اسهال در کودکان: علائم، پیشگیری و درمان

اکثر بچه‌ ها هرازگاهی دچار اسهال می‌شوند اما خوشبختانه اسهال معمولاً در اثر عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که دوام زیادی ندارند و معمولاً خطرناک نیستند. اما بااینجال خیلی مهم است که بدانید برای تسکین آن یا پیشگیری از آن چه باید بکنید.

اسهال در کودکان: علائم، پیشگیری و درمان

اکثر بچه‌ ها هرازگاهی دچار اسهال می‌شوند اما خوشبختانه اسهال معمولاً در اثر عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که دوام زیادی ندارند و معمولاً خطرناک نیستند. اما بااینجال خیلی مهم است که بدانید برای تسکین آن یا پیشگیری از آن چه باید بکنید.

مراقبت از کودکان

اسهال خفیف تاجاییکه فرزندتان رفتاری عادی داشته باشد و از نوشیدن مایعات و خوردن غذا خودداری نکند، معمولاً جای نگرانی ندارد. اسهال خفیف معمولاً طی چند روز برطرف می‌شود و کودکان با مراقبت و استراحت در خانه و مصرف کافی مایعات بهبود می‌یابند.

کودک مبتلا به اسهال خفیف که دچار کم‌آبی یا استفراغ نشود، می‌تواند به خوردن یا نوشیدن غذاها و مایعات همیشگی، ازجمله شیر مادر یا شیرخشک برای نوزادان و شیر برای بچه‌های بالای یک سال، ادامه دهند. درواقع، دنبال کردن یک رژیم‌غذایی عادی حتی می‌تواند طول مدت دوره اسهال را نیز کاهش دهد. البته بد نیست در طول این مدت حجم سبک‌تری از غذا را در اختیار بچه‌های کوچکتر قرار دهید.

آنتی‌‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدویروس برای مواردی از اسهال که علت باکتریایی و ویروسی دارند تجویز نمی‌شود زیرا اکثر بچه‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند. اما برای جلوگیری از عفونت باکتریایی (مثل سالمونلوز) به بچه‌های خیلی کوچک یا آنهای که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، گاهی‌اوقات آنتی‌‌بیوتیک تجویز خواهد
شد.

اگر علت بیماری انگلی باشد، می‌توان آن را با داروهای ضدانگل برای درمان و کوتاه کردن دوره بیماری برطرف کرد. پزشک ممکن است آزمایش مدفوع برای کودک تجویز کند که در آن از فرنزدتان نمونه مدفوع گرفته می‌شود و در آزمایشگاه تحت بررسی قرار می‌گیرد تا میکروبی که علت اسهال بوده است (باکتری، ویروس، یا انگل) شناخته شود.

بااینکه ممکن است وسوسه شوید به فرزندتان از انواع داروهای بدون نسخه ضداسهال بدهید اما اینکار را کنید مگر به تجویز پزشک.

مهمترین نگرانی در درمان اسهال جایگزین کردن مایعات و الکترولیت‌هایی (نمک و موادمعدنی) است که از طریق اسهال، استفراغ و تب از بین رفته‌اند. برحسب میزان از دست رفتن مایعات و شدن اسهال و استفراغ، پزشک دستورات زیر را خواهد داد:

• درصورت نبود علائم کم‌آب شدن بدن، رژیم غذایی عادی کودک دنبال شود و برای جبران مایعات از دست رفته، نوشیدنی‌های بیشتری به کودک داده شود.
• به نوزادان شیرخشک یا شیرمادر بیشتر داده شود.
• درمورد کودکانی که دچار کم‌آبی شده‌اند، از محلول‌های تامین آب بدن برای جبران مایعات از دست رفته استفاده شود.

بسیاری از مایعات شفافی که توسط والدین استفاده می‌شود یا در گذشته توسط پزشکان تجویز می‌شد، دیگر برای بچه‌های مبتلا به اسهال مناسب نیست. پس از ارائه
نوشیدنی‌های زیر به بچه‌های مبتلا به اسهال خودداری کنید: اب ساده، سودا، چای، آبمیوه، دسر ژله‌ای، سوپ مرغ یا نوشیدنی‌های ورزشی. این مایعات ترکیب درستی از قند و نمک در خود ندارند و حتی ممکن است موجب وخیم‌تر شدن اسهال کودک شوند. جبران آب از دست رفته بدن برای نوزادان و بچه‌های کوچک نباید هیچوقت با آب ساده تامین شود زیرا میزان کافی سدیم، پتاسیم و سایر موادمعدنی و مغذی مهم را در خود ندارند.

پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که کودکانی که علائمی از کم آب شدن را نشان می دهند، از محلول‌های خوراکی مخصوص برای جایگزین کردن آب و املاح بدنشان استفاده کنند. این محلول‌ها از اکثر مغازه‌ها و داروخانه‌ها بدون نسخه قابل خریداری است. پزشک تجویز خواهد کرد که از چه برند محلولی و به چه میزان خریداری کنید و طریقه مصرف آن را نیز برایتان توضیح خواهد داد.

در برخی موارد، کودکان مبتلا به اسهال شدید ممکن است نیاز به دریافت سرم‌های مایعات در بیمارستان پیدا کنند. بهترین راه برای کنترل وضعیت اسهال کودکان به شدت آن، علت بیماری (نوع میکروب) و سن، وزن و علائم فرزندتان بستگی دارد. پس حتماً توصیه‌های درمانی لازم را از پزشک فرزندتان سوال کنید.

KidsPersia.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر