اســتـرس (۳)

فشار روانی یا استرس هنگامی ایجاد می‌شود که شخص در اثر اتفاقاتی سلامت جسم یا روانش به خطر می‌افتد. این اتفاقات شامل رویدادهای مخاطره‌آمیز، مانند فاجعه‌های طبیعی، سوانح، تعارض‌های جسمی و ... یا رویدادهای کنترل‌ناپذیر هستند؛

اســتـرس (3)

کیوان علوی‌زاده ؛کارشناس ارشد روان‌شناسی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 

 

توصیه‌های یک روانشناس

این خود شما هستید که مسؤولیت سلامت خود را به عهده دارید. ما می‌توانیم با به حداقل رساندن استرس زندگی، به جسم و ذهن‌مان کمک کنیم تا سالم بماند و از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم. اینکه به توصیه‌های زیر عمل کنید یا خیر، کاملا در اختیار شماست؛ زیرا هر انسانی درست همانقدر خوشبخت خواهد بود که «اراده» کند

 احساس‌ها و مسائل منفی را از بین ببرید و تفکر مثبت ولی واقع‌بینانه را در خود بپروایند. از سختی‌ها و مشکلات زندگی استقبال کرده و سعی کنید با راهکارهای منطقی بر آنها غلبه نمایید.

استرس خود را تقسیم کنید! درباره نگرانی‌ها و مشکلات خود با اعضای خانواده، دوستان و مشاور صحبت کنید. گاهی اوقات دیگران می‌توانند به طور مستقیم به شما کمک کنند یا حداقل باعث شوند مشکلات را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهید.

 هر بار یک کار را انجام دهید. وقتی احساس می‌کنید بسیاری از کارهای انجام نشده شما را درمانده کرده است، فهرستی از مهم‌ترین آنها تهیه کنید و هر بار یکی آنها را انجام دهید.

 درست غذا بخورید. خوب استراحت کنید و ورزش را فراموش نکنید. وقتی شما سالم‌تر باشید، سازگاری با محیط استرس‌زا آسان‌تر است.

 برای لذت بردن از زندگی وقت صرف کنید. زمانی را به تفریح اختصاص دهید. ایجاد توازن بین کار و تفریح، به سلامتی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود در شغل‌تان کارایی بیشتری داشته باشید.

 گاهی اوقات هم می‌توانید به مشکلات خود بخندید! رویکرد بسیار جدی به زندگی را کنار بگذارید. افراد شاد مشکلات روزمره زندگی خود را راحت‌تر تحمل و حل و فصل می‌کنند.

 پیوسته منتظر نباشید یک عامل بیرونی استرس شما را بکاهد و یا باعث شادمانی شما شود. نتایج پژوهشی نشان داده است که تحصیلات عالیه، موقعیت‌های اجتماعی و مالی و به طور کلی عوامل بیرونی در شاد زیستن افراد تاثیر کمی دارند و عوامل اصلی و موثرتر شادی روان‌شناختی (درونی) هستند.

 قلب خود را از نفرت و خصومت خالی کنید و به جای آن شادمانی خود را با همه نیازمندان خوشبختی تقسیم کنید.

 رویدادهای گذشته و هیجان‌های منفی را بپذیرید و سپس آنها را رها کنید. «زندگی آب تنی کردن در حوضچه اکنون است».

 برای مشکلات خود معنایی بیابید. ما به خاطر چیزی مسؤول زندگی هستیم؛ هر چند در بدترین شرایط باشیم. برای زندگی هر کسی دلیلی وجود دارد. یکی عشق به فرزند، دیگری استعدادی که آرزو دارد آن را بپروراند، آن دلایل را کشف کنید.
 از پیشداوری عجولانه در مورد افراد و مسائل زندگی بپرهیزید «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید».

 همواره شکرگزار خداوند باشید و شکر نعمت‌های او را به جا آورید و برای رهایی از مشکلات، هدایت و مراقبتش را بطلبید.

پروردگارا

به من آرامش ده تا بپذیرم آنچه را نمی‌توانم تغییر دهم، دلیری ده تا تغییر دهم آنچه را می‌توانم تغییر دهم، بینش ده تا تفاوت این دو را بدانم و ادراکی ده تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار کنند...

برای خواندن بخش اول - استرس - اینجا کلیک کنید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر