اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

چرا محسن هاشمی، شهردار تهران را ترسو خواند؟

به گزارش اقتصادآنلاین، همه چیز از رکورد تاریخی محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر تهران شروع شد. انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری چندماه بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که اوج محبوبیت او بین مردم بود برگزار شد و همین موضوع سبب شد تا فرزند او رای اول را در انتخابات شورای شهر تهران به عنوان سر لیست اصلاح‌طلبان بیاورد. 

از خود محسن هاشمی گرفته تا تهرانی‌هایی که به او رای داده بودند، همه زاده آیت‌الله را در قامت شهردار تهران تصور می‌کردند تا جایی که فتاح، رییس وقت کمیته امداد امام خمینی در یکی از جلسات علنی شورای شهر تهران گفت که « دوست داشتم محسن هاشمی شهردار شود، اما رای اعضای شورا چیز دیگری بود» اما احزاب اصلاح طلب با علم کردن وفاداری به میثاق نامه خط بزرگی بر آرزوی محسن هاشمی کشیدند. 

هرچند بارها از سوی نزدیکان وی از جمله محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران اعلام شد که هاشمی هیچگاه میثاق‌نامه را امضا نکرده است اما همراه نبودن دو حزب اتحاد و اعتماد در شورای شهر سبب شد، هربار با وجود کاندیدا شدن در قامت شهردار، باز خود را تنها ببیند و به آنچه می‌خواهد نرسد. 

شهردار اول شورای پنجم محمدعلی نجفی بود که از همان ابتدا به دلیل حمایت نشدن از سوی برخی از نهادهای حاکمیتی، نیامده حرف رفتنش را ظرف شش ماه می‌زدند و به دلیل آنچه که خستگی عنوان شد آخر اسفند 96 استعفایش را به شورا تقدیم کرد. هرچند که نجفی سرآغاز اتفاقات خوبی هم در شهرداری تهران بود اما در نهایت باید می‌رفت. 

محمدعلی افشانی، شهردار دوم شورای پنجم حاصل بازی خوردن حزب اتحاد از اعتماد بود که در نهایت بعد از علم شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و در شرایطی که افشانی تمام تلاشش را برای ماندن در بهشت کرده بود،  کنار رفت. هرچند عده‌ای معتقد بودند وی کارنامه قابل قبولی در این مدت نداشته است. 

شهردار سوم منتقدترین فرد به کارنامه کاری محمدباقر قالیباف بود. پیروز حناچی که از شورای عالی شهرسازی در زمان عباس آخوندی به شهرداری آمده بود سالها از تراکم‌فروشی در تهران انتقاد می‌کرد و  آلودگی شدید هوا را در نتیجه سیاست‌های بزرگراه سازی قالیباف می‌دانست.  

او معاون عمرانی محمد علی نجفی و معاون شهرسازی و معماری محمدعلی افشانی بود. سومین شهردار شورای پنجم در زمانی که می‌خواست از شورا رای اعتماد بگیرد اعلام کرد که نگاهش پس از ورود به شهرداری تغییر پیدا کرده است. در نهایت نیز ژشت انتقادی حناچی هم رنگ باخت و شد بخشی از بدنه و سیستم شهرداری که باید هرچه در توان دارد بگذارد تا در همین جایگاه بماند. 

محسن هاشمی در سه انتخاب شهردار همیشه یکی از گزینه‌های جدی بود که به مرحله نیمه نهایی هم نمی‌رسید. او در تمام این سال‌ها بارها نگرانی خود را از عملکرد مدیریت جدید شهری اعلام کرده و به برخی از ضعف‌های موجود، اذعان. 

محسن هاشمی حالا زبان به انتقاد شهرداری گشوده که به زعم خودش ترس دچار شدن به عاقبت گذشتگان، او را از هر اقدامی باز می‌دارد. 

رییس شورای شهر تهران چهارشنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی حناچی را ترسو خواند و گفت که شهردار تهران از ترس نهادهای نظارتی جسارت انجام برخی اقدامات را ندارد. کنایه‌ای که نشان می‌دهد محسن هاشمی هنوز ناراحتی خود از  شورای اصلاح طلب به دلیل شهردار نشدنش پنهان نمی‌کند و گاه گداری با کنایه‌های مستقیم و غیر مستقیم به آن‌ها گوشزد و یادآوری می‌کند که او شهردار بهتری برای تهران می‌شد.  

شاید اگر اعضای شورای پنجم به محسن هاشمی اعتماد می‌کردند شهردار خوبی می‌شد اما او تاکنون کارنامه خوبی نسبت به پیشینیان خود به عنوان رییس شورا به جای نگذاشته است. 

در زمانی هم که کم‌تر از دوسال از عمر شورای پنجم بیشتر نمانده هر از گاهی با مطرح کردن انتقاداتی نسبت به شهردار منتخب، به شورایی‌ها، نتیجه یک‌دندگی کنار زدنش را یادآوری می‌کند. شاید محسن هاشمی همچون بسیاری از اصلاح طلبان در اندیشه جدا کردن خود از کسانی است که برای او در میدان سیاست ناکامی رقم زدند. و البته شاید پربیراه نگفته باشند منتقدان درون خود جریان اصلاحات و اصولگرا، که عملکرد این دوره مدیریت شهری فقط نام‌گذاری معابر بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان