گزارش مشرق؛

عبور از پدرخوانده اصلاحات کلید خورد / جوانان اصلاح‌طلب: دیگر پوسترچسبان نمی‌شویم!

به نظر محفل افراطی‌ها نه صدای جوان‌ترها را می‌شنود و نه ندای خیرخواهی آن‌هایی که از مسیر تندروی دورشان می‌کنند، آن‌ها راه‌حل تکیه‌بر دیوار دیکتاتور با ایجاد موجی از رادیکالیسم را انتخاب کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - هم‌زمان با انتخاب بهزاد نبوی به‌عنوان رئیس جبهه اصلاح‌طلبان، موج انتقادات نسل دوم اصلاح‌طلبان بر علیه تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه افزایش‌یافته است.

آن‌ها بیش از این دو نامه به رئیس دولت اصلاحات نوشته‌اند[1]؛ اما هر بار با پاسخ سربالا، از جانب گعده امنیتی اطراف خاتمی روبرو شده و به روایتی حرفشان خریداری ندارد. این یک‌جانبه‌گرایی حالا صدای این دسته از جوانان را بالابرده و آن‌ها می‌گویند زیر بار دیکتاتوری نرفته و حاضر نیستند دیگر بله‌قربان‌گو باشند.

مهدی شیرزاد عضو سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه شرق پوسته بیرونی این اختلافات را شکافته و می‌گوید: واقعاً مایه تأسف و شرمندگی است که نسل قبل، حاضر نیست عرصه را برای افراد پرانرژی و تازه‌نفس باز کند و مدام متناسب با سن خودشان، سن جوانی را بالا می‌برند، به‌گونه‌ای که برخی آن را تا 50 سالگی تعمیم می‌دهند!

عضو سابق حزب منحله مشارکت با تهدید به عبور از خاتمی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم بدون رودربایستی و به‌صراحت باید خدمت بزرگان عرض کرد که ما دیگر دانشجوی صفرکیلومتر پوستر چسبان نیستیم که هرچه شما فرمودید چشم و گوش بسته بگوییم چشم!

به نظر این دسته از گروه جوان از اصلاح‌طلبان به دنبال سهم خودشان از کیک قدرت باشند، شیرزاد با تمسخر محفل اصلاح‌طلبان رادیکال آن‌ها را خود ژنرال پندارهایی خوانده که شهوت نشستن بر صدر را دارند!

محمدعلی آهنگران یکی دیگر از فعالان جوان اصلاح‌طلب در یادداشتی تلگرامی با نقدی تند بر پدرخوانده‌ها می‌نویسد: عده‌ای جوان بی‌نوا را می‌خواهید عمله انتخاباتی خود کنید و فردای پیروزی خیالی تلفن‌ها را خاموش کرده آن بیچاره‌ها را گرفتار به حال خود رها کنید؟ از مجلس لیست امید و دولت تدبیر امیدتان چه خیری به حال ملت بی‌پناه رسید که دوباره عزم انتخابات کرده‌اید؟

سردبیر یکی از وب‌سایت‌های اصلاح‌طلب و عاصی از استبداد رأی در میان اصلاح‌طلبان با تشریح وضعیت ویژه در انتخابات پیش رو نوشته است، اگر آن‌ها اقناع نشوند، پای کار نخواهند آمد!

عبور از پدرخوانده اصلاحات کلید خورد / جوانان اصلاح‌طلب: دیگر پوستر چسبان نمی‌شویم!

بنا به اخبار رسیده به مشرق در مراسم آغاز به کار کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان، حسین پورمحمدی؛ الهام فخاری؛ حکیمی پور و فرزند جلایی پور حاضر به شرکت در جلسه نشده‌اند. به نظر عدم پاسخ‌گویی به اعتراض این جوانان و نیز نداشتن جایگاهی در ساختار تصمیم‌گیری و همچنین برخوردهای رادیکال و غیر شفاف باعث بروز این اختلافات گردیده و آن‌ها با سردستگی محمدرضا جلایی پور تهدید به عدم همکاری با اصلاح‌طلبان کرده‌اند. پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب نیز با این توجیه که این دسته از جوانان به دنبال سهم خواهی و باج هستند؛ حاضر به دادن امتیاز به آن‌ها نیستند!

عبور از خاتمی کلید خورد؟

محفل اصلاح‌طلبان افراطی در تقلای آن است که با هر تدبیری که شده از روحانی عبور کرده تا کارنامه بی‌اعتبار دولت به‌پای آن‌ها نوشته نشود!

هم‌زمان که آن‌ها به دنبال دور زدن روحانی هستند؛ در این‌سو جوانان اصلاح‌طلب بار دیگر عزم خودشان را جزم کرده‌اند تا از خاتمی عبور کنند!

خاتمی یک‌بار تجربه شکست و از دست دادن بال‌های اجرایی‌اش را داشته، او در آخرین حضور در دانشگاه با دانشجویان افراطی دفتر تحکیم وحدت درگیر شده و راهشان از هم جدا شد. نتیجه آن جدایی اعلام مرگ اصلاحات از سوی آن‌ها بود.

اصلاح‌طلبان با ستادهای خالی و دست‌وپا زدن‌های بی‌فایده و تحریم خاتمی از سوی بدنه به بدترین شکل ممکن انتخابات را واگذار کرده و برای سال‌ها به محاق رفتند. این بار نیز به نظر می‌رسد شکست پروژه «اصلاح اصلاحات» آن‌ها را با تحریم خاموش خاتمی روبرو کرده و جبهه اصلاحات در آستانه فروپاشی تشکیلاتی مجدد قرار دارد.

سه بحران و یک‌راه‌حل

به نظر اصلاح‌طلبان به‌صورت هم‌زمان با سه بحران روبرو شده‌اند. اول آنکه جبهه اصلاح‌طلبان از محفلی از افراد افراطی در کنار احزابی کاغذی تشکیل‌شده که تمامی نیروهای پیوسته باید نقش سیاهی لشگر را در آن بر عهده بگیرند.

دومین بحران اصلاح‌طلبان آن است که هنوز قادر به تصمیم‌گیری میان انتخاب فعالیت پارلمانتاریستی و یا حرکت خیابانی و اردوکشی و عرض‌اندام در برابر نظام نشده و گمان می‌کنند که با هر انتخاب بخشی از بدنه خود را ازدست‌داده بنابراین به تعبیر خودشان بین العباسی عمل کرده و از عباس عبدی تندرو تا عباس دوزدوزانی میانه رو را می‌خواهند راضی نگه دارند!

بحران سوم در میان محفل اصلاح‌طلبان کیش شخصیت و تن دادن به دیکتاتوری‌های فردی است که حالا صدای بخش ستادی و اجرایی آن‌ها را در آورده است.

حل هر یک از این سه مورد به معنای پالایش درونی و تغییرات ماهوی است که دیگر چیزی به‌عنوان اصلاحات فعلی باقی نگذاشته و جریان جدید در امتداد یک گروه برانداز تا یک حزب سیاسی قانون‌مدار را در برمی‌گیرد.

به نظر محفل افراطی‌ها نه صدای جوان‌ترها را می‌شنود و نه ندای خیرخواهی آن‌هایی که از مسیر تندروی دورشان می‌کنند. آن‌ها راه‌حل تکیه‌بر دیوار یک دیکتاتور با ایجاد موجی از رادیکالیسم را انتخاب کرده‌اند.


[1] https://www.mashreghnews.ir/news/1176011

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر