برترینها: مقایسه نسل جدید محصولات خودروسازان ایرانی شاهین سایپا یا کی 132 ایرانخودرو، کدام خودرو ارزش خرید دارد؟
خروج شرکای اروپایی و چینی خودروسازان ایرانی در دور جدید بازگشت تحریمها، موجب توقف یا کاهش شدید تیراژ تولید برخی خودروهای محصول قراردادهای تولید مشترک با این شرکای عهدشکن شد. با این شرایط تولید مشترک انواع رنو تندر 90، ساندرو، سیتروئن c3، مدلهای جدید محصولات پژو و اغلب برندهای چینی در کشورمان متوقف شد یا به حداقل رسید.
این اقدام شرکای خارجی موجب تحمیل تعهدات معوق پیشفروش این خودروها بهخودروسازان ایرانی شد، اما در نهایت خودروسازان از ایفای این تعهدات با تحویل برخی خودروهای ثبتنامی یا جایگزینی آن با خودروهای داخلی خبر دادند. این روند موجب شد تا پروژههای طراحی و تولید خودروهای داخلی روی برخی پلتفرمهای داخلی یا تغییر در پلتفرم برخی از شرکای قبلی در دستور کار خودروسازان قرارگیرد.
شاید بتوان دو محصول جدید ایرانخودرو و سایپا یعنی سدانهای کی 132 و شاهین را که این روزها پیشفروش آن به مشتریان آغاز شده است حاصل این رویکرد دانست. اما کدامیک از این دو خودرو با توجه به مشخصات فنی و رفاهی ارزش خرید دارد؟
زمزمههای عرضه محصولات تازهوارد ایرانخودرو و سایپا از نیمهدوم سال گذشته به گوش میرسید. ایرانخودرو که پس از خروج پژو از ایران پروژههای تولید مشترک خودروهای پژو 2008، 301 و 508 را با وجود داخلیسازی بالای برخی از این محصولات مانند پژو 301 ازدسترفته میدید، تولید محصولات جدیدی را با تغییر در پلتفرم این خودرو در دستورکار قرارداد. میتوان گفت خودرویی که اخیر با عنوان کی 132 توسط این گروه خودروسازی به مشتریان پیشفروش شده، حاصل این تغییر رویکرد بوده است.
در نقطه مقابل، سایپا نیز که پروژههای تولید مشترک برخی خودروهای چینی و اروپاییاش در دور جدید تحریمها متوقف شده بود تولید خودروهای جدید با تغییر برخی پلتفرمها را در دستورکار قرارداد. طراحی و تولید خودرویی که ابتدا با نام رهام به بازار معرفی شد و در ادامه به شاهین تغییر نام یافت، از دستاوردهای تمرکز این خودروساز ایرانی بر بومیسازی تولید خودرو بوده است. فارغ از کم و کیف چگونگی طراحی و ساخت اینگونه خودروها، آنچه مسلم است اینکه این روزها بازار خودروی ایران با تنوع کم در سبد عرضه خودروسازان مواجه است؛ شرایطی که باعث شده ایرانخودرو و سایپا به تولید سدانهای مذکور در چند تیپ و مدل با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و البته قیمتهای متفاوت روی آورند.
بررسی کموکیف مشخصات و قیمت خودروهای کی 132 ایرانخودرو و شاهین سایپا بیانگر تداوم رقابت این دو خودروساز برای حفظ یا افزایش سهم بازار است، اما کدامیک از این دو خودرو با توجه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت برای مشتریان جذابتر بوده و ارزش خرید دارد. شاید بتوان شاهین و کی 132 را نخستین تلاش خودروسازان ایرانی برای طراحی، ساخت و فروش نسل جدید خودروها و این موضوع را نقطهقوتی در رقابت خودروسازانی دانست که تا چندی پیش برای فروش انواع پراید و پژو به رقابت میپرداختند.
میتوان گفت که شاهین و کی132 شروع یک تجربه تازه در صنعت خودروی ایران است که اگر کیفیت ساخت و توانمندی این خودروها مطابق مشخصاتی باشد که این دو خودروساز اعلام کردهاند، شاید ارزش داشته باشد تا مشتریان چشمانتظار خرید این خودروها بمانند؛ مشتریانی که امسال در طرحهای پیشفروش ایرانخودرو و سایپا برای خرید این خودروها ثبت نام کردهاند.
چرخش از رهام به شاهین
شاهین همان خودروی بهروزشدهای است که سایپا در سال گذشته از آن با نام رهام رونمایی کرد؛ خودرویی که هنوز به بازار عرضه نشده و حتی در مورد برخی مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن نیز اختلافنظرهایی وجود دارد. این وضعیت موجب شده تا حدس و گمانهای مختلفی در مورد سیستم پیشرانه شاهین و شباهتهای آن به موتور برلیانس چینی یا ساخت جعبهدنده شاهین توسط یک شرکت کرهای و تفاوتهای آن با جعبهدنده ساینا اتومات و کوییک اتومات مطرح شود.
حتی هنوز شتاب صفر تا صد انواع دنده دستی و اتوماتیک و میزان مصرف سوخت ترکیبی این مدلهای شاهین نیز به درستی مشخص نیست. این محصول که در 2 مدل گیربکس دستی و دنده اتومات تولید خواهد شد، هزار و 260کیلوگرم وزن، 4.4متر طول، 1.7متر عرض و 1.5متر ارتفاع دارد و از ظرفیت اسمی صندوقعقب 420 لیتری و رینگهای 15 اینچی آلومینیومی برخوردار است. این خودرو حجم موتوری برابر با 1500 سیسی خواهد داشت و ظرفیت باک آن به 42لیتر میرسد.
خودرویی در جستوجوی نام و نشان
کی 132 نام موقت جدیدترین محصولی است که ایرانخودرو با رونمایی و پیشفروش آن به بازار سعی در جایگزینی آن با پروژه تولید مشترک پژو 301 دارد؛ خودرویی که این شرکت هنوز بهدنبال انتخاب نام و نشانی درخور برای آن است و ادعا میشود که طراحی و ساخت آن بر مبنای پلت فرم پژو301 بوده است. این خودرو که از نظر فیسلیفت نیز شباهتهای زیادی با پژو 301 با تغییراتی در قسمت عقب دارد، در دو نسخه گیربکس دستی و دنده اتومات به بازار میآید.
حجم موتور هر دو مدل 1600سیسی، شتاب صفر تا صد نمونه دستی 9.5 ثانیه و اتومات 11.5ثانیه است. هر دو مدل اتوماتیک و دستی این خودرو 4.5متر طول، حدود 1.7 متر عرض و 1.4 متر ارتفاع دارد. نمونه دستی این خودرو هزار و 150 کیلوگرم و نوع اتومات هزار و 190 کیلوگرم وزن و با ظرفیت اسمی صندوقعقب 460 لیتری دارای صندوق عقبی بزرگتر نسبت به شاهین است. از نظر امکانات رفاهی و آپشن نیز این خودرو در مقایسه با شاهین سایپا بهخصوص در تیپهای پایه دارای برتری محسوسی است؛ چرا که سایپا اغلب تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی را از مدل پایه شاهین حذف و به تیپهای اتوماتیک منتقل کرده است.
قیمت و عملکرد؛ معیار نهایی اقبال مشتریان
با توجه به وضعیت این روزهای بازار خودرو، قیمت، عاملی تعیینکننده در اقبال مشتریان به این دو محصول خواهد بود. با وجود این هنوز قیمت نهایی دو خودرو مشخص نشده، اما با توجه به تکالیف قانونی پیشفروش محصولات خودروسازان مبنی اینکه میزان پیشپرداخت در طرحهای پیشفروش یا مشارکت در تولید این شرکتها نصف قیمت روز خودرو خواهد بود، میتوان با قیمتهای مصوب کنونی شورای رقابت، نرخ فروش این خودروها را تخمین زد.
سایپا در اطلاعیه طرح پیشفروش خود مبلغ پیشپرداخت در نظر گرفتهشده برای شاهین را 80میلیون تومان اعلام کرده که با این روند میتوان گفت قیمت کنونی شاهین با گیربکس دستی حدود 160میلیونتومان در نظر گرفته شده است. اما با توجه به درخواست هر سهماه یکبار خودروسازان برای افزایش قیمتها، احتمال افزایش نرخ مصوب این خودرو و نزدیکترین زمان عرضه شاهین به بازار تا اسفندماه امسال، بهنظر میرسد قیمت شاهین تا زمان تحویل به حدود 210 میلیونتومان هم برسد.
ایرانخودرو نیز در اطلاعیه پیشفروش کی 132 مبلغ پیشپرداخت را 119 میلیون و 900 هزارتومان برای نوع دندهای و 149میلیون و 900هزارتومان برای نسخه اتوماتیک در بازه زمانی تحویل 12 تا 24 ماهه اعلام کرده است. درصورتی که مبلغ پیشپرداخت را نصف قیمت خودرو لحاظ کنیم، میتوان گفت که قیمت فعلی کارخانه برای فروش کی 132 دنده دستی حدود 240میلیون و برای کی 132 دنده اتوماتیک 300میلیون تومان است.
کلام آخر اینکه سدانهای نوبرانه ایرانخودرو و سایپا برای بهدست آوردن سهم بازار با توجه به قیمت و مشخصات فنی و امکانات رفاهی جدالی سخت با برخی خودروهای رده قیمتی موجود در بازار خواهند داشت؛ موضوعی که حتی برخی مدیران این شرکتهای خودروسازی نیز به آن اذعان داشته و دنا پلاس، جک J4، بسترن B30 و آریزو 5 را از جمله رقبای این سدانهای تازهوارد تلقی میکنند. حال باید دید که عملکرد فنی و امکانات رفاهی این خودروها قادر به ترغیب مشتریان به خرید آنها در مقایسه با رقبای فعلی خواهد بود؟
منبع: روزنامه همشهری