اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از کاهش تولید اوپک پلاس/ سعودی پایبندترین کشور به توافق

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دهمین نشست اوپک پلاس که در تاریخ 12 آوریل سال جاری برگزار شد، 20 کشور عضو توافق کردند از ابتدای ماه می، روزانه به میزان 9.7 میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش دهند. حال با پایان یافت ماه می، آمارها حاکی از عدم تحقق 100 درصدی هدف کاهش تولید حکایت می‌کند.

در این بین عربستان سعودی بیشترین پایبندی را در میان اوپکی‌‌ها داشته و بیشتر از سهمیه مورد نظر کاهش تولید داشته است.

از سوی دیگر اما عدم تحقق 100 درصدی هدف کاهش تولید اوپک پلاس به دلیل پایبند نبودن عراق و نیجریه به توافق بود. طبق قرارداد 12 آوریل، عراق باید از ابتدای ماه می‌3.59 میلیون بشکه در روز تولید می‌کرده که این عدد در حقیقت 4.12 بوده است.

در مجموع کاهش تاریخی تولید عربستان و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت سبب شد عرضه اوپک در ماه مه به کمترین مقدار در دو دهه اخیر برسد.

گفتنی است 13 عضو اوپک، به‌طور متوسط، 24 میلیون و 770 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که نسبت به مقدار تولید ماه آوریل این سازمان، 5 میلیون و 910 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

البته یکی از دلایل عدم تحقق 100 درصدی کاهش 9.7 میلیون بشکه‌ای این بود که بسیاری از کشورها پیش از تصویب توافق کاهش تولید، حجم زیادی به خریداران متعهد شده بودند که با فاصله کمتر از چهار هفته از زمان تصویب و آغاز توافق، نتوانستند میزان عرضه را به سطوح توافق‌شده کاهش دهند‪.‬

دقت داشته باشید که در جدول زیر، آمار تولید 10 عضو موثر اوپک در کاهش آورده شده که ایران، لیبی و ونزوئلا از این کاهش مستثنی هستند.

16

البته در بین غیر اوپکی‌ها نیز روسیه و آذربایجان نیز پایبندی 100درصدی به کاهش تولید نداشته و در نتیجه به جای تولید 13.55 میلیون بشکه در روز مطابق توافق، درعمل 14.05 میلیون بشکه در روز در ماه می تولید داشته‌اند.

در پایان قابل ذکر است که عربستان یکی از شروط تمدید توافق کاهش 9.7 میلیون بشکه در روز را کاهش بیشتر تولید کشورهایی دانسته که در ماه می و ژوئن بیش از سهمیه تعیین شده تولید کرده‌اند.

گفتنی است قرار بود نشست اوپک پلاس به منظور تمدید توافق کاهش تولید فردا برگزار شود که تا این لحظه خبری از دفترخانه اوپک در خصوص ساعت این جلسه منتشر نشده که این موضوع قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده وسبب افت شاخص برنت به زیر 40 دلار شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان