ویژه‌های مشرق؛

دولت روحانی مشغول آواربرداری از دولت قبل است، عجله نکنید/ قتل همسر دوم نجفی افکارعمومی را جریحه‌دار نکرد

تا زمانیکه آمریکا و اروپا مطمئن باشند که دولت روحانی در فاز انفعال قرار دارد، نه تنها هیچ گشایشی در برجام ایجاد نشده، بلکه بر حجم و گستره اقدامات ضدایرانی نیز خواهند افزود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت روحانی مشغول آواربرداری از دولت قبل است،عجله نکنید

«شهربانو امانی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «نزدیک به 7 سال از پایان کار دولت دهم گذشته و فکر نمی‌کنید شهروندان انتظار تغییراتی اساسی و نمودی روشن‌تر از حضور اصلاح‌طلبان درقدرت دارند؟» گفت:«زمانی که آقای روحانی و دولت تدبیر و امید که با حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان در سال 92 روی کار آمد، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که اگر همه‌چیز هم در دنیا و هم درکشور به‌صورت عادی پیش برود، دست‌کم 16 سال زمان لازم است تا کشور به وضعیتی بازگردد که وقتی احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، حاکم بود».

امانی در ادامه گفت:« هدف اصلاح‌طلبان به‌طور کلی پیگیری مطالبات بر زمین مانده تاریخی مردم ایران است...اصلاح‌طلبان تا به این زمان به عهد و پیمانی که با مردم بسته‌اند، وفادار بوده‌اند».

شهربانو امانی در مصاحبه مذکور مدعی شده است که «تحلیلگران معتقد بودند که اگر همه‌چیز هم در دنیا و هم درکشور به‌صورت عادی پیش برود، دست‌کم 16 سال زمان لازم است تا کشور به وضعیتی بازگردد که وقتی احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، حاکم بود».

چندی پیش روزنامه آرمان در مطلب مشابهی نوشته بود:«دولتِ مظلومِ روحانی...آگاهانه پای به زمین سوخته احمدی‌نژاد گذاشت تا کشور را از لبه پرتگاه برگرداند...همین امروز اگر بجای روحانی، عارف یا جلیلی رئیس‌جمهور شده بودند، کشور چه وضعی داشت؟ روزگار پر تشنج اصلاحات یا روزگار شعارهای بی‌حاصل احمدی نژاد؟ حتی اگر آقای رئیسی که شخصیت نسبتا معتدلی است رئیس‌جمهور شده بود با کدام کارنامه می‌خواست در سیاست خارجی عرض اندام کند؟».

پیش از این «محمد عطریانفر» فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به بهانه تراشی های حامیان دولت برای توجیه کارنامه خالی گفته بود:«جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا 6 ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه 88- اسفند 95- در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اگر روحانی نبود...هر دلار 12 هزار تومان بود. سکه به جای یک میلیون تومان، سه تا چهار میلیون شده بود. پراید 20میلیونی به 50، 60 میلیون رسیده بود و قیمت مواد خوراکی، میوه، نان، برنج، چای و لبنیات سر به فلک کشیده بود

اصلاح طلبان در سال 96 مدعی بودند که اگر آقایان رئیسی و قالیباف به ریاست جمهوری برسند، وضعیت کشور بحرانی شده و دلار به مرز 5 هزارتومان خواهد رسید.

دولت روحانی اکنون در هفتمین سال فعالیت خود است. اصلاح طلبان در هفت سال اخیر تمامی پست های کلیدی دولت را در اختیار گرفتند. این طیف بخش قابل توجهی از مجلس دهم و همچنین شورای شهر و شهرداری پایتخت را نیز در اختیار گرفت.

نتیجه این شد که ظرف مدت 7 سال از پراید 17 میلیونی رسیدیم به پراید 90 میلیونی و از دلار 3 هزارتومانی و سکه یک میلیونی رسیدیم به دلار 17 هزارتومانی و سکه قریب به 7 میلیونی!

** نباید تهدید به «خروج از برجام» کنیم، آمریکا عصبانی می‌شود

«کوروش احمدی» دیپلمات سابق و فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«تهدیدهای ضمنی یا صریح مقامات ما به خروج از برجام یا خروج از ان‌پی‌تی یا غنی‌سازی بالا و... ممکن است اتفاقا این تیم تندرو، ایدئولوژیک و مسئولیت‌نشناس در آمریکا را بیشتر علاقه‌مند به پیگیری تلاش‌های‌شان کند؛ چراکه هدف آنها نابودی برجام است؛ به نحوی که اگر کسی غیر ترامپ پیروز انتخابات آینده شد، بازگشت آمریکا به برجام واقعا مشکل شود».

یکی از علت های اصلی بی دستاوردی برجام، رویکرد منفعلانه دولت در مقابل عهدشکنی طرف مقابل و امتناع از اجرای اصل «اقدام متقابل است». «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما- شهریور 97- (4 ماه پس از خروج آمریکا از برجام) در مصاحبه با شبکه «سی.بی.اس» با ذوق زدگی گفت:«واقعیت این است که این توافق(برجام) دارد کار می‌کند و بدون ایالات متحده هم دارد کارش را می‌کند».

طرف آمریکایی و اروپایی همواره مطمئن بودند که دولت روحانی کوچکترین واکنش متقابلی در پاسخ به نقض عهد آنها انجام نمی‌دهد. برای همین آمریکا بدون هیچ هزینه ای از برجام خارج شد. اروپا نیز هیچگاه به تعهداتش عمل نکرد.

تا زمانیکه آمریکا و اروپا مطمئن باشند که دولت روحانی در فاز انفعال قرار دارد، نه تنها هیچ گشایشی در برجام ایجاد نشده، بلکه بر حجم و گستره اقدامات ضدایرانی نیز خواهند افزود.

برای همین بود که «عباس عراقچی» معاون ظریف چندی پیش صراحتا اذعان کرد که «یکی از درس های برجامی این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز چندی پیش در اعترافی دیرهنگام با انتقاد از رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی گفته بود:« رویکرد دولت با سیاست واقع‌گرایانه منطبق نیست و روابط بین‌الملل به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل داده شده است و فاکتور بسیار مهمی به نام قدرت و اقتدار نادیده گرفته شده است».

** قتل همسر دوم نجفی،افکارعمومی را جریحه دار نکرد

«عبدالصمد خرمشاهی» حقوقدان اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به پرونده قتل «میترا استاد» همسر دوم «محمدعلی نجفی» شهردار اسبق اصلاح طلب تهران نوشت:«قانونگذار این اختیار را به محاکم داده که در موارد خاص و در پاره‌ای از پرونده‌ها به ضرورت در اجرای سریع‌تر مجازات در وقت فوق‌العاده به خاطر جریحه‌دار شدن افکار عمومی به موضوع رسیدگی و حکم لازم را صادر نمایند، که البته دراین پرونده چنین ضرورتی به نظر نمی‌رسید».

خرمشاهی در ادامه نوشت:«معمولا در پرونده‌های پرسروصدا و جنجالی در کنار دادگاه‌ها و به موازات آن هیات منصفه بزرگی به نام افکار عمومی وجود دارد که تشنه اجرای عدالت و کشف واقعیت است. اگرچه این هیات منصفه بزرگ بعضا به خاطر انتقال ناصحیح اخبار همیشه نگاه صحیحی نمی‌تواند نسبت به متهم یا پرونده داشته باشد، اما در اغلب مواقع و بعضا به لحاظ مرور زمان و طرح پاره‌ای مسائل ناگفته سرانجام نگاه خود را نسبت به قضیه تصحیح خواهد کرد».

«محمد علی نجفی» سیاستمدار مشهور اصلاح طلب که در دولت های سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید، در پست هایی چون معاون رئیس جمهور و وزیر فعالیت می کرده است و در سال 92 یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بود، در سال گذشته با سلاح غیرمجاز، همسر دوم خود که 30 سال از او جوانتر بود را به قتل رساند.

این مسئله افکارعمومی را به شدت جریحه دار کرد. اما اصلاح طلبان که بارها ژست دفاع از حقوق زنان به خود گرفته بودند، «قاتلِ یک زن» را در حد قهرمان بالا برده و او را انسانی پاکدست، شریف و جنتلمن معرفی کردند. این طیف که به رفتار قبیله ای مشهور است، در اقدامی غیراخلاقی، مقتول را آماج توهین و تهمت قرار دادند.

حالا علیرغم اینکه دادگاه روند قانونی خود را طی کرده و حکم نیز صادر شده است، فعالین اصلاح طلب طلبکار شده و مدعی هستند که این اقدام جنایتکارانه، افکارعمومی را جریحه دار نکرده است.

لازم به ذکر است که شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران در رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد، محمد علی نجفی را به اتهام قتل عمد به 6،5 سال حبس محکوم کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان