورها هستند. تولیدات علمی در قالب های مختلف ظهور می نمایند و پایگاه های استنادی به نمایه سازی این تولیدات می پردازند و پایگاه وب آوساینس ، از معتبرترین پایگاه های استنادی است. (منصوری و عصاره، ١٣٨٨: ١٩٠)

تعیین چهل پژوهشگر برتر جهان اسلام

تعیین چهل پژوهشگر برتر جهان اسلام و بررسی وضعیت آنها در بازۀ زمانی 2000 - 2011 به لحاظ مدارک تولید شده در پایگاه وب آو ساینس

١- مقدمه

امروزه تولیدات علمی، یکی از عوامل پیشرفت کشورها هستند. تولیدات علمی در قالب های مختلف ظهور می نمایند و پایگاه های استنادی به نمایه سازی این تولیدات می پردازند و پایگاه وب آوساینس ، از معتبرترین پایگاه های استنادی است. (منصوری و عصاره، ١٣٨٨: ١٩٠)

علم سنجی با روش های کمی، در پی ارزیابی تولیدات علمی است. نتایج این ارزیابی می تواند به صورت مقایسه کشورها، تعیین نویسندگان برتر، تعیین مؤسسات برتر و.... نمایان شود. تحلیل استنادی ، به عنوان یکی از روش های علم سنجی، با استفاده ازشاخص هایی همچون هرش، میزان استناد و میانگین استناد به هرمدرک و... ، به ارزیابی تولیدات علمی می پردازد. (پشوتنی زاده وعصاره، ١٣٨٨: ٢٤)

در حال حاضر، ٥٧ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند. این کشورها به لحاظ استعدادهای بالقوه، جایگاه استراتژیک و حساسی در دنیا دارند؛ به طور مثال، این کشورها ٢٥ درصد نیروی انسانی و٧٠ درصد منابع انرژی های حیاتی دنیا را به خود اختصاص داده اند اما متأسفانه، در عرصۀ عمل به جز چند کشور، آن هم به صورت سطحی، حضور شایسته ای نداشته اند. (منصوری و عصاره ١٣٨٨)

١-١- ضرورت و اهمیت تحقیق

هدف پژوهش توصیفی حاضر، تعیین چهل پژوهشگر برتر جهان اسلام و بررسی وضعیت آنها، به لحاظ شاخص های کمی علم سنجی است. یقینا تعیین پژوهشگران برتر، به دانشمندان مسلمان کمک زیادی در بهره گیری از پژوهش های این پژوهشگران خواهدنمود؛ به طور مثال، دانشمندان مسلمان می توانند در پژوهش های آتی خود، با پژوهشگران برتر همکاری نمایند. همچنین، بررسی وضعیت پژوهشگران برتر می تواند به آنها در جهت بهبود وضعیت تولیدات علمی خویش کمک نماید.

١-٢- اهداف پژوهش

١- تعیین ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام در بازة زمانی ٢٠٠٠ -٢٠١١، به لحاظ تعداد مدارک تولید شده؛

٢- بررسی وضعیت ٤٠پژوهشگر برتر جهان اسلام در بازة زمانی ٢٠٠٠-٢٠١١، به لحاظ تعداد کل استنادها؛

٣- بررسی وضعیت ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام در بازة زمانی ٢٠٠٠-٢٠١١، به لحاظ تعداد استنادهای دریافتی خالص (بدون خوداستنادی ها)؛

٤- بررسی وضعیت ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام در بازة زمانی ٢٠٠٠-٢٠١١، به لحاظ میانگین استناد برای هرمدرک تولیدشده؛

٥- بررسی وضعیت ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام در بازة زمانی ٢٠٠٠ - ٢٠١١، به لحاظ شاخص هرش h-index؛

٦- تعیین نوع و زبان رکوردهای تولیدشده ؛

٧- موضوعات مدارک تولید شده توسط پژوهشگران.

١-٣- پرسش های پژوهش

١- ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام به لحاظ تعداد مدارک تولیدشده ، چه کسانی هستند؟

٢- وضعیت این پژوهشگران به لحاظ مجموع استناد چگونه است ؟

٣- وضعیت این پژوهشگران به لحاظ مجموع استنادها، بدون خوداستنادی چگونه است؟

٤- وضعیت این پژوهشگران به لحاظ میانگین استناد به هر مدرک، چگونه است؟

٥- وضعیت این پژوهشگران به لحاظ شاخص هرش چگونه است ؟

٦- موضوعات کارشده توسط این پژوهشگران کدم اند؟

٧- انواع قالب های مدارک تولیدشده توسط این پژوهشگران کدم اند؟

٨- مدارک تولیدشده توسط این پژوهشگران ، به چه زبان هایی انتشار یافته اند؟

٩- چه میزانی از مدارک تولیدشده در جهان اسلام، توسط این پژوهشگران تولید شده است؟

١-٤- پیشینۀ پژوهش

پژوهش های بسیاری در حوزة علم سنجی صورت گرفته و حوزه های علمی متعددی مورد مطالعه قرارگرفته است. در ادامه به چند پژوهش مرتبط اشاره میشود.

- عصاره و مک کین (٢٠٠٨)، نرخ رشد تولیدات علمی ایران در رشتۀ شیمی در پایگاه دیالوگ را بررسی نموده اند. نتایج پژوهش آنها نشان میدهد که نرخ رشد تولیدات علمی ایران در حوزة شیمی، ٢٦ درصد در سال بوده است. همچنین آنها با ترسیم ساختار علمی، نشان دادند که پژوهشگران ایرانی در حوزة شیمی، در هفت خوشۀ مختلف کار می کنند.

- مهراد و گزنی (١٣٨٦)، سه کشور اسلامی ایران و ترکیه و مصر را به عنوان برترین کشورهای اسلامی، در پایگاه طلایه داران علم مؤسسۀ «آی اس آی»، در بازة زمانی ٢٠٠٣- ٢٠٠٧ موردبررسی قرارداده اند. پژوهش آنها نشان میدهد که در ٢٢ رشتۀ علمی، کشورهای اسلامی یک درصد تولیدات علمی جهان را تولید نموده اند.

- پشوتنی زاده و عصاره (١٣٨٨)، با بررسی ٢٢٦١٧ رکورد تولیدشده در حوزة کشاورزی در پایگاه وب آو ساینس، در بازة زمانی ٢٠٠٠-٢٠٠٨، دریافتند که نرخ رشد سالانۀ انتشارات برای سال ٢٠٠٨، هفت درصد بوده است. همچنین دریافتند که مدارک در ١٥ قالب و به ٢٥ زبان زندة دنیا و با همکاری ١٧٣کشور تولید شده اند ونیز خوشه های شکل گرفته در نقشۀ تاریخ نگاشتی، شامل ٥ خوشه بوده است.

- منصوری و عصاره (١٣٨٨)، به بررسی تولیدات علمی کشورهای اسلامی در پایگاه وب آو ساینس، در بازة زمانی ١٩٩٤-٢٠٠٨ پرداخته اند. جامعه آنها ١٦ کشور اسلامی فعال در پایگاه وب آو ساینس بوده است. نتایج پژوهش آنها نشان میدهد که تولیدات علمی جهان اسلام، به طور میانگین، از رشد صعودی برخوردار بوده و ایران پیشتاز این کشورها بوده است. همچنین بررسی نقشۀ تاریخ نگاشتی ده نویسندة برتر نشان میدهد که نویسندگان ایران در حوزة موضوعی شیمی، بیشترین استناد را از نویسندگان کشورهای اسلامی دریافت کرده اند.

- حمیدی و دیگران (١٣٨٧)، تولیدات علمی در حوزة کتاب سنجی و شاخه های آن در پایگاه وب آو ساینس، در بازة زمانی ١٩٩٠- ٢٠٠٥ را مورد بررسی قرارداده اند. آنها دریافته اند که ٥٣ کشور در این حوزة موضوعی، به تولید علم کمک کرده اند و کشورهای آمریکا، انگلیس و آلمان، به ترتیب، بیشترین تولید را داشته اند.

- یوسفی و دیگران (١٣٩١)، تولیدات علمی ایران در حوزة ایمنی شناسی از ابتدا تا سال ٢٠١٠ را در پایگاه وب آو ساینس مورد بررسی قرارداده اند. نتایج نشان میدهد که در مجموع، ١٧٧٥ مقاله از نویسندگان ایران وارد پایگاه شده است و میانگین استناد به هریک از مقاله های نویسندگان ایرانی، ٢٦ /٦ استناد و دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرکارترین دانشگاه بوده است.

- عابدی و دیگران (١٣٩٠)، نقشۀ علم مدیریت شهری را ترسیم نموده اند. آنها با استفاده از داده های پایگاه وب آو ساینس، زیرحوزه های موضوعی رشته مدیریت شهری را تبیین کرده اند و نتایج نشان میدهد که نقشۀ علم مدیریت شهری، شامل ٣٦ زیرحوزة موضوعی و ١٨ ناحیه است.

- حمدی پور و عصاره (١٣٩٠)، برون دادهای علمی حوزة موضوعی بیماری ام اس را در بازة زمانی ١٩٩٩-٢٠٠٨ مورد بررسی قرارداده اند. یافته ها نشان میدهد که از ١٧٧٣٧ مدرک تولیدشده در این حوزه، بیشترین آنها متعلق به سال ٢٠٠٨ است. همچنین ضریب همکاری بین نویسندگان در این سال، ٠/٧٦ است و امریکا با تولید ٣٦ درصد کل مدارک، در جایگاه نخست قراردارد.

- مکی زاده و عصاره (١٣٩٠)، تولیدات علمی حوزة اخلاق پزشکی را در بازة زمانی ١٩٩٠ -٢٠٠٨ مورد بررسی قرارداده اند. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که روی هم رفته ٥٦٩٠ عنوان مدرک در ١٥ قالب ، از سوی ٣٤٤٣ مؤسسه وتوسط ١٠٣٢٦ نویسنده تولید شده است.

- نجفی و زارع (١٣٨٧)، ترسیم نقشۀ علم نگاری تولیدات حوزة پزشکی هسته ای را در نمایۀ استنادی علوم، در سال های ٢٠٠٠ -٢٠٠٩، موضوع پژوهش خود قرارداده اند. نتایج پژوهش نشان میدهد که ٩٣ درصد مدارک، به زبان انگلیسی نوشته شده اند و آمریکاییها بیشترین تولید علمی را داشته اند. کشور ایران نیز در جایگاه سیام قرارگرفته و ٥٠ مجله به تنهایی ٢٦٠٨ مدرک را منتشر نموده اند.

٢- بحث

پژوهش توصیفی حاضر، با روش کمی و علم سنجی انجام شده است. داده های پژوهش از پایگاه وب آو ساینس استخراج شده و شیوة کار به این صورت است که ابتدا، کل مدارک تولیدشده توسط کشورهای اسلامی، در بازة زمانی سال های ٢٠٠٠-٢٠١١، مورد بازیابی قرارگرفته است. سپس، رکوردهای بازیابی شدة مربوط به ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام، انتخاب شده و گزارش تحلیلی از داده های مربوط به نوع رکورد، زبان، کشورها، مؤسسات مؤثر و موضوعات، از پایگاه وب آو ساینس دریافت و در رایانه شخصی بارگذاری شده است. سپس، این داده ها وارد نرم افزارهای «اکسل» و «اس پی اس اس» شده و با استفاده از آمار توصیفی، داده ها مورد تحلیل قرارگرفته است. برای به دست آوردن تعداد کل استنادها، گزارش استنادی تک تک پژوهشگران ، در قالب اکسل دریافت شده و همچنین میانگین استنادها نیز از طریق تقسیم کل استنادها به تعداد کل رکوردها به دست آمده است.

A=B/C

A: میانگین استناد به هر مدرک

B: تعداد کل استنادها

C: تعداد کل مدارک

برای تعیین استنادهای خالص (بدون خوداستنادی) نیز از گزارش استنادی پایگاه وب آو ساینس استفاده شده است و برای تعیین شاخص هرش H-index که نشان دهندة یک خط افقی در لیست مدارک است، مدارک، به ترتیب میزان استناد مرتب شده اند، مدرکی که بیشتر یا برابر با تعداد کل مدارک بررسی شده ، استناد داشته باشد، به عنوان خط هرش تعیین می شود و تعداد مدارک بالای آن، بیانگر میزان شاخص هرش برای آن مدارک است ؛ برای مثال، اگر پژوهشگری ٢٠ مقالۀ چاپ شده داشته باشد و فقط ١٠ مقالۀ او بیش از ٢٠ بار مورد استناد قرارگرفته باشد، شاخص هرش پژوهشگر مورد نظر ١٠خواهدبود. (Hirsch ,2005)

٢-١- یافته ها

یافته ها برای پرسش اول در مورد پژوهشگران برتر، به لحاظ تعداد مدارک تولیدشده ، نشان میدهد که به ترتیب، «فان هک» از کشور مالزی، با ١٨٨٧ مدرک، هم وطن او «نک سو» (NG SW)، با ١٨٠٥ مدرک و «یلماز» از ترکیه ، با ١٠١٢مدرک، در رتبه های اول تا سوم قراردارند. از میان پژوهشگران ایرانی نیز «محمدرضا گنجعلی» با ٥٢٦ مدرک، در جایگاه بیست وسوم قراردارد. یافته های این پرسش در جدول (١) به طور کامل آورده شده است:

جدول ١. ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام

تعیین چهل پژوهشگر برتر جهان اسلام 1.PNG

یافته های به دست آمده در جدول فوق ، برای پرسش دوم درخصوص پژوهشگر برتر از نظر تعداد استناد، نشان می دهد که محمدرضا گنجعلی از کشورمان، با مجموع ٩٥٥٤ استناد، در رتبۀ نخست قرارگرفته است و «فان هک» از کشور مالزی، با مجموع ٧٥٣٢ استناد، در جایگاه دوم قرارگرفته است. همچنین، مجتبی شمسی پور، با مجموع ٧٣٢٦ استناد، در رتبۀ سوم قراردارد. جدول (١)، یافته های این پرسش را برای سایر پژوهشگران نشان می دهد.

یافته های جدول شماره ١ برای پرسش سوم، در رابطه با پژوهشگران برتر، به لحاظ تعداد استنادهای خالص (بدون خوداستنادی ها)، نشان می دهد که مجتبی شمسی پور از ایران، با ٦٢٤٧ استناد، یلماز از ترکیه، با ٥٠٧٨ استناد و فان هک از مالزی، با ٤٩٩٢ استناد، به ترتیب، در جایگاه های اول تا سوم قراردارند. در جدول (١) تعداد استنادهای خالص برای سایر پژوهشگران آورده شده است.

یافته های جدول بالا برای پرسش چهارم، به لحاظ شاخص هرش نیز نشان میدهد که محمدرضا گنجعلی ، با شاخص هرش ٥٢، مجتبی شمسی پور، با شاخص هرش ٤٣ و «حی ات» از پاکستان، با شاخص هرش ٤٠، به ترتیب، در جایگاه های اول تا سوم قراردارند.

جدول (١)، یافته های کامل این پرسش را نشان می دهد.

یافته های جدول بالا برای پرسش پنجم، نشان میدهد که به لحاظ میانگین استناد به هر مدرک، گنجعلی با ١٦/ ١٨ استناد برای هر مدرک، در جایگاه نخست قراردارد و پس از وی، شمسی پور با ١٦/٦٧ و حی ات از پاکستان با ١٤ /٩ استناد برای هر مدرک، به ترتیب، در جایگاه های دوم و سوم قراردارند. یافته های کامل این پرسش، در جدول (١) آورده شده است.

جدول (٢) نشان می دهد که مبحث موضوعی بلورشناسی ، با ١٧/٩٦ درصد موضوعات کارشده، در جایگاه نخست و پس از آن شیمی، با ١٦/٢ درصد موضوعات کارشده، در جایگاه دوم و مبحث موضوعی جراحی، با ٥/٤٢ درصد، در جایگاه سوم قراردارد.

جدول ٢. موضوعات کارشده

تعیین چهل پژوهشگر برتر جهان اسلام 2.PNG

برای پرسش هفتم نیز یافته های بدست آمده نشان میدهد که پژوهشگران مورد نظر، تولیدات علمی خود را در ١٢ قالب به چاپ می رسانند و قالب مقاله با ٨٨ درصد، قالب خلاصه ها با ٧/٢ درصد و قالب منابع درسی با ٢/٩ درصد، بیشترین درصدها را به خود اختصاص داده اند.

یافته های پژوهش در خصوص پرسش هشتم، نشان میدهد که زبان انگلیسی، با ٩٨/٥ درصد مدارک تولید شده ، در جایگاه نخست قراردارد و پس از آن، به ترتیب، زبان های ترکی و مالزیایی با اختصاص دادن ١/٣ درصد ٠٦/ ٠درصد مدارک تولیدشده به خود، در جایگاه های دوم و سوم قراردارند.

یافته های پژوهش در خصوص پرسش نهم، نشان میدهد که از ١٦٣٣١٩١٣ مدرک تولیدشده در بازة زمانی ٢٠٠-٢٠١١، ٣/٦ درصد مدارک (٥٩٢٧٠٠ مدرک)، متعلق به کشورهای اسلامی است و در بین کشورهای اسلامی ، ترکیه با ٢١١٧٧٤ مدرک تولیدشده، حدود ٣٥ درصد، ایران با ١١٠٦٦٦ هزار مدرک تولیدشده ، حدود ١٨ درصد و مصر با

٥٠٠٠٠ مدرک تولیدشده، حدود ٨ درصد مدارک تولیدشده را به خود اختصاص داده اند و ٤٠ پژوهشگر برتر جهان اسلام، در مجموع ٢٣١٥٥ مدرک را تولید کرده اند که تقریبا حدود ٥ درصد کل تولیدات جهان اسلام را به خود اختصاص داده اند.

یافته های پژوهش حاضر نشان میدهدکه فان هگ و نک سو، به تر تیب، بیشترین میزان تولیدات علمی را به وجودآورده اند. پژوهش منصوری و عصاره (١٣٨٨)، در بازة زمانی ١٩٩٤-٢٠٠٨، نیز نشان داده که فان هک و نگ سو بیشترین مدرک را تولید کرده اند که نتیجۀ پژوهش حاضر را تأیید می کند. تعداد مدارک تولیدشدة این افراد، در چند سال گذشته افزایش چشم گیری داشته، به طوری که تولیدات علمی فان هک در بازة زمانی ١٩٩٤-٢٠٠٨، ١٢٤٣ مدرک بوده که در بازة زمانی ٢٠٠٠-٢٠٠١١، به ١٨٨٧ مدرک رسیده است و تولیدات علمی نگ سو در بازة زمانی ١٩٩٤-٢٠٠٨، ١٠٧٢ مدرک بوده که در بازة زمانی ٢٠٠٠ -٢٠١١، به ١٨٠٥ مدرک رسیده است.

از میان پژوهشگران ایرانی، گنجعلی، تعداد مدارک خود را از ٣٠٠ به ٥٢٦ رسانده است که به نظر می رسد رشد خوبی باشد. نکته جالب توجه در مورد پژوهشگران ایرانی، این است که آقای زلفی گل، دانشمند باارزش کشورمان ، متأسفانه بااینکه در پژوهش منصوری و عصاره بین پژوهشگران برتر جهان اسلام قرارگرفته است، در سال های اخیر نتوانسته تعداد مدارک خود را افزایش دهد که این امر می تواند به دلیل به کارگیری ایشان در پایگاه های انجام دادنی (سرپرستی دانشگاه بوعلی سینا همدان) باشد.

قرارگرفتن دو ایرانی به نام های گنجعلی و شمسی پور در میان سه پژوهشگر برتر جهان اسلام ، به لحاظ میزان استنادها، بسیار ارزشمند است و می تواند روشنگر ارزش علمی بالای مدارک تولیدشده توسط آنها باشد. همچنین قرارگرفتن شمسی پور در صدر برترین پژوهشگران جهان اسلام، به لحاظ میزان استنادهای خالص (بدون خوداستنادی ها)، می تواند نشانگر کیفیت بسیار بالای مدارک تولیدشده توسط ایشان باشد. اینکه گنجعلی به لحاظ کل استنادها در رتبه نخست قرارگرفته ولی به لحاظ میزان استنادهای خالص (بدون خوداستنادی ها) در جایگاه پنجم قراردارد، نشان دهندة خوداستنادی بالای مدارک تولیدشده توسط ایشان است و اینکه گنجعلی وشمسی پور، به لحاظ تعداد استنادهای دریافتی برای هر مدرک، در جایگاه اول و دوم قرارگرفته اند، می تواند نشان از توان علمی بالای آنها، ارزش بالا، روزآمدبودن و همپوشانی نداشتن تولیدات علمی آنها باشد.

برگزیدة نغز، این است که فان هک و نک سو، دو پژوهشگر برتر جهان اسلام، به لحاظ میزان مدارک تولیدشده از نظر میانگین استنادهای دریافتی، به ترتیب، در رتبه های سی وششم و سی ونهم قرارگرفته اند که نشان از تعداد استنادهای کم مدارک تولیدشده توسط آنهاست و می تواند ناشی از توان علمی پایین آنها و ارزش پایین، روزآمدنبودن وهمپوشانی داشتن تولیدات علمی آنها باشد. به لحاظ شاخص هرش، گنجعلی وشمسی پور، دررتبه های اول و سوم قرارگرفته اند ولی باتوجه به میزان بالای خوداستنادی گنجعلی، قرارگرفتن ایشان در رتبۀ نخست، سؤال برانگیز است. علت این امر می تواند ضعف شاخص هرش باشد، چرا که این شاخص ، میزان خوداستنادی را مورد لحاظ قرارنمی دهد.

موضوعات بلورشناسی و شیمی، با توجه به گستردگی و کاربردی بودن آنها، دور از انتظار نیست که موضوع اکثر مقاله ها قرارگیرند. همچنین تعلق گرفتن ٨٨ درصد مدارک به نوع مقاله می تواند نشانگر کاربرد بسیار این نوع مدرک به لحاظ پژوهش های علمی باشد.

بیش از ٩٨ درصد مدارک تولیدشده، به زبان انگلیسی است و این می تواند نشانگر سلطۀ زبان انگلیسی بر جهان علم باشد. نتایج نجفی و زارع (١٣٨٧)، نشان میدهد که ٩٣ درصد مدارک، به زبان انگلیسی نوشته شده اند که مؤید نتیجۀ این پژوهش است.

منصوری و عصاره در پژوهش خود دریافته بودند که ٢/٤٥ درصد تولید علمی دنیا، متعلق به جهان اسلام است و این پژوهش، نشان میدهد که ٣/٦ درصد تولید علمی دنیا، توسط جهان اسلام تولید می شود که نشان از رشد قابل ملاحظه در این زمینه است. یافته ها نشان میدهد که کشورهای اسلامی ترکیه، ایران ومصر، بالاترین تولید علمی را دارند.

یافته های منصوری و عصاره (١٣٨٨) نیز نشان داده است که ترکیه با ١٥٣٢٠ مدرک، ایران با ٥٠٨٤٨ مدرک و مصر با ٤٣٦٦٢ مدرک تولیدشده، در جایگاه های نخست تا سوم قرارگرفته اند که یافته های پژوهش حاضر را تأیید می کند. نکتۀ جالب توجه، رشد بسیار چشمگیر کشورمان در چهار سال اخیر است، به طوری که تعداد مدارک ایران، به ١١٠٦٦٦مدرک در پایان سال ٢٠١١ رسیده است که علت این امر می تواند توجه دولت به پژوهش و همچنین رشد دانشگاه ها در ایران باشد.

٣- نتیجه گیری

بررسی وضعیت پژوهشگران برتر جهان اسلام نشان میدهد که به جز کشورهای مالزی، ترکیه، ایران وپاکستان، پژوهشگران سایر کشورها از نظر تولید علمی در جایگاه مناسبی قرارندارند. همچنین مشخص است که در چند سال اخیر، ایران رشد علمی بسیار خوبی داشته است. ایران توانسته میزان تولیدات علمی خود را در سه سال گذشته، بیش از دو برابر نماید (از ٥٠٨٤٨ مدرک به ١٠٦٦٦ مدرک) که قابل مقایسه با سایر کشورهای اسلامی نیست؛ به طور مثال، در همین بازة زمانی، کشور مصر تولیدات خود را از ٤٣٦٦٢ به ٥٠٠٠٠ مدرک رسانده است. پیش بینی می شود که درصورت ادامۀ رشد تولیدات علمی درسال های آینده، فاصله بسیار زیادی بین ایران وسایر کشورهای اسلامی ایجاد خواهدشد. پژوهش حاضر نشان میدهد که علاوه بر رشد کمی تولیدات کشور، مدارک تولیدشده توسط پژوهشگران برتر ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است. می توان به لحاظ کمی (میزان مدارک تولیدشده) فان هک از مالزی را برترین پژوهشگر جهان اسلام دانست و از نظر کیفیت مدارک تولیدشده، گنجعلی از ایران را برترین پژوهشگر جهان اسلام معرفی کرد.

از نتایج جانبی این پژوهش می توان به مشخص شدن ضعف شاخص هرش در نادیده گرفتن خود استنادی ها اشاره کرد.

با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود:

١- به صورت موضوعی نیز برترین پژوهشگران جهان اسلام شناسایی و معرفی گردند.

٢- با توجه به کیفیت بالای مدارک تولیدشده توسط پژوهشگران ایرانی، مسئولان ذی ربط با حمایت های معنوی و مادی از این پژوهشگران، زمینۀ رشد کمی تولیدات علمی این دانشمندان را فراهم آورند.

٣- به مسئولین اجرایی پیشنهاد می شود که به جای به کارگیری پژوهشگران برتر در

پست های اجرایی، از آنها در پست های مشاورة علمی و پژوهشی استفاده نمایند.

فهرست منابع

- کتاب ها

١- حافظ نیا، محمدرضا. (١٣٨٨). مقدمه ای بر روش پژوهش در علوم انسانی. تهران: سمت.

عصاره، فریده، حیدری، غلامرضا، زارع فراشبندی، فیروزه و حاجی زین العابدینی، محسن.

(١٣٨٨). از کتاب سنجی تا وب سنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاه ها، شاخص ها و قواعد. تهران: نشرکتابدار.

- مقاله ها

٢- حمدی پور، افشین و عصاره، فریده. (١٣٩٠). «مطالعۀ علم سنجی برون دادهای علمی نویسندگان تأثیرگذار در حوزة بیماری Multiple Sclerosis و دیداری سازی ساختار علمی این حوزه در سال های ٢٠٠٨-١٩٩٩. مدیریت اطلاعات سلامت». دورة ٨، شمارة ٥، ٦٤٩-٦٦١.

٣- حمیدی ، علی و اصنافی، امیررضا و عصاره، فریده. (١٣٨٧). «بررسی تحلیلی و ترسیم ساختار انتشارات علمی تولیدشده در حوزه های کتاب سنجی ، علم سنجی، اطلاع سنجی و وب سنجی در پایگاه Web of Science، طی سال های ١٩٩٠-٢٠٠٥»، فصلنامۀ کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس. دورة ٤٢، شمارة ٢، ١٦١-١٨٢.

٤- عابدی، حسن و ابوی ، محمد. (١٣٩٠). «ترسیم نقشۀ علم مدیریت شهری بر مبنای طبقه بندی های موضوعی پایگاه استنادی علوم (آی اس آی)». نشریۀ مدیریت دولتی. دورة ٧، شمارة ١، ١٣١- 152.

٥- مکی زاده، فاطمه و عصاره ، فریده. (١٣٩٠). «تحلیل استنادی و ترسیم برون دادهای علمی اخلاق پزشکی در وب گاه WoS در سال های ١٩٩٠-٢٠٠٨». مجلۀ اخلاق و تاریخ پزشکی. دورة چهارم، شمارة ٥، ٦٥-٧٧.

٦- منصوری، علی و عصاره ، فریده. (١٣٨٩). «کشورهای پیشرو علمی جهان اسلام در پایگاه وب آو ساینس». فصلنامۀ کتاب. پیاپی ٨١، دورة ٢١، شمارة ١، ١٤٦-١٩٥.

٧- مهرداد، جعفر وگزنی ، علی. (١٣٨٦). «قدرت های علمی جهان اسلام». فصلنامۀ کتاب. دورة ٣، شمارة ٧١، ١٢٥-١٤١.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان