ماهان شبکه ایرانیان

تشخیص افتراقی بیماری‌های قلبی و گوارشی (۲)

انفارکتوس میوکارد بیماری است که معمولاً با مرگ یا عوارض جبران‌ناپذیر، نظیر از دست دادن قسمتی از بافت عضله همراه است و بهترین راه جلوگیری از آن پیشگیری در سطوح مختلف بروز می‌باشد.

تشخیص افتراقی بیماری‌های قلبی و گوارشی (2)

 

یافته‌ها

جمعیت مورد بررسی، شامل 107 مرد و 83 زن و میانگین سن بیماران 3/8 ± 7/53 سال بود. که از بین 30 نفر (15/8%) تشخیص درگیری عروق کرونر داده (21 نفر (70%) مرد و 9 نفر (30%) زن) میانگین سن افراد با تشخیص درگیری عروق کرونر 7/8± 62/2 سال و میانگین سنی افراد بدون درگیری عروق کرونر 5/3  ± 49/5 بود که تفاوت معنی‌داری را بین دو گروه نشان می‌داد (0/05 > P) میانگین وزن افراد مورد مطالعه 5/9 ± 56/1  کیلوگرم بود.

از بین افراد مبتلا به عروق کرونر، 22 نفر (73/3 %) دچار انفارکتوس میوکارد و 8 نفر (26/7 %) دچار آنژین قفسه صدری بودند.

از افراد مورد مطالعه 22 نفر (11/6%) سابقه دیابت، 89 نفر (46/8 %) سابقه استعمال دخانیات، 89 نفر (46/8 %) سابقه پرفشاری خون، 42 نفر (22/1 %) سابقه مصرف دارو، 15 نفر (7/9 %) سابقه بیماری گوارش و 15 نفر (7/9 %) سابقه جراحی شکم داشتند.

در بیمارانی که سابقه استعمال دخانیات، پرفشاری خون، دیابت قندی، هیپرلیپیدمی، سابقه فامیلی و استفراغ داشتند، به طور معنی‌داری الکتروکاردیوگرام غیرطبیعی بیشتر بود. قابل ذکر است که در حال حاضر سن ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر، برای مردان دهه 6 زندگی و برای زنان دهه  7 زندگی تخمین زده می‌شود که این آمار توجیه‌کننده پایین‌تر بودن سن مردان نسبت به زنان و هم بالاتر بودن درصد ابتلا آنان است.

در این مطالعه تفاوت معنی‌داری در سابقه بیماری‌های گوارشی و مصرف داروهای گوارشی بین افرادی که الکتروکاردیوگرافی طبیعی و غیرطبیعی داشتند، به دست نیامد. مطالعه‌ای که در سال 1997 انجام شد، نشان داد بیمارانی که با درد اپی گاستر  و یا درد تمام شکم مراجعه می‌کنند و دارای سابقه بیماری گوارشی، به خصوص در بستگان درجه یک خود هستند، ریسک فاکتورهای بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های گوارشی دارند.

قابل ذکر است که در هر دو مورد سابقه بیماری‌های گوارشی و مصرف داروهای گوارشی در افرادی که الکتروکاردیوگرافی طبیعی داشتند، بیشتر بود، ولی تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود که ممکن است این طرح نتوانسته باشد، این تفاوت را به دست آورد. در این مطالعه نشان داده شد که فراوانی ابتلا به دیابت شیرین، مصرف سیگار و سابقه هیپرلیپیدمی که الکتروکاردیوگرافی غیرطبیعی داشتند، به طور معنی‌داری بیش از افرادی بود که الکتروکاردیوگرافی قلب آنها طبیعی بود.

قابل ذکر است که امروزه دیابت شیرین، مصرف سیگار و اختلالات چربی خون به عنوان عوامل خطرزای اصلی برای ابتلا به اختلالات عروق کرونر پذیرفته شده‌اند و پیشنهاد می‌گردد که بر بالین بیماران، خصوصاً بیمارانی که تشخیص‌های افتراقی آنها کاملاً رد نشده است، به عوامل خطرزا توجه بیشتری گردد و در صورت مثبت بودن، پیگیری‌های قلبی به عمل آید.

همچنین پیشنهاد می‌شود که در طرح‌های مشابه، به سابقه تجربه حوادث استرس‌زا و سابقه انجام فعالیت‌های فیزیکی، دو عامل خطرزای مهمی که امروزه در اکثر مطالعات مورد توجه قرار می‌گیرد، نیز توجه گردد.

در این مطالعه سابقه فامیلی سکته قلبی در بیمارانی که الکتروکاردیوگرافی غیرطبیعی داشتند، بیش از افرادی بود که الکتروکاردیوگرافی قلب آنها طبیعی بود.  دیگر مطالعات نیز سابقه خانوادگی اختلالات عروق کرونر را از مهم‌ترین عوامل خطرزا می‌دانند.

 

 

برای خواندن بخش اول- تشخیص افتراقی بیماری‌های قلبی و گوارشی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان