رویداد TIM ۲۰۲۰؛ تلاش برای همکاری مشترک فناورانه ایران با کشورهای عضو گروه D۸

نشست سرمایه گذاری فناوری TIM ۲۰۲۰ با محوریت جذب سرمایه از کشورهای عضو گروه D۸ در تاریخ ۱۵ و ۱۶ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد

رویداد TIM 2020؛ تلاش برای همکاری مشترک فناورانه ایران با کشورهای عضو گروه D8

نشست سرمایه گذاری فناوری TIM 2020 با محوریت جذب سرمایه از کشورهای عضو گروه D8 در تاریخ 15 و 16 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. در این رویداد، 20 سرمایه‌گذار خارجی در کنار سرمایه‌گذاران داخلی، درباره همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک روی استارتاپ‌ها ایرانی به گفتگو می‌پردازند. رویداد سرمایه گذاری فناوری یا «TIM 2020» در راستای ایجاد صندوق‌های مشترک و برای دومین بار در کشورمان برگزار خواهد شد تا بتواند یک پل ارتباطی بین تیم‌های داخلی و خارجی باشد.

رویداد TIM2020

«میلاد صدرخانلو» معاون دبیر شبکه تبادل و انتقال فناوری‌های کشورهای D8، در نشست خبری این رویداد که امروز (5 بهمن) برگزار شد، اعلام کرد که امروزه همکاری‌های بین‌الملل در حوزه اقتصادی دشوار‌تر از همیشه بوده و کمک برای اطلاع رسانی این رویداد به اکوسیستم کمک می‌کند:

«گروه دی‌هشت از سال 1996 تاسیس شده و شامل هشت کشور بزرگ جهان اسلام می‌شود: اندونزی، ایران، ترکیه، نیجریه، پاکستان، مصر، پاکستان و بنگلادش اعضای این گروه محسوب می‌شوند و به علت گستره جغرافیایی این کشورها که از آفریقا تا شرق آسیا را شامل می‌شود؛ این گروه بسیار مهم است.»

60 درصد مسلمانان جهان در این 8 کشور زندگی می‌کنند و بر اساس آمار جهانی 13 درصد جمعیت دنیا (تقریبا یک هشتم جمعیت کره زمین) ساکن این کشورها هستند. آخرین آمارهای اقتصادی نیز حکایت از این دارد که در سال 2010، شصت و هشت میلیارد دلار تبادل تجارت بین این کشورها صورت گرفته است. تمام این مسائل حمایت از استراتژیک بودن این گروه دارد؛ گروهی که دبیرخانه آن در کشور همسایه یعنی ترکیه جای گرفته است.

رویداد TIM2020

به گفته صدرخانلو یکی از فعالیت‌های گروه D8 بر محوریت حوزه فناوری می‌چرخد و در این گروه شبکه‌ای تأسیس شده به اسم TTEN که موضوع و فعالیت آن تبادل اطلاعات و فناوری است. دبیرخانه این گروه در ایران و در پارک فناوری مستقر است و صدرخانلو دلیل این موضوع را به دیجیاتو چنین می‌گوید:

«این که دبیرخانه گروه فناوری D8 در ایران قرار دارد الزاما بدین معنا نیست که ما در بین هشت کشور از منظر فناورانه جایگاه بالاتری داریم و زیرساخت‌های کامل‌تری در اختیار داریم؛ واقعیت اینست که کشوری چون مالزی در این مسائل از ما جلوتر است اما باید گفت عزم و اراده ایران برای تبادل و دانش اطلاعات بسیار بالاست. گروه D8 این اراده را در کشور و تیم‌های ما دیده و وضعیت خوب و مطلوب ما در حوزه فناوری نیز در کنار هم باعث شده که اعتماد زیادی به ایران در این خصوص صورت پذیرد؛ به‌طوری که اخیرا توانسته‌ایم بودجه‌ای ثابت از دی‌هشت برای گروه فناوری دریافت کنیم که رقم آن فعلا بیست هزار یورو است اما این صرفا برای شروع کار است و با توسعه‌ کار و دیدن نتایج، امیدواریم بیشتر هم بشود.»

صدرخانلو تاکید می‌کند علی رغم تمام مشکلاتی که آمریکا بر راه ایران و فعالیت‌های تجاری‌اش قرار داده و با وجود سنگ‌اندازی‌های بسیار این کشور و هجمه‌های رسانه‌ای، ایران توانسته در نهایت از 8 کشور برای این رویداد دعوت به عمل آورد و میزبان بیست شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بشود:

«100 شرکت داخلی در کنار این بیست شرکت خارجی حضور دارند و ما امیدواریم بتوانیم تفاهمنامه‌ها و همکاری‌هایی بین تیم‌های داخلی و بین‌المللی به وجود بیاوریم که پایدار باشد. این مساله می‌تواند به رشد اکوسیستم کشورمان کمک شایانی کند و ارزآوری برای ایران داشته باشد. می‌خواهیم مفهوم سرمایه‌گذاری مشترک را بین این شرکت‌ها جا بیندازیم و باور داریم که با وجود سختی بسیار، می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

معاون دبیر شبکه تبادل و انتقال فناوری‌های کشورهای دی‌هشت در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا تضمینی برای نهایی شدن قراردادهای همکاری و سرمایه‌گذاری وجود دارد یا خیر نیز گفت:

«برخی تیم‌های داخلی که خودشان به سمت سرمایه‌گذار خارجی در کشورهای همسایه و غیر همسایه رفته بودند گاهی به مشکل خوردند ولی ما در برگزاری این رویداد نهایت دقت را به عمل آوردیم و قصد شوآف نداشتیم. از همین رو شرکت‌های محدود و گزیده‌ای را انتخاب کردیم ولی با آنها تمام مکاتبات لازم را انجام دادیم و اطمینان خاطر پیدا کردیم که علی رغم برخی مشکلات، می‌توانند و تمایل به سرمایه‌گذاری دارند. راهکارهایی برای نهایی شدن این قراردادها و به ثمر رسیدن آنها نیز اتخاذ کردیم که اطمینان‌بخش تیم‌ها خواهد بود و از این رو می‌توان به نهایی شدن صد در صدی این قراردادها ایمان داشت.»

کشورهایی از گروه D8 و خارج از آن در بین اسامی کشورهای دعوت شده برای سرمایه‌گذاری هستند که اتیوپی، لبنان، هند، سوریه، نیجریه، بنگلادش، مصر و پاکستان را شامل می‌شود. صدرخانلو تصریح می‌کند که این رویداد روی فعالیت در رشته خاصی تاکید ندارد اما حوزه‌های انرژی و تجهیزات پزشکی و دارو بیشترین میزان طرح را دارند و سرمایه‌گذاران شاید به آنها اقبال بیشتری نشان دهند.

در دوره قبل اتفاق‌های زیادی افتاد از جمله ادغام پرحاشیه دو مجموعه علی بابا و زورق.

گفتنیست اولین دوره این رویداد در سال 2017 به میزبانی ایران و در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. در آن رویداد بیش از 20 صندوق جسورانه و 200 نفر سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر حوزه فناوری حضور داشتند. در آن رویداد سه تفاهم نامه همکاری بین شرکت شناسا با صندوق جسورانه از مالزی و انجمن جهانی سرمایه‌گذاران فرشته از ترکیه، ادغام و سرمایه‌گذاری به میزان 22 میلیون دلار در صنعت گردشگری کشور منعقد شد و پایه‌ریزی ایجاد شبکه میان صندوق‌های جسورانه کشورهای عضو D8 به وجود آمد.

دومین دوره این رویداد نیز در 15 و 16 بهمن‌ماه و در پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد. تیم‌ها و شرکت‌های علاقه‌مند برای پیگیری اخبار این رویداد می‌توانند به سایت رسمی آن مراجعه نمایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان