۹۵ درصد خودپردازهای البرز برای استفاده معلولان مناسب نیست؛

بی‌توجهی بانک‌ها به معلولان

ایسنا/البرز دبیر ستاد مناسب سازی بهزیستی استان البرز گفت: ما در کمتر شهری شاهد حضور  معلولان در سطح معابر و خیابان‌ها هستیم که این امر حاکی از آمار پایین جمعیت معلولان نیست بلکه بر این دلالت دارد که شهر برای حضور آنها مناسب سازی نشده است.

بی‌توجهی بانک‌ها به معلولان

رضا ارجمند نیا در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: 95 درصد دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های البرز برای استفاده معلولان مناسب نیست که همین امر باعث شده افرادی که دارای ناتوانی‌های جسمی و حرکتی هستند برای انجام عملیات بانکی از طریق این دستگاه‌ها با مشکل مواجه شوند.

وی با اشاره به ضرورت مناسب سازی فضای شهر برای حضور معلولان ادامه داد: در سفری که به کشور ژاپن داشتم هر روز که از محل اسکانم خارج می‌شدم شاهد حضور تعداد زیادی معلول در سطح شهر بودم.

وی اظهار کرد: در ابتدا فکر می‌کردم این حضور فعال ناشی از آمار بالای جمعیت معلولان در این کشور است ولی بعد متوجه شدم شهرسازی و فضاسازی سازه‌های مختلف در این کشور به قدری استاندارد است که معلولان بدون دغدغه همچون افراد معمولی برای انجام امور روزانه خود از منزل خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت‌های مناسب برای حضور معلولان در سطح شهر و مشارکت آنان در فعالیت‌های اجتماعی وجود ندارد؛ افزود: ما در کمتر شهری شاهد حضور  معلولان در سطح معابر و خیابان‌ها هستیم که این امر حاکی از آمار پایین جمعیت معلولان نیست بلکه بر این دلالت دارد که شهر برای حضور آنها مناسب سازی نشده است.

وی توضیح داد: هر چند طی سال‌های گذشته اقداماتی برای مناسب سازی پیاده‌روهای کرج انجام شده ولی کافی نیست و در سایر حوزه‌ها همچنان شاهد ضعف‌های زیادی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سال گذشته چند دستگاه اتوبوس که قابلیت جابه جایی معلولان را دارند خریداری شده ولی تا وقتی ایستگاه‌های اتوبوس استانداردسازی نشود امکان استفاده معلولان از آنها وجود ندارد.

ارجمندنیا با اشاره به اینکه مشکل اصلی برای مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین کرجی وضعیت آشفته ساخت و سازها است؛  گفت: 80 درصد ساختمان‌های کرج طبق نقشه اولیه ساخته نمی‌شوند و نقشه آنها در مرحله ساخت تغییر می‌کند.

این مسئول اعلام کرد: عدم رعایت اصول ساخت و ساز باعث شده شاهد عقب نشینی و یا تجاوز ساختمان‌ها در محدوده استاندارد خود باشیم.

وی توضیح داد: شاید بتوان وضعیت پیاده‌روها رو هر چند سال یکبار تغییر داد ولی وضعیت ساختمانی که ساخته شده تا دهه‌ها قابل تغییر نیست.

این مسئول گفت: برای اینکه بتوانیم شاهد حضور معلولان در سطح شهر باشیم باید از سطح برگزاری جلسه عبور کنیم و با هم افزایی و تعامل بین دستگاهی به صورت عملی وارد میدان شویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان